[vc_row][vc_column][vc_column_text]دیجیتال مارکتینگ چیست؟ حوزهای که این روزها بسیار به راجع به آن میشنویم. حتما برای شما هم این سوال پیش آمده که دیجیتال مارکتینگ چیست؟
دیجیتال مارکتینگ به تمامی فعالیتهای بازاریابی گفته میشود که از طریق اینترنت انجام میگیرد. امروزه بیزینسها چنلهای دیجیتال مختلف مانند موتورهای جستجو، شبکههای اجتماعی، ایمیل و سایر وبسایتها را برای ارتباط با مشتریان فعلی و احتمالی خود به کار میگیرند.
اصطلاح بازاریابی دیجیتال یا دیجیتال مارکتینگ (Digital Marketing) از دو دهه پیش تا اکنون به عنوان زیرشاخهای از مدیریت بازاریابی و همچنین مدیریت تبلیغات شناخته میشود.
اما با توجه به اینکه میزان توسعه فناوری اطلاعات در سالهای اخیر افزایش یافته و همچنین استفاده گسترده از موبایل، افزایش متوسط زمان آنلاین بودن کاربران و افزایش میزان نفوذ اینترنت در جهان در پی آن آمده، امروزه دیجیتال مارکتینگ به عنوان یک دانش و تخصص مستقل مورد استقبال و توجه قرار میگیرد.
امروزه رشته دیجیتال مارکتینگ در دانشگاهها تدریس میشود و حتی تعداد محدودی از دانشگاههای جهان دیجیتال مارکتینگ و بازاریابی اینترنتی را در سطح کارشناسی ارشد ارائه میکنند. یکی از مهمترین زیرشاخههای دیجیتال مارکتینگ، سوشال مدیا است. محبوبترین سوشال مدیا نیز امروزه اینستاگرام است.
افراد زیادی بازاریابی آنلاین خود را از طریق اینستاگرام شروع کردهاند. از اینرو آموزش اینستاگرام برای این افراد در اولویت است.
پیشنهاد میکنیم چنانچه در ابتدای راه یادگیری پلتفرم اینستاگرام هستید حتما مقاله آموزش اینستاگرام از صفر تا صد را مطالعه کنید.
در این مقاله تمامی موضوعات و اصطلاحات پایهای اینستاگرام را توضیح دادهایم. پس از اینکه با پایه و اساس اینستاگرم آشنا شدید آنگاه میتوانید بصورت عمیق و تخصصی به آموزش اینستاگرام برای کسب و کار خود بپردازید.
ما در وبلاگ معین فرجی راجع به تمامی این موضوعات مقالات مهم و کاربردی نوشتهایم. کافیست به بلاگ سر بزنید و از قسمت دستهبندی هر موضوعی که مد نظر دارید را مطالعه کنید.
البته دقت داشته باشید که صرفاً با مطالعه نمیتوان متخصص شد. لازم است تمامی ترفندهای اینستاگرام را که میآموزید روی صفحه اینستاگرامی خود اجرا کنید و نتیجه را بسنجید. در ادامه به سوال دیجیتال مارکتینگ چیست پاسخ میدهیم.
دیجیتال مارکتینگ چیست؟ (بازاریابی اینترنتی چیست؟)
در یکی از سایتهای معتبر در زمینه بازاریابی دیجیتال و همچنین استراتژی محتوا به نام ” HubSpot ” عبارت بازاریابی دیجیتال یا دیجیتال مارکتینگ را معادل با مفهوم چتر بیان کرده است. یعنی به جای اینکه بخواهیم تعریف مستقیمی بزرای این عبارت در نظر بگیریم و ارائه کنیم، بهتر این است که تمامی تکنیکها و ابزارهایی که زیرشاخه دیجیتال مارکتینگ قرار میگیرند را بشناسیم. فکر میکنم تا اینجا کمی متوجه شدیم که دیجیتال مارکتینگ چیست. در ادامه به معرفی بخشهای مختلف آن میپردازیم.
انواع کانالها و زیرعنوانهای دیجیتال مارکتینگ (بازاریابی دیجیتال)
بهینه سازی موتورهای جستجو (SEO)
بازاریابی محتوا
بازاریابی از طریق شبکههای اجتماعی یا سوشال مدیا مارکتینگ
ایمیل مارکتینگ
بازاریابی آنلاین
بازاریابی درونگرا
پرداخت به ازای کلیک (PPC)
افیلیت مارکتینگ
تبلیغات نیتیو (native)
اتوماسیون بازاریابی و فروش
در ادامه مختصری ازبرخی زیرعنوانهای رایج بازاریابی دیجیتال را خواهیم گفت.
بهینه سازی موتورهای جستجو (SEO)
پس از آنکه دانستیم دیجیتال مارکتینگ چیست باید بدانیم که سئو چه نقشی در آن ایفا میکند. تمامی فعالیتهایی که در سئو و بهینه سازی موتورهای جستجو صورت میگیرد برای گرفتن رنک و رتبه بالاتر در صفحات نتایج موتور جستجو است که در نتیجۀ آن میزان بازدید ارگانیک و طبیعی یا رایگان وبسایت شما بالا میرود. از کانالهایی که میتوان روی سئو آنها کار کرد میتوان به وبسایتها، وبلاگها و اینفوگرافیکها اشاره کرد.
برای افزایش رنک و رتبه وبسایت خود روشهای بسیاری وجود دارد که همگی در فرآیند سئو انجام میگیرند، در زیر این روشها را برایتان نوشتهایم :
سئو داخلی یا On-page: این روش سئو مخصوصا بر روی تمام محتواهای وبسایت در تمام صفحات صورت میگیرد. سئو داخلی با تحقیق کلمات کلیدی شروع میشود. همچنین با در نظر گرفتن میزان جستجوی این کلمات، میتوانید به سؤالات خوانندگان پاسخ دهید و در صفحه نتایج جستجو (SERP)، رتبه بهتر و بالاتری داشته باشید.
سئو خارجی یا Off-page: این نوع سئو شامل تمامی کارها و فعالیتهایی است که به جستجوهای خارج از سایت مربوط میشود. در واقع شما به عنوان یک مدیر کسب و کار باید این سوال را از خود بپرسید که در خارج از وبسایت چه چیزهایی میتوانند روی سئو آن مؤثر باشند؟
پاسخ، بک لینک یا همان لینک سازی خارجی است. در واقع در سئوی خارجی تمرکز اصلی روی ساختن بک لینک و گرفتن بک لینک از سایتهای معتبر و با آتوریتی بالاست.
لینکی که میتوانید از منتشر کنندگان محتوا یا سایتهای رپورتاژ آگهی دریافت کنید و آتوریتی وبسایتهای منتشر کننده محتوا، میتواند بر میزان رتبه بندی شما بر روی کلمات کلیدی مهم تأثیر زیادی بگذارد.
در سئو خارجی یکی از راهها این است که محتواهای جذابی تولید کنید و وبسایتهای ناشر را به سمت محتوای خود جذب کنید تا بتوانید بک لینکهایی رایگانی به دست آوردید که تمام آنها برای رتبه گرفتن و سئوی وبسایت شما مفید هستند.
سئو تکنیکال یا فنی: این نوع سئو بر درون وبسایت شما و همچنین نحوه کدگذاری صفحات شما تمرکز دارد.
فشرده سازی تصاویر، دادههای ساختار یافته و بهینه سازی فایل CSS همه اشکالات فنی هستند که میتوانند سرعت بارگذاری وبسایت شما را افزایش دهند و این موضوع مهمترین فاکتور در رتبه گرفتن وبسایت شما در نتایج جستجو به شمار میآید.
بازاریابی شبکههای اجتماعی در دیجیتال مارکتینگ
امروزه گمان نمیکنم کسی باشد که هیچگونه استفادهای از شبکههای اجتماعی نکند. همانطور که میدانید بیش از 90 درصد افراد حداقل از یک شبکۀ اجتماعی مثل اینستاگرام یا تلگرام استفاده میکنند.
داشتن یک صفحه و یا یک پیج در شبکههای اجتماعی مزایای بسیاری دارد.
به طور کلی فعالیت در شبکههای اجتماعی (از جمله اینستاگرام، لینکدین، توئیتر و فیسبوک) دایره مخاطبان شما را بزرگتر کرده و تاثیرات بلندمدتی در برندسازی و تبلیغات دارد. برای مثال بسیاری از برندهای کوچک و بزرگ با همکاری اینفلوئنسرهای اینستاگرام (افراد تاثیرگذار اینستاگرام) محصولاتشان را در ذهن مردم جا میاندازد و آنها به خرید تشویق میکنند.
دیجیتال مارکتینگ در شرکتها چه نقشی دارد؟
بازاریابی سنتی به این شکل است که تبلیغات به صورت چاپی، ارتباط تلفنی با مشتریان یا به صورت فیزیکی و حضوری انجام میشود، اما نقطه مقابل آن بازاریابی دیجیتال کاملا به صورت آنلاین و الکترونیکی صورت میگیرد. در واقع میتوان گفت که شرکتها و برندها امکانات بسیار بیشتری برای دسترسی به مشتریان بیشتر از جمله ایمیل، ویدئو، شبکههای اجتماعی و موتورهای جستجو در اختیار دارند.
آگاهی از برند در تمام مراحل دیجیتال مارکتینگ (Digital Marketing) یک اصل محسوب میشود. در دنیای آنلاین امروز، تمام کسب و کارها وبسایت دارند و داشتن وبسایت را از ملزومات بیزینس خود میدانند. حتی اگر وبسایت نداشته باشند، سعی میکنند تا در شبکههای اجتماعی یا دیگر کانالها حضور فعالی داشته باشند.
محتوای دیجیتال و بازاریابی آن به قدری در میان کسب و کارها رایج است که اکنون مصرف کنندگان از کسب و کارها انتظار دارند تا یکی از ابزارها دیجیتال را در اختیار داشته باشند و بسیاری از کسب و کارها این ابزارها را راهی برای جلب اعتماد مشتری میدانند. فکر میکنم به طور کامل به جواب سوال دیجیتال مارکتینگ چیست رسیدیم.
جمعبندی مباحث دیجیتال مارکتینگ
در مطالب بالا به سوال دیجیتال مارکتینگ چیست پاسخ دادیم. دنیای دیجیتال مارکتینگ بینهایت گسترده و وسیع است و تنها محدود به پلتفرمهایی مانند سایت و اینستاگرام نیست. اگر به دیجیتال مارکتینگ علاقه دارید وقصد دارید قدم در مسیر دیجیتال مارکتر شدن بگذارید لازم است در نظر داشته باشید که برای متخصص شدن در دیجیتال مارکتینگ باید سالها تلاش کنید و وقت بگذارید و همچنین اصول علم بازاریابی را مسلط شوید.
یادتان باشد اولین قدم برای یادگیری پیدا کردن منابع خوب است؛ منابعی که توسط افراد با تجربه تهیه شده و در هر زمان و مکانی در دسترس باشد. بنابراین ابتدا تلاش کنید تا به منابع خوب دسترسی پیدا کنید.
اگر سوال یا نظری دارید حتماً در قسمت کامنت برایمان بنویسید.[/vc_column_text][/vc_column][/vc_row]
7 پاسخ
من مدتیه کارآموز دیجیتال مارکتینگ هستم و دقیقا یکی از بخش هاش سئو وبسایت هستش که من تصمیم گرفتم عمیق تر به کار سئو بپردازم
ممنون که اطلاعات مفید رو باهامون به اشترک میذارید
سلام حسین عزیز
بسیار عالی خوشحالیم از این بابت، سئو حوزه پولسازی هست اما این نکته رو در نظر داشته باش که افراد حرفهای زیادی توی این حوزه مشغول هستن بنابراین با تلاش زیاد خودت رو توی این حوزه مطرح کن
آرزوی موفقیت داریم برات
این روزا شرکتهای دیجیتال مارکتینگ همینطوری دارن زیاد میشن، من چند وقت یه جا استخدام شدم به هوای اینکه استارتاپه کلی ازمون کار میکشیدن با حقوق ماهی 1.5
خلاصه که تازه استعفا دادم راحت شدم
سلام مهرداد عزیز
بله متاسفانه ما هم شاهد چنین اتفاقاتی هستیم، امیدواریم خود افراد بیشتر حواسشون رو جمع کنن و از منابع معتبر و رایگان بزرگان این دوره در کشور خودمون استفاده کنند تا اطلاعات کلی لازم رو کسب کنند و بیهوده مورد سوء استفاده قرار نگیرند.
شما هم سعی کنید با اموزشهای معتبر دانشتون رو بالا ببرید و بتونید مجدد در یک شرکت معتبر استخدام بشید و یا بیزینس خودتون رو شروع کنید.
موفق باشید
من خیلی دوست دارم وارد دیجیتال مارکتینگ بشم…
خیلی رو بورسه دیجیتال مارکتینگ بزنید تو کارش
کاش دیجیتال مارکتینگ هم آموزش میدادین آقای فرجی