کمپین تبلیغاتی چیست؟ استراتژی های کمپین تبلیغاتی موفق

به اشتراک گذاری

کمپین تبلیغاتی چیست که این روزها، هر برندی به آن می‌اندیشد؟ خب، چیزی که هست، این است که کمپین‌های تبلیغاتی، به برندها کمک می‌کند تا تاثیر ماندگاری ایجاد کنند. اما چگونه می‌توان مشتریان خود را از طریق تبلیغات بدون دخالت درگیر کرد؟

حتما امروز صبح تا حالا، حداقل ده تا آگهی دیده‌اید. اما اکثر تبلیغات، غیر الهام‌بخش هستند. باورنکردنی‌ترین تبلیغات، بخشی از کمپین‌های پیچیده هستند و به برندها کمک می‌کنند تا به سطح بعدی بروند. یک کمپین تبلیغاتی و بازاریابیِ با دقت فکر شده، این قدرت را دارد که:

  • قیف فروش خود را پر از مشتریان مشتاق کنید.
  • تیم فروش خود را برای بقیۀ سال مشغول کنید.
  • و به یک برند کمک کنید تا به اهداف بازاریابی کوتاه‌مدت خود دست یابد.

اما چگونه می‌توان تبلیغات برند خود را آغاز کرد؟ آیا باید با برنامه‌ریزی، تعریف بودجه یا چیز دیگری شروع کنید؟ نگران نباشید؛ در این مقاله، به این‌ها می‌پردازیم.

کمپین تبلیغاتی چیست؟

کمپین تبلیغاتی، مجموعه‌ای از تبلیغات است که برای تبلیغ یک خدمات یا محصول با هم‌دیگر هم‌کاری می‌کنند. یک کمپین تبلیغاتی، حول محورِ یک موضوع خاص و منحصر به فرد، برای ایجاد آگاهی از برند (Brand Awerness) در مورد خدمات یا محصول شرکت طراحی می‌شود.

بازاریابان در دیجیتال مارکتینگ از کمپین‌های تبلیغاتی برای به دست آوردنِ مشتریان بالقوۀ خود استفاده می‌کنند. یک کمپین تبلیغاتی می‌تواند مجموعه‌ای از چندین آگهیِ فردیِ مختلف یا همان آگهی و تبلیغ در رسانه‌ها باشد که برای ایجاد آگاهی و علاقه به یک خدمت یا محصول به کار می‌رود. این امر، از طریق اشکال مختلف رسانه، مانند چاپ، پست مستقیم، رادیو، تلویزیون، یا اینترنت به دست می‌آید.

کمپین‌های تبلیغاتی، به ایجاد و ساختِ دلیل وجود یک برند کمک می‌کند و نشان می‌دهد که چرا مصرف‌کنندگان باید خدمات یا محصول خود را جدی بگیرند.

3 دلیل اهمیت کمپین‌های تبلیغاتی

از دیدگاه عینی‌تر و روشن‌تر، کمپین‌های تبلیغاتی، مهم هستند؛ چون:

  • تبلیغات، به بالا رفتن خدمات شما، پیدا کردن مشتریان جدید و گسترش و ارتقای دسترسی شما کمک می‌کند.
  • کمپین‌های تبلیغاتی، ایدۀ خاص و منحصر به فرد نام تجاری شما را در چندین بستر و پلتفرم برای مدتی طولانی به پیش می‌برند.
  • تبلیغات، می‌تواند به شما کمک کند که شرکت و کسب‌وکار خود را بر اساس ارزش‌های اصلی، مانند کلاس، فروتنی، و شوخ‌طبعی بسازید.

اهداف کمپین‌های تبلیغاتی

هدف هر کمپین تبلیغاتی، ایجاد ارتباط با مخاطبان به نحوی است که آنها را تشویق و ترغیب می‌کند تا محصول یک برند را امتحان کنند، دربارۀ آن شرکت یا کسب‌وکار بیش‌تر بدانند یا دست به اقدامی بزنند. این، هدف اصلیِ یک کمپین تبلیغاتی است.

با این حال، اهداف دیگری هم، در ارتباط با اجرای یک کمپین تبلیغاتی وجود دارد، مانند:

  • هدایت ترافیک و تعامل به یک وب‌سایت یا یک صفحۀ فرود؛ 
  • افزایش نرخ تبدیل پیشنهاد فروش موجود؛ 
  • ایجاد و بهبود آگاهی از برند و تقویت تصویر برند (Brand Image) در بین مخاطبان هدف؛
  • ایجاد سرنخ برای یک محصول، رویداد یا خدمات آیندۀ ارائه شده؛ 
  • عرضۀ محصول به تودۀ مردم؛
  • اعلام یک معامله، پیشنهاد یا مدل تخفیف برای جذب درآمد افزایشی فروش.

انواع متداول کمپین‌های تبلیغاتی دیجیتال

هر کمپین تبلیغاتی، چه تبلیغات جذاب اپل باشد و چه تبلیغات ساده و عینی برندی کم‌تر شناخته شده، هر کمپین تبلیغاتی را می‌توان بر اساس پلتفرمی که روی آن اجرا می‌شود، به انواع زیر دسته‌بندی کرد. در این‌جا، رایج‌ترین انواع کمپین‌های تبلیغاتی دیجیتال را آورده‌ایم:

  • نمایش تبلیغات. این، محبوب‌ترین نوع تبلیغات دیجیتال است، عمدتاً به این دلیل که اجرای آن، ساده و آسان است. این مدل تبلیغات، بنرها، تبلیغات متنی و عناصر گرافیکیِ دیگر هستند که در یک وب‌سایت، اپلیکیشن موبایل (برنامه تلفن همراه)، وبلاگ و مکان‌های دیگر در اینترنت ظاهر می‌شوند. تبلیغات نمایشی، نوعی تبلیغات PPC (پرداخت به ازای کلیک) هستند، به این معنی که هر بار که شخصی روی یک تبلیغ کلیک می‌کند به ناشر پول می‌پردازید. این، می‌تواند بسته به اندازۀ تبلیغ و میزان تمایل تبلیغ‌کننده برای پرداخت، متفاوت باشد.
  • جست‌وجوی تبلیغات این، یک شکل هدفمند از تبلیغات است که به شما امکان می‌دهد تبلیغات را فقط در جست‌وجوهای انجام شده، به وسیلۀ کاربران نمایش دهید. این، شامل تبلیغاتی می‌شود که در نتایج حمایت شده در گوگل و موتورهای جست‌وجوی دیگر ظاهر می‌شوند. تبلیغات جست‌وجو، زمانی نمایش داده می‌شود که شخصی عبارتی را که مربوط به محصول یا خدمات شما باشد، جست‌وجو می‌کند. تبلیغات، معمولاً در بالای نتایج جست‌وجوی ارگانیک یا در کنار پیوندهای پولی نمایش داده می‌شوند.
  • تبلیغات در شبکه‌های اجتماعی. تبلیغات در شبکه‌های اجتماعی، یکی دیگر از روش‌های تبلیغات دیجیتال است. این روش، شامل تبلیغات پولی است که در وب‌سایت‌های رسانه‌های اجتماعی مانند توییتر، فیس‌بوک، اینستاگرام ظاهر می‌شود. تبلیغات رسانه‌های اجتماعی، به ترویج خدمات یا محصولات، ایجاد آگاهی و افزایش آگاهی از برند (Brand Awerness) کمک می‌کند.
  • تبلیغات ویدیویی. سال‌هاست که تبلیغ‌کننده‌ها، به تبلیغات ویدیویی روی آورده‌اند، تا مخاطبان خود را در سراسر پلتفرم‌ها جلب و جذب کنند. استفاده از یک کمپین بازاریابی ویدیویی، با محتوای مناسب و متقاعدکننده، که خدمات یا محصولات شما را تبلیغ می‌کند، یک تاکتیک تبلیغاتی بسیار مفید و مؤثر در دنیایی است که دامنۀ توجه آن کم شده و محبوبیت پلتفرم‌های آنلاین اول ویدیو بالا رفته است. این، شامل به اشتراک‌گذاری تبلیغات ویدیویی متنی در پلتفرم‌های شبکه‌های اجتماعی برای جذب مخاطبان است.
  • تبلیغات ایمیلی. تبلیغات ایمیلی (ایمیل مارکتینگ)، روشی موثر برای دست‌یابی به مشتریان هدف و مشتریان بالقوۀ شماست. این مدل رسانه، برای تولید سرنخ‌های واجد شرایط، پرورش آن سرنخ‌ها و تبدیل آنها به خریداران، از طریق کمپین‌های ایمیل خودکار، خبرنامه‌ها یا کمپین‌های پرورش رهبر، استفاده می‌شود.
  • اینفلوئنسر مارکتینگ. اینفلوئنسر مارکتینگ در دنیای امروز، روز به روز محبوبیت بیش‌تری پیدا می‌کند. این روش، شامل استفاده از یک اینفلوئنسر با فالوور مناسب در شبکه‌های اجتماعی برای تبلیغ محصول یا خدمات شما است. معمولاً اینفلوئنسرها محتوای برند یا حمایت شده را در بخش فید خود ارسال می‌کنند تا بتوانند بر تصمیمات خریدِ دنبال‌کنندگان خودشان تأثیر بگذارند.
  • هدف‌گذاری دوبارۀ تبلیغات. هدف‌گذاری دوبارۀ تبلیغات، یک نوع تبلیغات آنلاین است که در آن، شرکت‌ها تبلیغاتشان را برای افرادی که از سایت آنها بازدید کرده‌اند، به نمایش می‌گذارند. این تبلیغات، برای برگرداندن بازدیدکنندگانِ علاقه‌مند به برند شما طراحی شده‌اند. به عنوان نمونه، اگر برای مشاهدۀ ایده‌های بازسازی آشپزخانه، از یک سایت دیدن کرده‌اید و برای مشاهدۀ یک پست، روی پیوندی (لینکی) کلیک کرده‌اید، ممکن است بعداً در شبکه‌های اجتماعی، تبلیغی را در مورد همان برند یا کسب‌وکار مشاهده کنید.

“پیشنهاد مطالعه: تبلیغات اینفلوئنسری در اینستاگرام چه مشکلاتی دارد؟”

مبانی یک استراتژی کمپین تبلیغاتی دیجیتال موثر 

اگر به دنیای تبلیغات دیجیتال نگاهی بیندازیم، این یک عرصۀ رقابتی است که خیلی از برندها برای جلب توجه یکسان، از همان چشم‌ها و روش‌ها استفاده می‌کنند و می‌جنگند. عوامل مختلفی، مانند محتوا، خلاقیت، تبلیغات، عمل‌کرد و موارد دیگر، یک کمپین تبلیغاتی برنده را تعریف می‌کنند.

شما باید سعی کنید استراتژیک باشید و تصمیم بگیرید که برای کسب‌وکار شما، چه چیزی بهتر عمل می‌کند، در حالی که با تمرکز بر مواردی که در زیر می‌آید، تبلیغات برتر ایجاد می‌کنید:

  • رقابت را مشخص کنید. رقبای خودتان و تفاوت یا شباهت آنها با پیشنهاد خود را شناسایی کنید. از دانش خود برای ایجاد یک USP برای پیشنهاد و کمپین تبلیغاتی خود استفاده کنید.
  • تحقیقات بازار را به صورت کامل انجام دهید. ببینید مشتریان بالقوۀ شما، چه چیزی را می‌خواهند یا دوست ندارند، بعد، جایگاه برند خودتان را برای آن کمپین تبلیغاتی که می‌خواهید بروید، مشخص کنید.
  • شخصیت مخاطب/خریداران خود را مستند کنید. یک نمایۀ خریدارِ ایده‌آل بسازید که نیازها، اهداف و آرزوهای آنها را معلوم کند و از اطلاعات، برای تصمیم‌گیری مناسب و آگاهانۀ بازاریابی استفاده کنید.
  • کانال بازاریابی مناسب را انتخاب کنید. یک رسانۀ مناسب، برای مخاطب‌های خودتان انتخاب کنید. برای مثال، مخاطبان B2B به دنبال محتوایی بسیار فنی و طولانی هستند و خب، عاقلانه است که روی قیف‌های بازاریابی محتوا بتوانید سرمایه‌گذاری کنید. در حالی که اگر شما، مخاطب B2C  دارید، می‌توانید از یک رویکرد و روش ساده و سرگرم‌کننده برای کمپین‌های شبکه‌های اجتماعی استفاده کنید.
  • کپی و طرح تبلیغاتی چشم‌گیر و مرتبط ایجاد کنید. کلید یک کمپین موثر، کپی تبلیغاتی زیبا و جذاب است. ایجاد نسخه‌ای که جذاب، به یاد ماندنی، و قابل ربط باشد، ضروری است. به آن، به عنوان قلب و روح کمپین خود نگاه و فکر کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

به مشاوره فنی یا جلسه خصوصی با تیم آنالیز معین فرجی نیاز دارید ؟

به مشاوره فنی یا جلسه خصوصی با تیم آنالیز معین فرجی نیاز دارید ؟

مطالب اخیر