همکاری در فروش یا افیلیت مارکتینگ را جست‌وجو کردید؟ معلوم است به فکر درآمدزایی از اینترنت هستید. آفرین به شما! حالا باید دید، شما خودتان کارآفرین هستید و به دنبال فروش بیش‌تر محصول خود، یا به دنبال این شغل هستید تا کسب درآمد کنید.

در هر صورت، نیاز دارید با Affiliate Marketing آشنا شوید و انواع همکاری در فروش را بدانید. برای پاسخ به جست‌وجوهای خود، جای درستی آمده‌اید؛ این نوشتار برای شماست.

در این مقاله، قرار است حول موضوعات زیر صحبت کنیم:

  • تعریف همکاری در فروش (افیلیت مارکتینگ)
  • انواع همکاری در فروش
  • همکاری در فروش اینستاگرام
  • همکاری با آنلاین‌شاپ‌

همکاری در فروش چیست؟ | What is Affiliate Marketing

افیلیت مارکتینگ، بازاریابی وابسته، یا همکاری در فروش، به تبلیغ خدمات یا محصولات شخص یا شرکت دیگری، در ازای دریافت پورسانت از فروش حاصله گفته می‌شود. این بازاریابان وابسته، عضو برنامه‌های وابسته می‌شوند، محصولات وابستۀ معتبر را برای تبلیغ پیدا می‌کنند و سپس، آن محصولات را با مخاطب‌هایشان به اشتراک می‌گذارند.

قبل‌ترها به این روش، کمیسیون در فروش می‌گفتند. و بازاریابی وابسته یا همان افیلیت مارکتینگ، اساساً یک تفسیر مدرن از این ایدۀ قدیمی است.

بازاریابی وابسته، یکی از مدل‌های تبلیغات است که در آن کسب‌وکارها، به همکاران فروش، یا سرنخ‌های فروش خود، پول پرداخت می‌کنند. به دیگر بیان، افیلیت مارکتینگ، فرایندی است که در آن، یک شخص یا یک کسب‌وکار، برای شخص دیگر یا برای محصولات یک شرکت، بازاریابی می‌کند و در ازای این کار، مبلغی را به‌عنوان پورسانت دریافت می‌کند.

این روش فروش، هم برای مدیران کسب‌وکارها و هم برای افراد عادی که مایل به کسب درآمد هستند، جذابیت‌هایی دارد. با وجود ویژگی‌های موثر و جذاب همکاری در فروش، اگر به‌درستی، آن را انجام دهید، بی‌شک به نتایج خوب و مطلوبی می‌رسید.

حال، شما در هر کدام از دستۀ مدیران یا اشخاص عادی باشید، در صورت تمایل‌به انواع همکاری در فروش، بایستی از اینستاگرام مارکتینگ هم بدانید. در ادامه، با مدل‌های مختلف افیلیت مارکتینگ آشنا می‌شویم، که فروش در اینستاگرام، یکی از آن‌هاست.البته قبل آن، ببینیم اصلاً افیلیت مارکتینگ چگونه کار می‌کند؟

افیلیت مارکتینگ چطور کار می‌کند؟

شاید فکر کنید عملکرد این سیستم افیلیت، خیلی پیچیده هست؛ اما در واقع، این‌طور نیست و سازوکار کاملاً مشخصی دارد. فروشگاه‌های اینترنتی و برندهای معتبر بسیاری هستند که با انواع همکاری در فروش، قصد دارند فروش‌شان را افزایش دهند. از طرفی، سایت‌هایی هم هستند که از طریق بازدیدکنندگان‌شان، برای تامین بخشی از هزینه‌های خود، به‌عنوان ناشر تبلیغات فعالیت می‌کنند.

شکل‌های مختلفی برای افیلیت مارکتینگ وجود دارد که در ادامه، توضیح آن می‌آید؛ ولی در عملکرد آن باید گفت سایت تبلیغ‌دهنده که به اسم merchant هم شناخته می‌شود، تبلیغاتش را به‌صورت متنی یا بنری، به سایت منتشرکنندۀ تبلیغاتش می‌دهد.

آن‌وقت، به ازای هر کلیکی که کاربرانِ سایت ناشر، روی لینک مدنظر یا خرید محصول مشخص شده از سایت فروشنده می‌کنند، هزینه یا درصدی به‌عنوان پورسانت، به سایت ناشر پرداخت می‌شود.

این روشی است که به‌صورت توافقی و قرارداد دوطرفه، بین ناشر تبلیغات و تبلیغ‌دهنده انجام می‌شود، یا این‌که سایت‌های ناشر می‌توانند در سیستم همکاری در فروش سایت فروشندگان ثبت نام کرده و لینک‌های مشخص را در سایت‌شان قرار دهند.

 

سیستم همکاری در فروش

3 بازیگر اصلی در سیستم افیلیت مارکتینگ

با توجه‌به توصیف افیلیت مارکتینگ در بند قبل، سه بازیگر اصلی را در این روش می‌بینیم:

  1. فروشندگان محصول:

سایت‌ها و کسب‌وکارهایی وجود دارند که از طریق بازاریابی پورسانتی، می‌خواهند میزان فروش‌شان را افزایش دهند.

 

  1. ناشران تبلیغات:

بستر اصلی نشر افیلیت مارکتینگ را می‌توان وب‌سایت‌های منتشرکنندۀ تبلیغات، نام برد که با قراردادن لینک‌های موردنظر و بنرهای تبلیغاتی در وب‌سایت خود، منجر به کلیک کردن روی آن‌ها و فروش محصول موردنظر می‌شوند. و در ازای این کلیک‌ها، درصدی را برای خود می‌گیرند.

 

  1. مشتریان یا کاربران

مشتریان یا کاربران، در واقع کسانی هستند که روی لینک‌های مورد نظر در وب‌سایت ناشر تبلیغات، کلیک می‌کنند. گاهی‌اوقات کاربران با کلیک روی آن لینک، به‌دنبال خرید محصول نیستند و ممکن است فقط بخواهند از آن وب‌سایت ناشر امتیازی دریافت کنند.

 

نکته:

حال که با بازیگران اصلی سیستم افیلیت مارکتینگ آشنا شدید، خوب است بدانید که همۀ انواع همکاری در فروش به وب‌سایت ختم نمی‌شود. با آمدن پلتفرم‌هایی مانند اینستاگرام و حجم وسیعی از کاربران در آن، در سال‌های اخیر، همکاری در فروش اینستاگرام هم مطرح شده است.

به‌همین دلیل، در آموزش اینستاگرام برای کسب وکار لازم است که یک بخشِ همکاری با آنلاین‌شاپ هم گنجانده شود؛ چراکه اینستا بستر مناسبی برای آنلاین‌شاپ‌هایی است که می‌توانند با برندها و فروشگاه‌های بزرگ، به‌صورت همکاری در فروش کار کنند.

حالا بعد از این‌که انواع همکاری در فروش را در زمینۀ وب‌سایت‌ها شناختیم، به سراغ همکاری در فروش در اینستاگرام خواهیم رفت و از همکاری با آنلاین شاپ خواهیم گفت.

افیلیت مارکتینگ

آشنایی با انواع همکاری در فروش

سیستم افیلیت مارکتینگ، به لحاظ عملکردی، یک فرایند کاملاً ساده و مشخص دارد، اما به روش‌های مختلفی می‌توان همکاری در فروش را پیاده‌سازی کرد. به همین دلیل، سیستم‌های پرداخت پورسانت و کمیسیون مختلفی در نظر گرفته شده تا ناشران و همکاران بتوانند درآمدهای مختلفی داشته باشند، و سایت یا بیزنس تبلیغ‌دهنده هم به خواسته‌های خود برسد.

 

  • پرداخت درصد به ازای هر عمل (CPA)

یکی از متداول‌ترین روش‌ها، سیستم پرداخت به ازای عمل یا همان Cost Per Action هست. تبلیغات مدل cpa، نسبت‌به دیگر روش‌ها، نرخ تبدیل بیش‌تری داشته و دقیق‌تر است. در این مدل تبلیغات، تنها، زمانی هزینه و درصد پرداخت می‌شود که آن اقدام مدنظر تبلیغ‌دهنده، اتفاق افتاده باشد.

حالا این عمل می‌خواهد خرید محصول باشد، پر کردن فرم ثبت‌نام باشد، شرکت در نظرسنجی، عضویت در خبرنامه، لایک کردن، کامنت گذاشتن، دانلود اپلیکیشن و …

محاسبۀ بعضی موارد، به‌سادگی انجام می‌شود و در برخی موارد مثل فعالیت و شرکت در شبکه‌های اجتماعی، پیچیده و سخت خواهد بود.

 

  • پرداخت درصد به ازای هر فروش (CPS)

یکی از پرکاربردترین و مهم‌تریم شیوه‌های پرداخت، بی‌شک پرداخت به ازای هر فروش یا همان Cost Per Sale است. چون تبلیغ‌دهنده به‌دنبال این است که سایت ناشر تبلیغات او، برایش مشتریان واقعی بفرستد تا فروشش بیش‌تر شود. دربارۀ پورسانت هم، به ازای هر فروش، درصدها معمولاً بین 4 تا 10 درصد از کل فروش است که این به اعتبار برند تبلیغ‌دهنده بستگی دارد.

 

  • پرداخت درصد به ازای هر لید (CPL)

به مشتریان بالقوه که هنوز به مشتریان بالفعل تبدیل نشده‌اند، اصطلاحاً سرنخ یا لید (Lead) گفته می‌شود. سرنخ‌‌ها اهمیت زیادی دارند. سایت‌های مختلف و برندهای بزرگ و کوچک بسیاری، در تلاشند با شیوه‌های مختلف، لیدها یا سرنخ‌های ارزشمند جمع‌آوری کنند. در این حالت، لینکی تعریف می‌شود که کاربران هدف باید روی آن کلیک کنند و وارد صفحۀ مد نظر شوند.

در مرحلۀ بعد، با انجام عمل مورد نظر، مثل ثبت‌نام، عضویت در خبرنامه، ثبت ایمیل یا شماره موبایل، عضویت در سایت، مبلغی به‌عنوان پورسانت به وب‌سایت ناشر پرداخت می‌شود. این شیوه، در مواردی جواب می‌دهد که فروش سریع محصول، مد نظر نیست یا امکانش وجود ندارد،  و برای تبدیل کاربران به مشتری، بایستی زمانی را صرف برقراری ارتباط و تبلیغات کرد.

در این حالت است که از شیوۀ پرداخت به ازای هر لید (سرنخ) یا Cost Per Lead استفاده می‌شود.

 

  • پرداخت درصد براساس نمایش آگهی (CPM)

در این روش تبلیغ، به ازای نمایش آگهی به هر 1000 کاربر یکتا و منحصر به‌فرد، هزینه پرداخت می‌شود. این شیوه که بیش‌تر برای برندسازی و معرفی محصولات، مناسب است، به ازای نمایش آگهی تبلیغ به کاربران، به ناشر، مبلغی پرداخت می‌شود.

 

  • پرداخت درصد به ازای کلیک (CPC)

یک نوع تبلیغات، به نام تبلیغات کلیکی وجود دارد که پرداخت به ازای کلیک یا Cost Per Click، یکی از زیرمجموعه‌های آن است. CPC هم، مانند CPM، بیش‌تر برای آگاهی از برند (Awareness Brand) کاربرد دارد، ولی بهتر از CPM هست؛ چون لااقل می‌دانید که کاربران روی لینک مد نظر کلیک کرده‌اند.

 

  • پرداخت درصد با تعرفه ثابت

در این شیوه، کاملاً واضح است که ناشر، در ازای درج تبلیغات روی سایت خود و کلیک کردن کاربران، مبلغ ثابتی را دریافت می‌کند. البته توصیه می‌کنیم که تنها به‌سراغ این شیوه نروید و از روش‌های پرداخت مختلف و انواع همکاری در فروش، استفاده کنید. استفادۀ ترکیبی از انواع روش‌های افیلیت مارکتینگ، شما را به نتایج بهتری در فروش محصول می‌رساند.

همکاری در فروش چه ضرورتی دارد؟

فعالان حوزۀ تجارت الکترونیک، برای ارائۀ خدمات و فروش بیش‌تر محصولات خود مایلند به کاربران و مشتریان بیش‌تری دست یابند. و این‌جاست که همکاری در فروش، برای‌شان جذاب می‌شود.

در این حالت، همکار فروش، می‌تواند با داشتن چندین وب‌سایت، اپلیکیشن، کانال در تلگرام و پیج در اینستاگرام، با مدیران و برندهای بالادست همکاری کند. به‌طور کلی، هر چه شبکۀ همکار فروش، قوی‌تر باشد گسترۀ دسترسی به مشتریان احتمالی گسترده‌تر خواهد بود.

همکاری در فروش اینستاگرام

همکاری در فروش اینستاگرام چیست؟

همکاری در فروش اینستاگرام، یک فرایند است که در آن همکار فروش یا همان بازاریاب، با فروش تگ‌های محصول در استوری های اینستاگرام و یا در پست‌های فید آن، و محصولاتی که در فروشگاه عرضه می‌شود، پورسانت دریافت می‌کند.

در این شیوه، همکار فروش، از کسب‌وکاری که با آن همکاری دارد، یک لینک مخصوص دریافت می‌کند که به آن لینک همکاری در فروش اینستاگرام گفته می‌شود.

این لینک‌های همکاری، لینک‌هایی هستند که به‌طور خاص برای همکار بازاریاب ایجاد می‌شوند. وقتی که یک فالوئر اینستاگرام، روی یک لینک کلیک کند، به وب‌سایت برندی که شخص اینفلوئنسر اینستاگرام تبلیغ می‌کند هدایت می‌شود.

لازم‌به ذکراست که اینفلوئنسر اینستاگرامی، شخصی است که تعداد بالایی فالوور (دنبال‌کننده) دارد، که تقریباً مورد اعتماد همه‌شان است و و با تبلیغات خود، بازخورد بالایی دریافت می‌کند.

 

2 روش برای همکاری در فروش اینستاگرام

فرض می‌کنیم شما در پلتفرم اینستاگرام، فالوئرهای زیادی جذب کردید و تبدیل به اینفلوئنسر شدید. حال می‌خواهید به یکی از روش‌های درآمدزایی در اینستاگرام یعنی همکاری در فروش در اینستا دست پیدا کنید. برای همکاری در فروش در اینستاگرام، دو روش وجود دارد که با انتخاب یکی از این دو شیوه، می‌توانید کمیسیون دریافت کنید.

 

  1. پرداخت کمیسیون به ازای کلیک بر روی لینک (Pay Per Click)

 در این شیوه، از طرف کسب‌وکار مدنظرتان، لینکی به شما داده می‌شود. بر اساس قرارداد از پیش تعیین‌شده بین شما و صاحب برند، به ازای هر کلیکِ دنبال‌کننده‌های اینستاگرام روی این لینک، هزینه‌ای دریافت می‌کند. واضح است که هر چقدر تعداد کلیک‌ها افزایش یابد، درآمد شما هم بالا خواهد رفت.

 

  1. پرداخت کمیسیون به ازای جذب مشتری (Pay Per Acquisition)

در این شیوه، علاوه‌برکلیک دنبال‌کنندۀ اینستاگرامی بر روی لینک، لازم است که کاربر، وارد وب‌سایت فروشگاهی کسب‌وکار یا برند طرف قرارداد شود و از خدمات و محصولات آن‌ها خریداری کند. به‌ این‌صورت، با خرید فالوئر اینستاگرام، از طریق لینک مخصصو شما، هزینه‌ای بابت کمیسیون به شما تعلق می‌گیرد.

این شیوه، به‌نسبتِ روش قبلی، کمی چالش‌برانگیز است ولی با آن، دریافت هزینه‌های بیش‌تری را تجربه می‌کنید. این که از چه روشی، برای همکاری در فروش اینستاگرام، استفاده کنید، در نهایت به خودتان بستگی دارد.

همکاری با آنلاین شاپ در اینستاگرام چگونه است؟

همان‌طور که گفته شد یکی از انواع همکاری در فروش برای کسب‌وکارها، حضور در شبکه‌های اجتماعی است. شبکه‌های اجتماعی مانند فیس‌بوک، تلگرام، اینستاگرام، و .. که در این بین، اینستاگرام، یکی از پرمخاطب‌ترین شبکه‌های اجتماعی است. بسیاری از برندها، روی همکاری با آنلاین شاپ حوزۀ کاری خود در اینستاگرام، حساب ویزه باز کرده‌اند.

چرا همکاری با آنلاین شاپ برای کسب وکارها اهمیت دارد؟

این روزها خیلی از افراد جامعه، برای خرید بسیاری از کالاها، قبل از آن‌که به بازار بروند، به سراغ اینستاگرام خود می‌روند. این موضوع، نه فقط در ایران، که در همه‌جای دنیا مشاهده شده است. بنابراین، برندها و صاحبان کسب‌وکار تصمیم گرفتند محصولات خود را از طریق یکی از انواع همکاری در فروش، در پلتفرم اینستاگرام به فروش برسانند.

کاربرانی هم از این فرصت گسترده در اینستا استفاده کرده و صفحات بیزنسی یا کریتور خود را راه‌اندازی کردند تا با فروش کالاهای مختلف مانند لوازم شخصی، پوشاک، لوازم جانبی و غیره، درآمد کسب کنند.

کسب درآمد از طریق آنلاین شاپ

حتماً شما هم پیج‌های اینستاگرامی زیادی در زمینۀ فروش محصول دیده‌اید. فکر می‌کنید آیا همه‌شان، صاحب آن کالاها هستند؟ معلوم است که نه! صاحبان کسب‌وکار، با بررسی پیج این کاربران و در اختیار گذاشتن عکس یا ویدئوی محصولات خود، همکاری با آنلاین شاپ آن‌ها را شروع می‌کنند.

صاحبان آنلاین‌شاپ، با انتشار عکس‌ها و ویدئوهای محصول در پیج خود، برای کسب‌وکارها بازاریابی می‌کنند تا در نهایت، فروش اتفاق بیفتد. آن وقت است که درصد سود خود را دریافت می‌کنند. همکاری با آنلاین‌شاپ‌ها، هم برای تولیدکننده و تامین‌کنندۀ کالا و هم برای صاحب پیج، درآمد دارد. این یک معاملۀ دو سر سود است.

 

در نهایت…

گفتیم که در دنیای بزرگ اینترنت، با انواع همکاری در فروش می‌توان به کسب درآمد پرداخت. البته باید دید شما در چه جایگاهی هستید، صاحب کسب‌وکار یا صاحب وب‌سایت یا آنلاین‌شاپ. همکاری در فروش، یکی از روش‌های بازاریابی است که در جهان مطرح رواج دارد و هر شخصی می‌تواند خود را به یک کسب‌وکار موفق متصل کرده، از راه فروش محصولات آن به درآمد برسد.

با توجه‌به گسترش روزافزون اینستاگرم در میان مردم جهان، همکاری در فروش اینستاگرام هم رونق چشم‌گیری گرفته و بسیاری از کسب‌وکارها، بخش بزرگی از فروش خود را از طریق آنلاین‌شاپ‌ها انجام می‌دهند. اگر شما هم فالوورهای زیادی دارید و می‌توانید روی آن‌ها تاثیر بگذارید، درآمدزایی با افیلیت مارکتینگ در اینستاگرام را شروع کنید.

2 دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.