بهینه سازی پروفایل اینستاگرام موضوعی است که هر اینستاگرامری باید به آن توجه ویژه داشته باشد. وقتی افراد از نمایۀ صفحۀ شما دیدن میکنند، انتظار دارند به خودشان افتخار کنند و جشن بگیرند.
اما اگر پروفایل شما، مانند ماهیِ گندیده، بوی بدی بدهد چه؟ آنها با وجود اشتهایشان، بینی خود را بالا میبرند و به راه خود ادامه میدهند. بدون بهینه سازی پروفایل اینستاگرام، آنها هرگز ویدیوی پست شما را که ساخت آن چند ساعت برایش زمان گذاشتهاید، نخواهند دید.
یا تصاویر طراحی شده برای جذب آنها به وبسایت شما، هیچ بازدیدکنندهای نخواهد داشت. دکمۀ دنبال کردن را هم، از این مخاطبان از دست خواهید داد. و مهمتر از همه، کسبوکار شما، از کسب درآمد در اینستاگرام دورتر میشود.
بدانید که شما لایق بهترینها هستید. طبق آمار اینستاگرام، 90% از کاربران، صفحۀ یک کسبوکار را دنبال میکنند. چند نفر از آنها، شما را دنبال خواهند کرد؟ این کار، با بهینه سازی نمایه (پروفایل) شما شروع میشود، تا جایی که کاربران، با دیدن پروفایل صفحۀ شما، ذوق بیشتری نشان دهند. در این مقاله، 7 قدم تا بهینه سازی پروفایل اینستاگرام آورده شده است.
بیایید اول از هم، از سئو اینستاگرام بدانیم.
سئو اینستاگرام چیست؟
سئو برای اینستاگرام این است که چگونه میتوانید فرصتهایی را برای آن میلیاردها کاربر ایجاد کنید تا محتوای شما را ببینند و با برند شما درگیر شوند.
خوشبختانه، میتوانید از همان تکنیکهای SEO که برای بهینهسازی محتوای صفحۀ وب استفاده میکنید، استفاده کنید تا رشد ارگانیک را به حساب اینستاگرام خود هدایت کنید.اینستاگرام، را به عنوان موتور جستجوی خودش در نظر بگیرید. این پلتفرم، دارای توابع جستوجوی داخلی است که مانند مینی گوگل خود عمل میکند.
سئوی اینستاگرام، تمرین بهینهسازی محتوای اینستاگرام شما برای کشف در نتایج جستوجو در پلتفرم است. هنگامی که شخصی، از کادر جستوجوی اینستاگرام برای جستوجوی کلمات مرتبط با تجارت شما استفاده میکند، میخواهید حساب یا محتوای شما در بالای لیست ظاهر شود – و تاکتیکهای سئو اینستاگرام، میتواند به شما در رسیدن به این هدف کمک کند.
نتایج جستوجوی اینستاگرام، شامل محتوای مرتبط، حسابها، صدا، هشتگها و مکانها میشود، که میتوانید برای بهینه سازی پروفایل اینستاگرام از همۀ آنها استفاده کنید.
همچنین، صفحات نتایج کلمات کلیدی برای مرور وجود دارد. هر صفحۀ نتایج کلمۀ کلیدی (که با ذرهبین نشان داده شده است) در اصل یک صفحۀ کاوش برای آن کلمۀ کلیدی خاص است.“پیشنهاد مطالعه: آموزش اینستاگرام از صفر تا صد | آپدیت 2023”
7 گام تا بهینه سازی پروفایل اینستاگرام
گام اول: مطمئن شوید که یک پروفایل تجاری در اینستاگرام دارید.
آیا میدانستید که اینستاگرام دو نوع پروفایل دارد؟
اینستاگرام به شما امکان میدهد بین یک پروفایل معمولی و یک پروفایل تجاری اینستاگرام، یکی را انتخاب کنید.
در اینجا، شما دومی را میخواهید. چرا؟ چون دارای مجموعهای از ویژگیها و ابزارهای اضافی است که میتوانید برای رشد کسبوکار خود، از آنها استفاده کنید. اینها شامل تبلیغات اینستاگرام، خرید اینستاگرام، و Insights اینستاگرام هستند.
دادهها به تنهایی بسیار مفید هستند: شما میتوانید در مورد جمعیتشناسی مخاطبان، برداشتهای پست، عملکرد پس از عملکرد و رشد دنبالکنندگان خود اطلاعات کسب کنید.
همچنین، میتوانید دکمههای Action را به نمایه یا پروفایل خود اضافه کنید. اینها به بازدیدکنندگان این امکان را میدهد که با شما تماس بگیرند و از فروشگاه شما بازدید کنند.
علاوهبر این، پروفایلهای تجاری اینستاگرام، یک بخش اختصاصی برای نمایش ساعات کاری و موقعیت مکانی آنها در نظر گرفته شده است. بنابراین، لازم نیست فضای ارزشمندی را در بیو خود هدر دهید.
اما این همۀ ماجرا نیست.
همچنین، میتوانید یک دکمۀ تماس اضافه کنید که کاربران را قادر میسازد از طریق پیام مستقیم اینستاگرام، پیامک یا ایمیل برای درخواستهای پشتیبانی مشتری با شما تماس بگیرند.
در نهایت، پروفایلهای تجاری اینستاگرام، ویژگیها، انعطافپذیری و فرصتهای بسیار بیشتری نسبت به پروفایلهای استاندارد ارائه میدهند.
به همین دلیل است که بیش از 25 میلیون کسبوکار، از پروفایلهای تجاری اینستاگرام استفاده میکنند.
گام دوم: نام کاربری ساده، قابل تشخیص و یافتنِ آسان را انتخاب کنید.
به یاد داشته باشید، اینستاگرام بیش از 1 میلیارد کاربر دارد. بنابراین، شما باید پیدا کردن و تعامل با پروفایل اینستاگرام خود را تا حد امکان برای افراد آسان کنید.
این، به این معنی است که یک @username عالی را انتخاب کنید – که به عنوان “دسته” هم شناخته میشود. استفاده از دستهای که روی برند، ساده، قابل جستوجو و قابل تشخیص باشد حیاتی است.در حالت ایدهآل، میخواهید از نام کسبوکارتان استفاده کنید، مانند «@Shopify». این، به جلوگیری از اشتباه گرفتن کاربران در پستها و نظرات کمک میکند.
متأسفانه، ممکن است نام کسبوکار شما قبلاً گرفته شده باشد.
اگر اینطور است، سعی کنید از نام کسبوکار خود، به عنوان اولین قسمت نام کاربری خود استفاده کنید و چیزی اضافی به انتهای آن اضافه کنید. به این ترتیب، بهینه سازی پروفایل اینستاگرام شما، از طریق نام، یه گونهای انجام میشود که کاربران، برای کسبوکار شما جستجو میکنند، پروفایل اینستاگرام شما بیشتر دیده میشود.
از طرف دیگر، ممکن است بتوانید تماس بگیرید و به مالک فعلی پول بپردازید تا نام کسبوکار شما را در اختیار بگیرد.
برای ویرایش نام کاربری خود به پروفایل اینستاگرام خود بروید و روی “Edit Profile” ضربه بزنید. سپس، نام کاربری مورد نظر خود را تایپ کرده و روی «انجام شد» ضربه بزنید. اگر نام کاربری در دسترس نباشد، اینستاگرام از شما میخواهد نام کاربری دیگری را انتخاب کنید.
گام سوم: یک نام تجاری با قابلیت جستوجوی آسان انتخاب کنید.
علاوهبر نام کاربری خود، باید نام کامل کسبوکار خود را هم به بخش «نام» یا «Name» پروفایل اینستاگرام خود اضافه کنید.
این زیر، عکس پروفایل اینستاگرام شما و در نتایج جستجو ظاهر میشود.
برای ویرایش نام کسبوکار پروفایل اینستاگرام خود، به پروفایل خود بروید، روی “Edit Profile” ضربه بزنید و سپس نام مورد نظر خود را تایپ کنید. نامی انتخاب کنید که بیشترین جستوجو را داشته باشد.
گام چهارم: از یک عکس پروفایل اینستاگرام با نام تجاری استفاده کنید.
عکس پروفایل شما، بلافاصله توجه هر فردی را که از پروفایل اینستاگرام شما بازدید میکند، به خود جلب میکند. علاوهبر این، در کنار هر نظر و پستی که به اشتراک میگذارید، نشان داده میشود.
به همین دلیل، بسیار مهم است که عکس نمایۀ شما، عالی به نظر برسد.
باید به راحتی قابل تشخیص و معرف کسبوکار شما باشد. همچنین، باید سعی کنید از یک تصویر نمایه، در تمام پروفایلهای رسانههای اجتماعی خود استفاده کنید. این، تداوم حضور برند شما را تقویت میکند.
برای اکثر مشاغل، بهتر است از لوگوی خود شرکت استفاده شود.
گام پنجم: یک بیوگرافی آموزنده و جذاب بنویسید.
پس از عکس پروفایل اینستاگرام و نام شما، بسیاری از کاربران به بیوی شما نگاه میکنند. این قسمت، املاک و مستغلات اصلی شماست و شما فقط 150 کاراکتر دریافت میکنید تا آن را پر کنید. پس، از آنها عاقلانه استفاده کنید.
نکتۀ مهم: بیو اینستاگرام شما، نباید در مورد کسبوکار شما باشد. این، باید در مورد مشتریان شما باشد. یا به طور خاص، باید در مورد کارهایی باشد که می توانید برای مشتریان خود انجام دهید.
بیایید یک مثال برایتان بزنیم؛ صفحۀ اینستاگرامی نشنال جئوگرافیک. بیوگرافی آنها نمیگوید: “ما عکسهای خیرهکنندهای از عکاسان نشنال جئوگرافیک ارسال میکنیم”.
در عوض، میگوید: «دنیا را از دید عکاسان نشنال جئوگرافیک تجربه کنید.». آنها شما را به عنوان بیننده خطاب میکنند و بر مزایایی که با دنبال کردن حساب آنها به دست میآورید، تأکید میکنند.
از طرف دیگر، برای بهتر بهینه سازی پروفایل اینستاگرام، میتوانید چیزی بنویسید که شخصیت و مأموریت عمیقتر برند شما را نشان دهد. این، کاری است که استارباکس انجام داده است: “الهام بخشیدن و پرورش روح انسان – یک نفر، یک فنجان و یک محله در یک زمان.”
گام ششم: یک فراخوان قانعکننده برای اقدام قرار دهید.
حتماً فراخوان، و یا دعوت به اقدام (CTA) را شنیدهاید. یک فراخوان برای اقدام، باید بازدیدکنندگان را ترغیب کند تا اقدام خاصی را انجام دهند که آنها را در طول سفرِ خریدار پیش میبرد. این، میتواند چیزی شبیه به “اکنون با ما تماس بگیرید”! یا “برای دریافت اطلاعات آماری رایگان بیشتر مشترک شوید”!
اگر مطمئن نیستید که چه CTA باید شامل شود، اقدامی را که میخواهید کاربران انجام دهند تا آنها را به خرید یا استفاده از محصولات خود نزدیکتر کنید، در نظر بگیرید. اگر محصول گرانقیمتی دارید، احتمالاً مردم مایلند قبل از خرید، اطلاعات بیشتری کسب کنند.
در این مورد، ممکن است دوست داشته باشید که در لیست پستی شما ثبتنام کنند و یک راهنمای رایگان دانلود کنند. به این ترتیب، آنها میتوانند اطلاعات بیشتری کسب کنند و شما میتوانید از طریق ایمیل برای آنها بازاریابی کنید.
مجله Foundr از کاربران میخواهد که دورۀ رایگان آنها را بررسی کنند تا جزئیات تماس را دریافت کنند.
توجه داشته باشید که چگونه آنها از شکلک “رایگان” برای جلب توجه مردم به مزیت استفاده میکنند و از یک شکلک رو به پایین برای برجسته کردن پیوند استفاده میکنند.
گام هفتم: پیوند تماس برای اقدام خود را بهینه کنید.
اینستاگرام، مکانی درخشان برای بازاریابان است، اما متأسفانه، نمیتوانید لینکهای قابل کلیک را در توضیحات پست قرار دهید.
به همین دلیل، لینک پروفایل اینستاگرام شما بسیار مهم است. اگر میخواهید از یک پست، برای هدایت ترافیک به یک وبسایت یا صفحۀ خاص استفاده کنید، بهینه سازی پروفایل اینستاگرام میگوید که باید افراد را به لینک موجود در بیو خود هدایت کنید.
در نهایت…
در نهایت، پس از همۀ این مراحل، شما باید محتوای با کیفیت و زیباییشناسی بصری تولید و منتشر کنید. هر باز داستانها و استوریهای مرتبط و جذاب به اشتراک بگذارید و مردم را از طریق آنها جذب صفحۀ خود کنید.
پس، همین امروز، با این گامها، بهینه سازی پروفایل اینستاگرام خود را آغاز کنید.
2 پاسخ
خیلی نکات خوبی گفتید من حتما انجام میدم مرسی آقای فرجی
سلام مجبوبه عزیز
خوشحالیم که براتون مفید بوده
مرسی که همراه ما هستید