تبلیغات صوتی (ویس مارکتینگ) چیست؟

به اشتراک گذاری

تبلیغات صوتی چیست که در چند سال اخیر، مطالب و تجربیات صوتی، محبوبیت بیشتری پیدا کرده‌اند. و بنابراین، ویس مارکتینگ، به طور فزاینده‌ای در بین برندها و بازاریابان محبوب می‌شود. این روزها، افراد بیش‌تری به پادکست‌ها و محتوای سرگرمی در رفت‌وآمدهایشان اهمیت می‌دهند.

در این مقاله، سعی داریم شما را با مقولۀ بازاریابی صوتی آشنا کنیم، و بدانیم که تبلیغات صوتی چیست و چطور می‌تواند به کسب‌وکار ما کمک کند. با ما همراه باشید.

بازاریابی صوتی چیست؟ | ویس مارکتینگ چیست؟

بازاریابی صوتی تعریف ساده‌ای دارد. این به ابتکارات بازاریابی اشاره دارد که در آن، خروجی، محتوای صوتی است، در مقابلِ محتوای نوشتاری یا تصویری. با وجود اینکه ویس مارکتینگ، برای مدت طولانی مورد استفاده قرار گرفته است (تبلیغات رادیویی را به یاد بیاورید)، به تازگی شروع کرده است به تبدیل شدن به یک عنصر اصلی در تقویم بازاریابی.

به همین دلیل، این، سودمند است که از بدانید تبلیغات صوتی چیست و  استراتژی بازاریابی صوتی خود را از هم اکنون در نظر بگیرید، در حالی که رقبا هنوز از آن استفاده نمی‌کنند.

بازاریابی با رسانه‌های اجتماعی (Social Media)، یک راه قدرتمند برای دست‌یابی به مخاطبان هدف و تبلیغ کسب‌وکار، محصول یا خدمات شما است. استفاده از صدا برای تبلیغ برند شما، بازاریابی صوتی است. بازاریابی صوتی می‌تواند بسیار شخصی و تعاملی باشد که آن را از سایر انواع بازاریابی متفاوت می‌کند. یک ویدیو هم‌چنین، می‌تواند راهی عالی برای ارتباط عاطفی با مخاطبان شما باشد.

در واقع، می‌توان در تعریف این‌که تبلیغات صوتی چیست، گفت: “ویس مارکتینگ یا همان بازاریابی صوتی، یک رسانۀ قدیمی است که جوان شده است.“.

اصطلاحات ویس مارکتینگ، بازاریابی صوتی و تجربیات صوتی، همگی به تمرین تولید محتوای صوتی، معمولاً در قالب نمایش‌های رادیویی، پادکست‌ها یا مهارت‌های دستیار خانۀ هوشمند اشاره دارند. برندهای بزرگ‌تری مانند اپل و مایکروسافت، با آوردن دستیارهای فعال صوتی به زندگی ما در سیری و کورتانا قدمی فراتر گذاشته‌اند.“پیشنهاد مطالعه: انواع تبلیغات در اینستاگرام”

تبلیغات صوتی در کجاها دیده می‌شوند؟

خب! تعریف “تبلیغات صوتی” ساده است – تبلیغاتی است که هنگام گوش دادن به یک پلتفرمِ پخش صدا می‌شنوید. چه در حال پخش استریمِ ایستگاه رادیوییِ مورد علاقۀ خود، یا تنظیم محتوا در پاندورا، اسپاتیفای، استیچر یا پلتفرم‌های مشابه باشید، احتمالاً هدف تبلیغات صوتی قرار خواهید گرفت.

تبلیغ‌کنندگان، می‌توانند فضا را در پلتفرم‌های استریم بخرند و به‌طور استراتژیک کاربرانی را که متناسب با نمایۀ مخاطب مورد نظرشان هستند، هدف قرار دهند. هر فردی که از سرویس پخش صدا استفاده می‌کند باید یک حساب کاربری ایجاد کند.

این نمایه‌ها، به اطلاعاتی، مانند جنسیت، سن، آدرس و ترجیحات موسیقیِ کاربر نیاز دارند. این داده‌های جمعیتیِ حیاتی، به عنوان راهی برای تبلیغ‌کنندگان برای هدف قرار دادن مخاطبان بالقوه است.

با افزایش محبوبیت پخش صدا، فضای تبلیغاتی این پلتفرم‌ها هم افزایش یافته است. گسترش تبلیغات در سیستم‌عامل‌های پخش موسیقی و سایر پلت‌فرم‌های صوتیِ دیجیتال، نباید تعجب‌آور باشد.

اکثریت قریب‌به‌اتفاق مردم کشور ما، صاحب گوشی‌های هوشمند هستند و بسیاری از ما، همیشه تلفن‌های خود را همراه خود داریم. در حالی که ما در حال رفت‌وآمد به محل کار یا انجام کارهای آخر هفته هستیم، تبلیغات صوتی دیجیتال و هدفمند تقریباً به بخشی ثابت از موسیقیِ متن زندگی روزمرۀ ما تبدیل شده است.

پس، با این اوصاف، بهتر است بروید سراغ این که تبلیغات صوتی چیست و چه کارایی‌ای برای کسب‌وکار شما دارد.

چرا تبلیغات صوتی مهم است؟

بر کسی پوشیده نیست که دنیای تبلیغات، به شدت در حال تغییر است. مصرف‌کنندگان، دیگر فقط با رسانه‌های سنتی درگیر نیستند و فضای تبلیغات صوتی، یکی از کانال‌های جدیدی است که می‌تواند جمعیت هدف شما را به تصویر بکشد.

پخش صدای دیجیتال، یک قلمرو بزرگ و همیشه در حال رشد است.

در حالی که فضای پخش صدا، نسبتاً جدید است و هم‌چنان، در حال ظهور است، هر سال بر محبوبیت آن افزوده می‌شود و هیچ نشانه‌ای از کاهش سرعت، دیده نمی‌شود. هر روز، تعداد بیش‌تری از کاربران، به سمت پلتفرم‌های چندرسانه‌ای و پخش صدا روی می‌آورند.

کمپین‌های صوتی از همان ابتدا موفق بوده‌اند.

یکی از اولین و مهم‌ترین کمپین‌های صوتیِ موفق، مشارکت کیا و اسپاتیفای بود. در سال 2016، خودروساز کره جنوبی، از لیست پخش ویروسی و سرپرستی Spotify “New Music Friday” حمایت مالی کرد تا کیا اسپورتیج جدید را معرفی کند.

کیا به شنوندگان پیشنهاد “تصرف” لیست پخش را داد و با انجام این کار، لوگوی خود را در ارتباط با لیست پخش، نمایش داد، تبلیغات مربوط به راه‌اندازی جدید را نمایش داد و کنترل اولین استراحت تجاری را به شنوندگان رایگان داد.

به نظر شما، ایدۀ پشت این استراتژی و تبلیغات صوتی چیست؟ بله! اطلاع‌رسانیِ محتوا به همراه زمینه یا پیام مناسب در لحظۀ مناسب بود. برای مثال، منطقی است که برندهای ورزشی در ایستگاه‌ها و لیست‌های پخشی که مربوط به فعال بودن یا ورزش کردن هستند، تبلیغ کنند یا از آن‌ها حمایت کنند. انتخاب اسپانسر «جمعه موسیقی جدید» (لیست پخش با هشت میلیون دنبال‌کننده)، انتخابی است که برای کیا به ثمر نشست.

بر اساس راهنمای خرید دیجیتال IAB، این کمپین 10.5 میلیون بازدید ایجاد کرد که منجر به افزایش 30 درصدی آگاهی از برند، افزایش 100 درصدی در درک برند و افزایش 700 درصدی در توجه به نام تجاری شد.

3 انواع تبلیغات صوتی چیست؟

1. تبلیغات صوتی

مانند ویدیو، قرار دادن تبلیغات می‌تواند پس از پخشِ فیلم، میانِ فیلم و قبل از پخش باشد. این، بدان معنی است که تبلیغِ شما می‌تواند قبل، در حین، و یک جلسه استریم پخش شود. مدت زمان این تبلیغات، به طور معمول 15، 30 یا 60 ثانیه با تصاویری صفر است.

2.      توالی تبلیغات 

یک داستان را از طریق چندین آگهی، در یک دورۀ زمانی تعریف کنید. بسیاری از مردم، از آن برای ایجاد آگاهی از برند (Brand Awareness) استفاده می‌کنند و دنباله‌ای را با فراخوانی جذاب به پایان می‌رسانند.

3.      تبلیغات قابل رد شدن 

از چند ثانیۀ اول استفاده کنید تا توجه افراد را قبل از اینکه واقعاً نادیده بگیرند، جلب کنید. تبلیغات، میانِ فیلم و قبل از پخش، این امکان را دارند که رد شوند. فکر می‌کنید یک انتخاب خوب، برای تبلیغ‌کنندگانِ تبلیغات صوتی چیست؟ این است که محتوای خود را آزمایش کنند و رفتار و علایق شنوندگان را تماشا کنند.

بهترین مزایای تبلیغات صوتی چیست؟

بنابراین، مزایای تبلیغات صوتی چیست؟ در این‌جا، آن‌ها را در زیر، فهرست کرده‌ایم:

هدف دسترسی بالا به مخاطب 

به گونه‌ای متفاوت به مخاطب شما می‌رسد. راه‌های بیش‌تری برای مصرف رسانه، از طریق فرمت‌های صوتی وجود دارد و چنین خدماتی، نیاز به مشارکت بالایی از سوی مخاطبان دارد. بنابراین، می‌توان از این پلتفرم‌ها به نفع خود استفاده کرد.

شنوندگان را برای اقدام به دست آورید 

شخصی که از یک برنامۀ پادکست استفاده می‌کند، روی محتوایی که می‌شنود تمرکز می‌کند، به این معنی که احتمال بیش‌تری دارد که در تبلیغات یک پلتفرم پخش صوتی شرکت کند.

فردی که تلویزیون تماشا می‌کند می‌تواند در حین تبلیغات اتاق را ترک کند، که می‌تواند پتانسیل بازاریابی شما را خفه کند. اما این مسئلۀ چندان مهمی برای بازاریابی صوتی، یا همان ویس مارکتینگ نیست.

هزینه تبلیغات خود را نظارت کنید و مقرون به صرفه باشید

قرار دادن یک تبلیغ در یک نقطۀ اصلی در تلویزیون، یک راه عالی برای دست‌یابی به مخاطبان گسترده‌تر است. این، بسیار گران است. تبلیغات صوتی، مزایای مشابهی را با کسری از هزینه ارائه می‌دهند.

هزینۀ تولید بازاریابی، به دلیل سادگیِ تبلیغ در سطح پایین نگه داشته می‌شود و هزینۀ فضای تبلیغاتی بسیار کاهش می‌یابد. نیازی به هدر دادن پول برای لوگوها یا گرافیک‌های فوق‌العاده در چنین قالبی نیست. تنها چیزی که نیاز دارید یک صدای خوب و یک تخیل عالی است.

ایمنی برند تضمین شده است 

هدف‌گذاریِ کلمات کلیدی و خودداری از اطمینان، از ایمنیِ برند و هم‌سوییِ برند، امروزه بیش از هر زمان دیگری مهم است. قابلیت‌های رونویسی با فناوری بالا به اشاره به ماهیت محتوای پادکست کمک می‌کند و به شما امکان می‌دهد تصمیم بگیرید که تبلیغات شما در کدام مکان اجرا شود و کجا نمی‌تواند اجرا شود.

درک پیچیده از محتوا می‌تواند اثربخشی ویس مارکتینگ را افزایش دهد و آنچه مهم است این است که می‌تواند به ارتباط خوب پیام شما کمک کند.

در نهایت…

هیچ کمبودی در استفاده از کمپین بازاریابی صوتی وجود ندارد. شاید فکر کنید، لازم نباشد، اما این نوع تبلیغات می‌تواند برای شما در هر سطحی از نردبانِ کسب‌وکار مفید باشد. اگر شما یک بازاریاب هستید، خیلی ساده است که احساس کنید باید فقط به پیشرفته‌ترین و آینده‌نگرترین روندها توجه کنید تا از بقیه جلوتر باشید. صدا، همیشه یک انتخاب محبوب بوده است و احتمالاً به این زودی تغییر نخواهد کرد.

فناوری اطراف آن ممکن است تغییر کند، اما همیشه کسانی هستند که دوست دارند کنار بنشینند و گوش کنند. در آن لحظات ارزشمندِ تمرکز، شانس دست‌یابی به آنهاست. ما باید با آگاهی از اینکه تبلیغات صوتی چیست، رسانه را به درستی بشناسیم و با تجربه کار کنیم تا اینکه بخواهیم آن را به هوس‌های خود خم کنیم.

با گسترش ترکیب رسانه‌ای خود برای ترکیب تبلیغات صوتی دیجیتال، شما این ظرفیت را دارید که در صحنه‌ای که با عادات شنوایی آن‌ها کار می‌کند، با ویس مارکتینگ، به مخاطبان دسترسی پیدا کنید.

یک پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *