چنانچه قصد دارید در حوزهی کسب و کارهای اینترنتی فعالیت کنید باید بدانید که لازم است از شبکههای اجتماعی برای رشد کسب و کارتان استفاده کنید، نام سوشال مدیا مارکتینگ و یا سوشیال مدیا مارکتر در این حوزه بسیار به گوشتان خواهد خورد.
از این رو در این مقاله از آموزش اینستاگرام حرفه ای به طور کامل توضیح خواهیم داد که سوشال مدیا مارکتینگ چیست و برای رشد بیزینس چطور باید آن را به کار گرفت. تا انتهای مقاله با ما همراه باشید.
سوشال مدیا چیست؟
سوشال مدیا یا شبکههای اجتماعی ابزاری هستند برای جذب ترافیک و توجه مخاطبان به برند و بیزینس شما. در واقع شبکههای اجتماعی کانالهای ارتباطی هستند که بر پایه اینترنت میتوان از طریق آنها عکس، متن، ویدئو و… را به اشتراک گذاشت. ابزار موردنیاز برای استفاده از سوشال مدیا، اینترنت و گوشی یا لپتاپ است.
امروزه بیشتر مردم کسب و کار خودشان را به سوشال مدیا انتقال دادهاند چرا که با شبکههای اجتماعی میتوان به بهترین و جذابترین شکل ممکن تبلیغات کرد و بسیاری از مردم از طریق سوشال مدیا درآمدهای بالایی را بدست آوردهاند. در واقع سواد رسانه ای این روزها بسیار مهم است.
سوشال مدیا مارکتینگ چیست؟
سوشیال مدیا مارکتینگ یا «Social Media Marketing» صورتی از بازاریابی دیجیتال است که در آن برای تبلیغ محصولات یا خدمات یک برند از شبکهها و پلتفرمهای اجتماعی و وبسایتها استفاده میشود. سوشیال مدیا مارکتینگ که به آن بازاریابی شبکههای اجتماعی نیز گفته میشود بستری برای برقراری ارتباط با مخاطب و یا مشتریان است.
این نوع بازاریابی از مهمترین مهارت های دیجیتال مارکتینگ است که میتواند به سرعت باعث پیشرفت بیزینستان شود. پیشنهاد میکنیم مقاله دیجیتال مارکتر کیست؟ را نیز مطالعه کنید.
SMM نیز مخفف Social Media Marketing یا بازاریابی شبکههای اجتماعی است. SMM یا سوشیال مدیا مارکتینگ به مجموعهی فعالیتهای زیر گفته میشود:
- حضور در شبکههای اجتماعی
- افزایش آگاهی از برند کسب و کار
- تولید محتوا
- تعامل با مشتریان بالقوه از طریق تولید محتوا
- روانه کردن ترافیک ارگانیک به سمت وبسایت
- برندسازی شخصی Personal Branding
به هر روشی که بخواهید بازاریابی کنید باید بدانید که داشتن برند یکی از اصل های اساسی بازاریابی است. چنانچه میخواهید مشتریان هدف را شناسایی کرده و به سمت خود جذب کنید، برندسازی شخصی داشته باشید. برندسازی شما را از دیگر رقبایتان متمایز میکند و بدون داشتن برند، هرگز در ذهن مشتریان نخواهید ماند.
برند شخصی در واقع تمام ویژگیهای کسب وکارتان را به تصویر میکشد بطوریکه بعد از شنیدن نام برندتان، تصویر بیزینستان در ذهن افرادی که شما را میشناسند مجسم میشود. بنابراین زمانی که برای بهبود کسب و کارتان برنامه ریزی میکنید، برند سازی شخصی را نیز در نظر بگیرید.
حضور در شبکههای اجتماعی
در این که حضور در شبکههای اجتماعی یکی از مهم ترین مراحل سوشال مدیا مارکتینگ است شکی نیست اما باید بررسی کنید که از بین شبکههای اجتماعی مختلف، کدام یک کاربرد بیشتری برای شما خواهد داشت؟
به همین دلیل قبل از اینکه مشخص کنید کدام شبکه اجتماعی را برای عضویت و فعالیت برمیگزینید، بازار هدف خود را تعیین کنید. چنانچه مخاطب هدف شما محدود به کشور ایران است باید ببینید که کدام شبکههای اجتماعی در ایران طرفدار بیشتری دارد.
تولید محتوا
گام بعدی در این نوع بازاریابی تولید محتوا است. تولید محتوا باید بر اساس یک استراتژی مناسب پیادهسازی شود و همچنین خود محتوا بادی بهگونهای کاربر پسند تولید شود تا هدف جذب ترافیک و تبدیل مشتریان بالقوه به مشتریان بالفعل محقق شود. چرا که محتوا شما را به مشتری وصل میکند.
پس از تولید محتوا میتوانید از محتوایتان در تمامی شبکههای اجتماعی با اندکی تغییر استفاده کنید. پیشنهاد میکنیم مقاله روش های تولید محتوای باکیفیت در اینستاگرام را مطالعه کنید.
تعامل و ارتباط با مشتریان
یک سوشال مدیا مارکتر باید توانایی تعامل با مشتریان را داشته باشد. از اینرو لازم است روی فن بیان خود کار کرده و بتواند با مشتریان مطابق با فرهنگ و ادبیاتشان ارتباط برقرار کند. توانایی تعامل با کاربر خیلی اهمیت دارد چرا که فقط از همین طریق میتوان مشتری را جذب کرده و به وبسایت هدایت کرد.
سوشیال مدیا مارکتر چه میکند؟
سوشیال مدیا مارکترها یا بازاریابهای شبکههای اجتماعی، با توجه به اینکه میدانند این شبکهها در دنیای امروز بسیار کاربردیاند، زمان زیادی را به تولید محتوا و استفاده از شبکههای اجتماعی برای جذب مخاطب اختصاص میدهند.
امروزه بخش زیادی از زمان مردم چه در کشور خودمان و چه در سراسر دنیا صرف حضور در شبکههای اجتماعی گوناگون از جمله اینستاگرام، توییتر، فیسبوک، یوتیوب، پینترست و غیره میشود . به همین دلیل برای افزایش فروش و شناساندن برند خود به مشتریان باید خدمات و محصولاتمان را در این شبکهها معرفی کنیم.
بنابراین یک سوشیال مدیا مارکتر حین حضور در شبکههای اجتماعی وظیفه دارد مخاطبان و مشتریان بالقوه را به سمت خود کشانده و سپس محصولات و خدمات خود را به او ارائه کند. قبل از ظهور شبکههای اجتماعی، بازاریابها به صورت حضوری به شرکتها و فروشگاهها رفته و به دنبال جذب مشتری بودند اما امروزه به لطف شبکههای اجتماعی مشتریان به دنبال برندها هستند.
بهترین شبکههای اجتماعی برای کسب و کار
اینستاگرام
یکی از محبوبترین برنامههای سوشال مدیا، اینستاگرام (Instagram) است. این پلتفرم هر نوع مخاطبی را به خودش جذب میکند. چنانچه میخواهید در آمد کسب کنید و یا بیزینستان را تبلیغ کنید، اینستاگرام مارکتینگ یا بازاریابی از طریق اینستاگرام مناسبترین گزینه پیش رویتان است. اگر قصد فروش در اینستاگرام را دارید لازم است آموزش اینستاگرام را در اولویت قرار دهید.
فیسبوک
با اینکه سالها از ظهور فیسبوک میگذرد اما همچنان این پلتفرم به عنوان بزرگترین و محبوبترین شبکه اجتماعی شناخته شده و مخاطبان خاص خودش را دارد. در سال 2004 اولین نسخه فیسبوک منتشر شد و در سال 2006 در دسترس همه عموم قرار گرفت. فیسبوک نیز گزینه بسیار خوبی برای بهبود و رشد بیزینستان است.
توییتر
توییتر (Twitter) با اختلاف یکی از پرکاربردترین پلتفرمهای سوشال مدیا است که بسیاری از بیزینسها از طریق آن به رشد خوبی رسیدهاند. با استفاده از توییتر میتوانید از جدیدترین اخبار درباره کسب و کار خود و زمینه فعالیتتان آگاه شوید و در اختیار مخاطبینتان قرار دهید.
با استفاده از توییتر میتوانید مخاطبین هدف خود را پیدا کرده و جدیدترین اطلاعیههای خود را در اختیارشان قرار دهید. پیشنهاد میکنیم مقاله آموزش توییتر حرفه ای را مطالعه کنید.
لینکدین
لینکدین (Linkedin) در سال 2003 به طور اختصاصی با هدف گسترش کسب و کار و آگاهی بیشتر درباره بیزینسهای مختلف در سراسر جهان، راهاندازی شد.
با استفاده از لینکدین میتوانید رزومه خود را برای کارفرماهای مختلف ارسال کنید. در واقع لینکدین یک پلتفرم مخصوص جستجوی شغل بوده اما امروزه به شبکه اجتماعی با محوریت یافتن شغل تبدیل شده است که از طریق آن میتوان برندسازی شخصی کرد.
در نهایت…
کلید موفقیت در هر کدام از این شبکهها، تلاش و تولید محتوای مستمر و کاربرپسند است. بنابراین لازم است برای سوشال مدیا وقت بگذارید و فعالیت زیادی داشته باشید. دقت داشته باشید که فعالیتتان در سوشال مدیا باید پیوسته و مستمر باشد چون به محض کمرنگ شدنتان مخاطبان خود را از دست خواهید داد و دوباره باید زمان زیادی را صرف جلب اعتماد مجدد مشتریان و مخاطبانتان بکنید.
یادتان باشد افراد بسیاری از طریق سوشال مدیا تبلیغ و کسب درآمد میکنند، بنابراین برای رشد کسب و کارتان باید متفاوت بدرخشید و از جدیدترین متدهای روز استفاده کنید.
34 پاسخ
سلام
ببخشید من تازه شروع به کار کردم، میخواستم بدونم نحوه تولید محتوا برای اینستاگرام با سایر شبکه های اجتماعی فرق داره؟ یا مثلا محتوایی که برای اینستاگرام میسازم رو میتونم برای فیسبوک یا لینکدین هم استفاده کنم؟
سلام رضا
تبریک میگم امیدوارم که موفق باشید و با قدرت پیش برید.
محتوایی که برای اینستاگرام تولید میشه خیلی مناسب لینکدین نیست. با کمی سرچ میتونید برای هر شبکه اجتماعی محتوای مناسب و تخصصی تولید کنید.
مرسی
خیلی مطلب خوبی بود
سوشال مدیا مارکتر شرایط استخدامی خوبی داره؟
سلام علی
ممنون از لطفتون
بستگی به مهارتتون داره، هرچه متخصص تر شرایط استخدامی بهتر
موفق باشید
سلام
از لینکدین فقط برای رزومه فرستادن برای کارفرما استفاده میشه؟ یا کاربرد دیگه ای هم داره؟
سلام حسین
نه فقط رزومه فرستادن
شما میتونید اکانت کمپانی های خیلی بزرگ و مطرح و حتی افراد موفق در کسب و کار مدنظرتون رو دنبال کنید و باهاشون ارتباط بگیرید و رزومه فرستادن در واقع بعد از اینها انجام میگیره
موفق باشید
فیسبوک جدیدا تغییر اسم داده و شده meta !!!!!
سلام حسین
بله همینطوره
گاهی صاحبان کسب و کار با توجه به صلاحدید خودشون، نام برند رو عوض میکنند
ممنون بابت مقاله خوب و کاملتون
سلام مرتضی
ممنون که همراه ما هستی
موفق باشی
دیجیتال مارکتینگ و کلا سوشال مدیا خیلی پولسازه
سلام حامد
دقیقا همینطوره
ممنون از همراهیتون
موفق باشید
اینستاگرام در حال حاضر پولسازترین پلتفرم هست
سلام علی
ممنون از نظر شما
من چند تا موقعیت شغلی از طریق لینکدین پیدا کردم واقعا خیلی عالیه این مدیا
سلام مریم
کاملا درسته
لینکدین بسیار عالی هست برای پیدا کردن شغل
توییتر اما یه چیز دیگه اس!
سلام ملینا
ممنون از همراهیتون
توییتر رو من واقعا به شخصه دیدم که چقدر ورودی میاره
حتما ازش استفاده کنید
سلام امیر
کاملا درسته
ممنون از همراهیتون
خیلی خوب نوشتید، سوشال مدیا توی کسب و کار خیلی مهمه
سلام مهنا
ممنون از لطف شما
سوشال مدیا بی نظیره در معرفی و پیشرفت کسب و کار
مطلب کاربردی بود
ممنون از شما
سلام ویدا
سپاس از دیدگاه خوبت
موفق باشید
لینکدین برا کار و رزومه خیلی عالیه البته من فقط شنیدم اما خب حتما برای پروفایل لینکدین اقدام میکنم
سلام حسن
بله همونطور که خودت گفتی لینکدین این روزا برای کار خیلی مناسبه و افراد زیادی با تکمیل رزومه شون توی لینکدین تونستن پروژه های فوق العاده ای بردارن
شما هم حتما اقدام کنید
موفق باشید
سوشال مدیا مارکتینگ همون بازاریابی شبکه های اجتماعیه
سوشال مدیا مارکتنیگ توی دنیای امروز ضروریه
لطفا سوشال مدیا مارکتینگ رو یاد بگیرید چون برای اینکه توی فضای دیجیتال بدرخشید باید سوادش رو داشته باشید
سوشال مدیا کلا خوبه اما واقعا باید یادش گرفت
سلام مقاله ای که در اختیارمون گذاشتید بسیار مفید بود سپاس
واقعا آموزشاتون عالیه
من تو اینستا هم دنبالتون میکنم
مگه هنوزم کسی هست که اینو ندونه؟
این روزا دیگه بیزینس با سوشال مدیا میره جلو… نمیشه نادیده اش گرفت