آموزش توییتر حرفه ای، موضوعی است قصد داریم در این مقاله، به آن بپردازیم؛ چرا که این شبکۀ اجتماعی، در اغلب کسبوکارهای اینترنتی، کاربرد دارد. در دنیای دیجیتال مارکتینگ، شبکۀ اجتماعی توییتر، یک سوشالمدیای قدیمی است که طرفداران خاص و جایگاه منحصربهفرد خود را دارد.
توییتر هم در نوع خود، دارای ویژگیها و قوانینی است، که در این نوشتار، به آنها خواهیم پرداخت و با آموزش توییتر به زبان ساده، شما را با اصطلاحات توییتر هم آشنا میکنیم. بنابراین اگر به آموزش Twitter علاقهمندید، این مقاله برای شماست.
اما بهتر است پیش از آموزش توییتر حرفه ای، یک شناختی از این شبکۀ اجتماعی داشته باشیم.
توییتر چیست؟
سال 2006 بود که شخصی بهنامِ جک دورسی، شبکۀ اجتماعی توییتر را معرفی و در 21مارس همان سال، خودش اولین توییتش را منتشر کرد. هنوز یک سال نشده بود که مردم با این پلتفرم آشنا شده و مایل به آموزش توییتر به زبان ساده شدند. این شروع موفقیت این پلتفرم و همهگیر شدن آموزش Twitter بود.
در یک جمله، توییتر، یک اپلیکیشن برای اشتراکگذاری پیامهای متنی کوتاه است (کمتر از 200کاراکتر).
همین که بتوان یک پیام را در تعداد اندکی کاراکتر رساند، برای بعضیها نیاز به آگاهی از قوانین توییتر و آموزش توییتر حرفهای دارد.
شاید در ابتدا برایتان سخت باشد در یک شبکه اجتماعی با این محدودیت متن فعالیت کنید، اما وقتی که با قوانین توییتر آشنا شده و واردِ این فضا شدید، میبینید که شبیهِ پیامهای موتاه یا همان sms است. آنوقت، همین کوتاه و سادهگویی، برای شما جذاب میشود.
آموزش توییتر حرفه ای برای چه کسانی مناسب است؟
از زمانی که شبکههای اجتماعی روی کار آمدهاند و خود را رشد دادهاند، بیزنسهایی هم که به اهمیت بازاریابی محتوا پی برده بودند، هر چه سریعتر خود را به این پلتفرم رساندند. آموزش Twitter هم، آنقدر اهمیت دارد که بخش سوشالمدیای اغلب شرکتها و بیزنسها، بهعنوان یک بخش تخصصی، یک دوره آموزش توییتر حرفه ای را میگذرانند.
روز بهروز به تعداد کاربران شبکههای اجتماعی اضافه میشود و مردم، بیش از گذشته، از این شبکهها تاثیر میپذیرند. به همین دلیل، تاثیر سوشال مدیا مارکتینگ بر کسب وکار، بر هیچ بیزنسی پوشیده نیست.
مسئول بخش سوشالمدیا در شرکتها هم، با تحقیق حولِ نام برند شما در فضای آنلاین، اصطلاحاً سوشال مانیتورینگ انجام میدهد. قرار دادن جایگاهی ویژه برای برند شما در Twitter، نیاز به دورههای آموزش توییتر حرفهای دارد.
ضرورتِ آموزش توییتر حرفه ای، فقط برای کارشناسان شبکههای اجتماعی نیست؛ بلکه هر شخصی که آموزش توییتر به زبان ساده را هم گذرانده، میتواند برای ارتقای استفادۀ خود از این پلتفرم، آموزش Twitter را بهصورت حرفه ای طی کند تا بتواند برند شخصی خود را بیش از پیش رشد دهد.

کاربرد آموزش Twitter
برای یک سئوکار، یک رئیس، کارمند و یا هر شخص دیگری در جایگاه شغلی خود، کاربرد آموزش Twitter متفاوت است. البته، اولین چیزی که این تفاوت را معین میکند، این است که شما انتخاب میکنید که شبکۀ اجتماعی توییتر را برای یک نوع سرگرمی روی تلفن همراه خوب نصب میکنید، یا برای بهبود و رشد در کسبوکار و فعالیتتان؟
اگر هدف، شما سرگرمی است، که خب، احتمالاً آموزش فالو کردن در توییتر را هم مانند آموزش اینستاگرام، یاد گرفتهاید و همان، اولِ کار، افراد محبوب خود را فالو میکنید. افرادی که به قصد سرگرم شدن به سراغ این پلتفرم میآیند، نیازی به آموزش توییتر حرفه ای ندارند.
اما اگر هدفتان از حضور در توییتر، رشد کسبوکارتان است، میتوانید با یک دورۀ آموزش توییتر حرفه ای، سطح خود را ارتقا داده و با اصول و قوانین توییتر، به رونق بیزنس خود کمک کنید.
4 تا از مهمترین قوانین توییتر چیست؟
قوانین توییتر، همواره در حال تغییر هستند و میبینیم که بسیاری از افراد، معمولاً اشتباه میکنند. بنابراین، در ادامه به برخی از قوانین مهم توییتر اشاره میکنیم. آموزش توییتر به زبان ساده، قابل درک است اگر این قوانین را بهعنوان راهنمای تبدیل شدن به بهترین نسخۀ آنلاین Twitter در نظر بگیرید
-
یک محتوای مشابه را بهدفعات، توییت نکنید!
دنبالکنندههای شما بعد از مدتی، متوجه خواهند شد که تمام توییتهای شما از یک نوع هستند. بهعنوان مثال، کسی که بهطور مرتب، لینکهای مقالههایش را توییت میکند، بعد از مدتی برای بسیاری از فالوئرهای خود خستهکننده میشود. دانستن این موضوع، دیگر نیاز به یک آموزش توییتر حرفه ای ندارد. برای بعضیها، آموزش Twitter گاهی بهصورت تجربی، با همین مثالی که گفته شد کافیست.
همانگونه که میدانید پنج نوع توییت اصلی وجود دارد: لینکها، عکسها، نقلقولها، Retweetها و کامنتهای اصلی. وقتی بعد از یک آموزش توییتر به زبان ساده، اینها را تست کنید متوجه میشوید که کدام یک از این پنج نوع توییت، در میان دنبالکنندههای شما محبوبتر است.
-
فالوورهای خود را سردرگم نکنید!
زمانی که شروع کنید به توییت کردن در رابطهبا موضوعی نامرتبط، احتمال اینکه تعداد زیادی از فالووهای خود را از دست بدهید زیاد است. آموزش فالو کردن در توییتر، راحت است؛ بهسادگی افراد را فالو میکنید و فالو بک میگیرید، اما ممکن هم هست بهراحتی آنها را از دست بدهید.
بنابراین آموزش توییتر به زبان ساده میگوید مراقب خواستِ مخاطبان خود باشید و بدانید آنها برای چه شما را فالو کردهاند. بنابراین از حالا بهبعد، هر چه بیشتر مواظبِ توییت کردن خود و ارتباط آنها با مخاطبانتان باشید.
برای آنکه بدانید توییتهای شما چه ارتباطی با دنبالکنندههای شما دارد، یک راه سادۀ آموزش Twitter این است که به واژههای موجود در بیو خود نگاهی بیندازید. آیا آنها با 5توییت آخر شما، هیچ مطابقت دارد؟ حال، بهطور تصادفی، 10 تا از دنبالکنندههای خود را انتخاب کنید و بایوس آنان را بررسی نمایید.
آیا آنها هم با 5 توییت آخر شما تطابقی دارند؟ اگر جواب به هر دو پرسش، مثبت بود، پس در وضعیت و شرایط خوبی هستید. این چنین قوانین توییتر، شاید بهنظر بیاید که نیاز به آموزش توییتر حرفه ای دارد، اما در کل، ساده هستند.
-
هر چیزی را که مشاهده کردید بازتوییت نکنید!
گاهی شما مقالاتی را میبینید و میخوانید که عنوانهایی عالی دارند و بنابراین، آنها را بازتوییت میکنید. اما شاید همیشه هم نیاز نباشد. چون بعداً اگر به عقب برگردید میبینید که آن عنوان، ضعیف شده یا شاید اصلاً عنوان گمراهکنندهای باشد. و یا شاید بعدها با آن مطلب، اصلاً مخالف باشید. چنین مواردی، یک نوع آموزش Twitter تجربی بهحساب میآید.
گاهی یک مقاله، ظاهر زیبایی دارد و آن را بهسرعت منتشر میکنیم. با این وجود، اگر میخواهید اطمینان حاصل کنید که پیام و توییتهای درست و مناسبی را ارسال کردهاید، سعی کنید با یک آموزش توییتر به زبان ساده، یاد بگیرید هر آنچه را که دربارهاش مطالعهای ندارید بازتوییت نکنید.
-
مردم را ندیده نگیرید!
زمانی که شخصی برای شما توییت میکند و یا از شما اسم میبرد، نادیدهاش نگیرید. این بدترین کار ممکن است. این از قوانین توییتر است که برای یکدیگر احترام قائل باشید. تصور کنید یک پست تعریفی از کسی مینویسید و پاسخی نمیگیرید، ناامید نمیشوید؟!
مسلماً سرتان شلوغ است و زمان پاسخ دادن ندارید؛ بنابراین فقط کافی است توییت را در لیست علاقهمندیهای خود بگذارید. این کار، بهراحتی با آموزش توییتر در موبایل امکانپذیر است. اگر این کار را انجام میدهید، خوب است یک چیزی بگویید، مانند یک جملۀ کوتاهِ “بسیار متشکرم!” میبینید آموزش توییتر به زبان ساده میتواند سادهترین قوانین توییتر را به شما یادآور شود.

آموزش توییتر در موبایل
برای داشتن و آموزش توییتر در موبایل، ابتدا باید آن را از طریق منبع معتبری مانند گوگلاستور دانلود و نصب کنید. هنگام دانلود این برنامه از لینکی خارج از استورهای معتبر، به شما یک پیام امنیتی میدهد که برای هر نرمافزار گوشی میآید و این طبیعی است، با زدن گزینۀ OK، مراحل دانلود، ادامه پیدا میکند.
بعد از به پایان رسیدن مراحل دانلود، شروعبه نصب توییتر میکنیم. آموزش توییتر در موبایل، نیازمند یک فیلترشکن معتبر است؛ همانطور که میدانید این اپلیکیشن، در کشور ما فیلتر شده است.
زمانی که توییتر را نصب کرده و باز میکنید، چند گزینه میبینید. (فرض بر فارسی بودن برنامۀ توییتر شماست.) یکی، ادامه با حساب Google، و دیگری، ایجاد حساب هست. با اولی، شما از قبل، یک حسابی داشتید، نرمافزار پاک شده، یا از حساب خارج شدید، که با این گزینه، شما دوباره میتوانید وارد حساب بشوید، و با دومی، با اکانت مستقیم از داخل خود اپ توییتر اقدام میکنید. حالا ما در ادامه، به طریق ایجاد حساب پیش میرویم.
ایجاد حساب توییتر در موبایل
در ادامۀ آموزش توییتر در موبایل، وقتی گزینۀ ایجاد حساب را میزنید، صفحهای باز میشود به نام ایجاد حساب کاربری، شامل گزینههای نام، شماره تلفن یا نشانی ایمیل، و تاریخ تولد است. بعد از وارد کردنِ نام، شماره تلفن و تاریخ تولد، ادامه میدهید، نامنویسی را میزنید، بعد، شماره تلفن را تایید میکنید و منتظر میشوید تا یک کد برای شما ارسال شود.
اگر کد بهطور اتوماتیک، وارد کادر مربوطه نشد، آن را خودتان بهطور دستی وارد نمایید. سپس، با زدن گزینۀ بعدی، به مرحلۀ دیگرِ آموزش توییتر در موبایل میرسیم، و آن مرحلۀ انتخابِ یک گذرواژه است.
برای پسوورد توییتر، باید حداقل هشت کاراکترِ (نویسۀ) امن و قوی انتخاب کنید. بعد از این مرحله، باید عکس پروفایل (نمایه) برای خود بارگزاری کنید. البته اگر در آنلحظه، عکس مناسبی ندارید، میتوانید «فعلا رد شود» را بزنید و بعداً اقدام به گذاشتن عکس نمایه کنید. مرحلۀ بعدی، مرحلهای است که باید خودتان را توصیف کنید، اینکه چه چیزی دربارۀ شما خاص است، که البته از این قسمت هم میتوانید بدون پاسخ، عبور کنید.
سپس، به مرحلۀ اتصال دفترچه تلفن خودتان به حساب توییتر خود میرسید. یعنی مخاطبان خود را همگامسازی کنید و آنها را ببینید، تا افرادی را که ممکن است بشناسید در توییتر پیدا کنید. با زدن «حالا نه» میتوانید از این مرحله هم بگذرید.
در این قسمت از آموزش توییتر در موبایل، میرسیم به خود برنامه، که یک تعداد افرادی را برای دنبال کردن، به شما پیشنهاد میدهد. شما در دنبال کردن یا دنبال نکردن آنها مختارید. اگر تمایل به فالو کردن هیچکدامشان نداشتید، بعدی را بزنید. در اینجا، به بخش نام کاربری میرسیم، که با نام که در اول برنامه انتخاب کردید متفاوت است. پشتِ نام کاربری، @ قرار میگیرد. از این مرحله هم فعلا میتوان عبور کرد؛ با زدن «رد شدن». با کلیک روی گزینۀ «انجام شد» به صفحۀ اصلی حساب کاربری توییتر خود میرسید.
لاک شدن اکانت توییتر
چه هنگام، لاک شدن اکانت توییتر خود را میبینید؟ لاک شدن اکانت توییتر، چه زمانی ایجاد میشود؟ زمانی که شما قوانین پلتفرم توییتر را نقض کنید، معمولاً دیگر امکان توییت و ریتوییت از شما سلب میشود. این محدود شدن در توییتر، مدت زمان خاصی دارد و بایستی تا پایان آن صبر کنید. البته شاید لازم باشد کارهای دیگری مانند اضافه کردن شماره تلفن، تایید آدرس ایمیل، و یا حذف توییتی که ناقض قوانین بود، از شما خواسته شود تا لاک شدن اکانت توییتر شما برطرف شود.
لاک شدن اکانت توییتر هم یکی از اصطلاحات توییتر است که بسیار شنیده میشود.

آشنایی با اصطلاحات توییتر فارسی
آنهایی که فکر میکنند به یک آموزش توییتر حرفه ای نیاز دارند، شاید نمیدانند که در ابتدا خوب است با اصطلاحات توییتر آشنا شوند. توییتر هم مانند هر شبکۀ اجتماعی دیگر، واژگان و ادبیات خود را دارد، که در اینجا به معرفی برخی از اصطلاحات توییتر فارسی میپردازیم.
تایملاین
همین حالا توییتر خود را باز کنید، به همین صفحۀ اصلی توییتر، تایملاین گفته میشود که Tweetها به ترتیب و بهصورت رندوم در اون گذاشته میشود.
توییت
اولین چیزی که باید از توییتر بدانید، اصطلاح توییت کردن است. این، مانند پست گذاشتن در اینستاگرام است. میتواند متنی باشد و یا یک متن همراه با عکس یا ویدئو باشد. البته گذاشتنِ عکس و ویدئو در توییتر، کمی محدودیت دارد. بهعنوان مثال، در یک توییت، نمیتوان بیش از چهار عکس، قرار داد. و برای اینکه مثلاً هشت عکس را توییت کنید، میتوانید از یک رشتهتوییت استفاده کنید، که در ادامه به معرفی این اصطلاح هم میرسیم.
فِیو استار
اصطلاحاً میگویند “یک توییت، فیو استار شده”. فیو شدن یک توییت، یا فیو خوردن یعنی اینکه تعداد زیادی از افراد، آن توییت را فیو کردند یا همان لایک کردند، و به اصطلاح آن توییت، فیو استار شده است.
کوت و ریتوییت
از اسم ریتوییت پیداست که به چه معناست و چه میکند. آیکون آن هم، دو تا فلش بالا و پایین است. با زدن این آیکون، دو تا گزینۀ Retweet و Quote Tweet برایتان میآید. اگر ریتوییت را بزنید، آن توییت در حساب شما با اسم شخصی که توییتش کرده نمایش داده میشود. اگر که کوت توییت را بزنید، میتوانید یک متن بنویسید و در پایینش، توییت آن شخص بیاید. این اصطلاحات را کاربرانی که آموزش توییتر حرفه ای دیدهاند بهخوبی میدانند؛ چون از این گزینهها، بارها استفاده کردهاند.
فالو کردن
فالو کردن هم از دیگر اصطلاحات توییتر است که حتی اگر یک آموزش توییتر به زبان ساده هم ندیده باشید بهراحتی میتوانید از آن سر دربیاورید. فالو کردن در توییتر هم، مانند فالو کردن در اینستاگرام است. شما با این گزینه، میتوانید شخص مورد نظر خود را دنبال کنید و توییتهایی را که منتشر میکند ببینید. آموزش فالو کردن در توییتر، به شکلی است که مانند اینستا، دکمۀ فالو را میزنید و حساب مربوطه را دنبال میکنید.
بکر یا یک دهنده
بکر، بکاک، یا بکدهنده، کسی است که وقتی شما او را فالو میکنید، او بک میدهد. در آموزش فالو کردن در توییتر، اغلب به این فکر نمیکنند که به افراد دیگر، بک بدهیم تا به دنبالکنندههای او هم اضافه شود. در حالیکه در توییتر، اگر کسی به فالوی کسی بک بدهد، یک آدمِ بامعرفت بهحساب میآید. اینگونه افراد، معمولاً تعداد افرادی را که فالو میکنند از تعداد فالوئرهایشان بیشتر است.
هشتگ
از جمله معروفترین اصطلاحات توییتر، هشتگ است، که خب، احتمالاً بارها شنیدهاید. هشتگ در توییتر هم، مانند هشتگ در اینستاگرام است. شما میتوانید دربارۀ مسافرت خود به شمال توییت بزنید و در زیرش از مثلاً #مازندران_زیبا استفاده کنید. با این کار، هر کسی این هشتگ را جستوجو کند به توییت شما هم برمیخورد. به این علامت # هشتگ میگویند.
منشن
اصطلاح منشن در توییتر، تقریباً به همان معنی کامنت است.
تگ
اصطلاح تگ کردن هم، به این معنی است که آیدی فرد دیگری را در زیر یک توییت، منشن کنید، تا نوتیفیکیشن برای آن شخصی که تگش کردید برود و توییت به او نشان داده شود.
توییت پینشده
اغلب آنها که با قوانین پلتفرم توییتر آشنا هستند و آموزش Twitter را دیدهاند، این اصطلاح توییتر را میشناسند و استفاده کردهاند. بیشتر توییتریها، بعد از اینکه آموزش فالو کردن در توییتر را یاد گرفتهاند و دوستان خود را دنبال کردهاند، معمولاً یک توییت در صفحۀ خود منتشر و پین میکنند. پین کردن توییت، باعث بالا نگه داشته شدن آن میشود.
اینتراکشن
اینتراکشن، بهمعنیِ ارتباط داشتن با بقیه است. مثلاً اگر کسی گفت “اینترکشن من اومده پایین”، منظورش این است که چندان بهمانند قبل، فیو و منشن نمیخورد.
لیمیت شدن
اصطلاح لیمیت شدن، زمانی رخ میدهد که شما بروید کلی افراد را فالو کنید، منشنهای زیادی بگذارید، یکهو یکمقدار خیلی زیادی توییت کنید، و … . لیمیت شدن یا همان محدود شدن، یک زمان مشخص دارد، مثلاً برای یک روز یا سه روز. در صورتی که لیمیت شدید، به ایمیلی که با آن ثبتنام کردید یک ایمیل میآید که به شما اطلاع میدهد به این علت، تا فلان تاریخ لیمیت شدهاید.
رشتهتوییت
وقتی شما یک چیزی را توییت کنید، خودتان میتوانید زیرش کامنت بگذارید. وقتی این کار را انجام دهید، زیر توییت شما یک دکمه میآید که به کاربر میگوید میتوانید ادامۀ این توییت را بخوانید. در آموزش توییتر به زبان ساده، برای ایجاد رشته توییت، یک روش سادهتر هم وجود دارد.
زمانی که دارید توییت میکنید، اگر مطلب شما طولانی است و جا نمیشود، آن پایین روی + بزنید و یک توییت دیگر در زیر توییت قبلی، بهصورت رشتهای اضافه کنید. باز هم اگر جا کم بود، دوباره + را بزنید و ادامهش را بنویسید. این میشود رشتهتوییت.
ترند
اصطلاح ترند یا ترند شدن، زمانی بهکار میرود که یک موضوع خاص، رواج پیدا کند. در این موقع، اصطلاحاً میگویند آن موضوع، ترند شده. هشتگهای ترند هم هر چند وقت یکبار بهوجود میآیند و باب میشوند که میتوانید در قسمت اکسپلور توییتر (همان بخش ذرهبین) ببینید.
هدر و آواتار
به عکس پروفایل شما در توییتر، آواتار، و به آن عکسی که در بالای پروفایل شما قرار دارد، هدر میگویند.
دایرکت
برای اصطلاحاتی مانند دایرکت، آموزش توییتر حرفه ای نیاز نیست؛ چون مانند اینستاگرام هست. دایرکت دادن به یک شخص، یعنی یک پیام شخصی دادن به او و یا حرف زدن با او در دایرکت.
ریپورت شدن
ریپورت شدن زمانی برای کسی اتفاق میفتد که او محتوایی ضد قوانین توییتر بسازد (مانند محتوای خشن). اگر چنین شخصی را در توییتر دیدید، میتوانید به توییتر گزارش (ریپورت) دهید. آنوقت، توییتر پیگیری میکند.
جمعبندی
توییتر شبکۀ اجتماعی محبوبی است که افراد مشهور، سیاستمداران، و افراد عادی، همه با آن ارتباط برقرار کردهاند. برای بعضی افراد، آموزش توییتر حرفه ای ضرورت است، اما برای بعضی دیگر که کارایی سادهای با توییتر دارند، در حد آموزش فالو کردن در توییتر هم میتواند کفایت کند.
چون آنها بیشتر بینندۀ توییتهای اشخاص مشهور هستند. هر کس، بستهبه نیاز خود، بهسراغ این شبکۀ اجتماعی و آموزش آن میرود. شما چه نیازی در خود حس میکنید؟!
این روزا که اینستا فیلتر شده و خیلیا فعالیتشون توی توییتر بیشتر شده
منم اکانت توییتر ساختم و از روی مقاله آموزش توییتر شما کلیاتی دستم اومد
ممنون از شما
آموزش توییتر حرفه ای تون واقعا عالی و کامله، جواب تمام سوالاتمو گرفتم… مرسی که هستین
آموزش توییتر از صفر تا صد بود مقالتون! همه چی رو راجع به توییتر گفتین دیگه چیزی نمیمونه
آموزش توییتر مبتدی و آموزش توییتر حرفه ای در کنار هم بود، خیلی کامل و مفید بود مرسی از شما بابت مقاله خوبتون
سلام محدثه عزیز
ممنون از شما
خوشحالیم که براتون مفید بوده.
آموزش توییتر این روزا از واجباته
آموزش توییتر حرفه ای هم مثل اموزای دیگه تون عالیه
آموزش توییتر و حتی آموزش توییتر حرفه ای این روزا خیلی مهمه چون همه خیلی بیشتر از قبل فعالیت دارن اونجا