آژانس دیجیتال مارکتینگ چیست و چه وظایفی دارد؟ در چشمانداز دیجیتال امروزی، کسبوکارها دائماً به دنبال راههایی برای بهبود حضور آنلاین، جذب مشتریان جدید و افزایش رشد هستند. در نتیجه، بسیاری، به آژانسهای بازاریابی دیجیتال روی می آورند تا به آنها کمک کنند تا در دنیای پیچیدۀ رشد آنلاین حرکت کنند.
در مقالۀ پیشِ رو قصد داریم با ماهیت این آژانسها آشنا شویم و به وظایف آژانس دیجیتال مارکتینگ بپردازیم. با ما همراه باشید.
چرا آژانس دیجیتال مارکتینگ؟
با توجه به اینکه بیش از 80 درصد خریداران، به صورت آنلاین دربارۀ محصولات تحقیق میکنند و بیش از یک میلیارد نفر، هر ماه از موتورهای جستجو مانند گوگل استفاده میکنند، بازاریابی دیجیتال برای دستیابی به مشتریان، اهمیت فزایندهای پیدا میکند.
و این، وظایف آژانس دیجیتال مارکتینگ را بیشتر میکند. بسیاری از شرکتها به آژانسهای دیجیتال مارکتینگ مراجعه میکنند تا به آنها کمک کنند تا تکنیکها و کمپینهای خود را برای افزایش دید آنلاین و افزایش فروش خود مدیریت کنند. اما به واقع، دیجیتال مارکتینگ و آژانس دیجیتال مارکتینگ چیست؟
دیجیتال مارکتینگ
برای درک نحوۀ عملکرد یک آژانس دیجیتال مارکتینگ، بهتر است ابتدا اصول بازاریابی دیجیتال را درک کنید. یک توضیح ساده این است که دیجیتال مارکتینگ، بازاریابی آنلاین محصولات و خدمات است. بازاریابی دیجیتال، شامل استراتژیهایی مانند:
- بازاریابی و بهینهسازی موتورهای جستجو (SEO)
- تبلیغات پرداخت به ازای کلیک (PPC)
- بازاریابی محتوا
- طراحی وبسایت
- بازاریابی ایمیلی
- مدیریت و بازاریابی رسانههای اجتماعی
- بیشتر
همانطور که متوجه شدید، دیجیتال مارکتینگ، یک اصطلاح کلی برای عملکردهای متعدد است. بازاریابی دیجیتال، از پلتفرمها و فناوری آنلاین برای بازاریابی مؤثرِ محصولات و خدمات شما در اینترنت استفاده میکند، بنابراین بهتر میتوانید به سرنخهای واجد شرایط دسترسی پیدا کنید و آنها را تبدیل کنید.
با دیجیتال مارکتینگ، شما همچنین میتوانید به راحتی، رفتار و تعامل مشتری را زیر نظر داشته باشید، بنابراین میتوانید موفقیت کمپینهای خود را ردیابی کنید و به راحتی شناسایی کنید که کدام استراتژیها منجر به نتایج میشوند.
آژانس دیجیتال مارکتینگ چیست و چه کاری انجام میدهد؟
یک آژانس بازاریابی دیجیتال، از طرف یک کسبوکار یا مشتری برای انجام وظایف یک تیم بازاریابی دیجیتال یا برای پشتیبانی از یک تیم بازاریابی دیجیتال داخلیِ موجود کار میکند. این عملکردها بسته به نیازهای خاصِ شرکتی که برای آن کار میکنند، متفاوت است.
اما اگر میپرسید کار آژانس دیجیتال مارکتینگ چیست، باید گفت که این عملکردهای آژانسهای بازاریابی دیجیتال، معمولاً شامل استفاده از بازاریابی چند کاناله، یا تککاناله، برای دستیابی به مشتریان و مشتریان بالقوه از طریق وبسایتها، وبلاگها، پلتفرمهای رسانههای اجتماعی، ایمیل و موارد دیگر است.کانالهای دیجیتال مارکتینگ، ممکن است یک آژانس بازاریابی دیجیتال برای اجرای یک استراتژی که قبلاً به وسیلۀ یک تجارت ایجاد شده است، استفاده شود، یا ممکن است برای کمک به مشاوره در مورد استراتژی یا برنامهریزی آن، از ابتدا به کار گرفته شود. هدف از این استراتژیهای نوآورانه در فهرست وظایف آژانس دیجیتال مارکتینگ، بازاریابی آنلاین محصولات و خدمات برای افزایش تعامل و در نهایت افزایش فروش و درآمد است.
یک آژانس بازاریابی دیجیتال ممکن است حسابهای شبکههای اجتماعی را مدیریت کند، صفحات وبسایت را بهینه کند، محتوا را برای وبلاگها یا سایر نشریات ایجاد و منتشر کند، یا استراتژی SEO را اجرا کند تا اطمینان حاصل شود که یک نام تجاری در صفحات نتایج موتور جستجو برای عبارات جستجوی مرتبط بسیار ظاهر میشود.
یک آژانس دیجیتال مارکتینگ معمولاً کارشناسانی را از حوزههای خاص بازاریابی دیجیتال، به منظور ارائه تخصصها و تخصصهای مختلف استخدام میکند. برخی از این حوزهها را در بخش دیجیتال مارکتینگ گفتیم و حالا چند نمونۀ دیگر را بیان میکنیم.
5 نمونه دیگر از وظایف آژانس دیجیتال مارکتینگ
- محتوا و کپیرایتینگ
- تحلیل دادهها
- بازاریابی موبایلی
- بازاریابی وابسته
- مدیریت برند
- ایجاد ویدئو
- روابطعمومی دیجیتال
- اتوماسیون بازاریابی
- طراحی گرافیک
- بهینهسازی نرخ تبدیل (CRO)
- مدیریت جامعه
چرا به آژانس دیجیتال مارکتینگ نیاز دارید؟ | چرا باید از آژانس دیجیتال مارکتینگ استفاده کنید؟
ممکن است بخواهید یک آژانس استخدام کنید تا بر اساس وظایف آژانس دیجیتال مارکتینگ، به شما در تلاشهای بازاریابی کمک کند اگر:
- شما یک فروشگاه اینترنتی کوچک را به عنوان یک سرگرمی یا یک تجارت جانبی راهاندازی میکنید و زمانی برای تبلیغ و رشد برند خود ندارید.
- شما به تازگی یک وبسایت تجارتالکترونیک راهاندازی کردهاید و کاملاً مطمئن نیستید که بازاریابی دیجیتال را از کجا شروع کنید یا چگونه آن را پیادهسازی کنید.
- شما یک کسبوکار کوچک را اداره میکنید، اما برونسپاری خدمات بازاریابی به یک آژانس، نسبت به استخدام یک بازاریاب داخلی مقرونبهصرفهتر است.
- کسبوکار شما به سرعت در حال رشد است و باید با متخصصان بازاریابی دیجیتال مشورت کنید تا یاد بگیرید که چگونه تلاشهای بازاریابی خود را افزایش دهید.
اگر میدانید که کارِ یک آژانس دیجیتال مارکتینگ چیست، و یک آژانس را انتخاب میکنید، بسته به ترجیحات، نوع کسبوکار و صنعت خود، میتوانید یک آژانس محلی یا جهانی را انتخاب کنید.
چگونه یک آژانس دیجیتال مارکتینگ میتواند به شما در رشد برندتان کمک کند؟
هنگامی که آنها (یعنی آژانس) با تیم شما همراهی میکنند، کارشناسان یک آژانس بازاریابی دیجیتال میتوانند در مورد نکات کلیدی تبلیغات آنلاین به شما کمک کنند. فکر میکنید مزیتهای استفاده از آژانس دیجیتال مارکتینگ چیست؟ بیایید نگاهی به مهمترین مزایایی که میتوانید از همکاری با یک آژانس به دست آورید، بیاندازیم.
6 مزایای آژانس دیجیتال مارکتینگ چیست؟
-
ایجاد و اجرای استراتژی بازاریابی دیجیتال شما
بدون یک استراتژی مناسب، تلاشهای بازاریابی شما ممکن است کاهش یابد و شما را بدون هیچ نتیجه ملموسی رها کند.
برای ایجاد یک استراتژی، یک آژانس میتواند از منابع خود برای انجام تحقیقات بازار و مخاطب، ایجاد پرسونای مشتری، نقشه سفر خریدار استفاده کند و با دقت تصمیم بگیرد که چه زمانی، کجا و چگونه برند خود را بازاریابی کند تا بهترین نتایج را کسب کند.
-
اعلام موقعیت نام تجاری خود با بیانیههای پیامرسانی کلیدی
اگر برند خود را به روش درستی قرار ندهید، این احتمال وجود دارد که مشتریان ایدهآل شما محصولات یا خدمات شما را پیدا نکنند یا با پیشنهادات شما اشتباه گرفته شوند. بیانیههای کلیدی موقعیتیابی برند میتواند شامل یک شعار کوتاه و دقیق، ارزش پیشنهادی واضح، مختصر و منفعتمحور، به اصطلاح آسانسور باشد که میتواند به شما در توضیح کسبوکارتان در یک جمله، بیانیههای چشمانداز و ماموریت، سبک صدای برندتان کمک کند.
این پیامها و دستورالعملها که جز وظایف آژانس دیجیتال مارکتینگ قرار میگیرد، میتوانند به شما کمک کنند تا به وضوح با مخاطبان خود صحبت کنید، پیام مناسب را منتقل کنید و مشتریان خود را از همان ابتدا درگیر کنید.
-
شهرت آنلاین خود را مدیریت کنید
شهرت شما ممکن است مهمترین دارایی تجارتالکترونیک شما باشد. نه فقط، به این دلیل که به شما کمک میکند مشتریان وفادار خود را حفظ کنید، بلکه به این دلیل که میتواند به طور قابلتوجهی بر تعداد مشتریان جدیدی که به صورت آنلاین با نام تجاری شما برخورد میکنند هم تأثیر بگذارد.
برای کمک به مدیریت شهرت خود، باید بدانید که کمک یک آژانس دیجیتال مارکتینگ چیست و چهگونه میتواند باشد. آژانس میتواند فهرست راهنمای کسبوکار آنلاین مرتبط و پلتفرمهای رتبهبندی را پیدا کند تا نمایۀ شرکت شما را در آن منتشر کند و به شما کمک کند تا نظرات مشتریان بیشتری کسب کنید، رتبهبندی محصول بهتری داشته باشید و سرنخهای واجد شرایط بیشتری را جذب کنید.
-
انتخاب کانالهای بازاریابی مناسب برای شما
اگرچه بازاریابی همهکانالی، راهحلی محبوب بوده است، اما به این معنا نیست که شما باید همیشه در هر کانالی حضور داشته باشید. در عوض، باید کانالهای خود را عاقلانه انتخاب کنید تا نیازهای مشتریان خود را برآورده کنید و یک آژانس بازاریابی میتواند به شما در انجام این کار کمک کند.
انتخاب کانال مناسب برای تجارتالکترونیک ممکن است یکی از این سناریوها باشد:
اگر مقدار کمی از محصولات دستساز را میفروشید، ممکن است فقط به تبلیغات اینستاگرام نیاز داشته باشید.
اگر یک فروشگاه پوشاک آنلاین در حال گسترش دارید، ممکن است یک کمپین تبلیغاتی گوگل را همراه با تبلیغات فیسبوک و اینستاگرام و یک خبرنامۀ ایمیلی راهاندازی کنید.
اگر صاحب یک کسبوکار B2B هستید و میخواهید تصمیمگیرندگان را در شرکتهای بزرگ هدف قرار دهید، میتوانید بهترین بازگشت سرمایه (ROI) را با کمپینهای لینکدین و محتوای نوشتهشده به وسیلۀ کارشناسان برای تقویت اعتبار و اقتدار خود دریافت کنید.
سادهترین راه برای تصمیمگیری در کدام پلتفرمها این است که بدانید مشتریان ایدهآل شما بیشترین زمان خود را به صورت آنلاین در کجا میگذرانند، و همچنین بدانید که معمولاً چگونه محتوا را مصرف میکنند، چه نوع محتوایی را ترجیح میدهند، چه چیزی بر رفتار خرید آنلاین آنها تأثیر میگذارد – چگونه آنها تصمیم به خرید و سایر رفتارهای آنلاین میگیرند.
-
ایجاد، اجرا و گزارش در مورد تمام کمپینهای خود
هنگامی که کانالهای بازاریابی خود را انتخاب کردید، یک آژانس میتواند به شما در تحقیق، ایجاد، آزمایش، اندازهگیری و اصلاح کمپینهای شما کمک کند.
خدماتی که یک آژانس بازاریابی دیجیتال میتواند ارائه دهد، ممکن است شامل نوشتن کپیرایت برای وبسایت شما، صفحات فرود، توضیحات محصول، صفحات فروش و موارد دیگر باشد. یا نوشتن پستهای وبلاگ، مطالعات موردی، مقالات، سایر محتوای طولانی، و همچنین اندازهگیری تاثیر آن. اما در جوابِ این که کارهای یک آژانس دیجیتال مارکتینگ چیست، ما به همینها میرسیم؟ مسلماً بیش از این است.
علاوهبر موارد بالا، یک آژانس میتواند طراحانی را برای ایجاد تصاویر سفارشی برای کمپینهای رسانههای اجتماعی شما ارائه دهد، یک تیم تولید ویدیو را درگیر کند تا مطمئن شود که همۀ ویدیوهای تبلیغاتی YouTube شما حرفهای و با برند به نظر میرسند یا به شما در راهاندازی یک پادکست و افزایش دنبالکنندگان کمک میکند.
-
وبسایت خود را برای نتایج کسبوکار بهتر بهینه کنید
بنرهای تبلیغاتی، تبلیغات موتورهای جستجو، کمپینهای بازاریابی اجتماعی، ایمیلها، پیشنهادات ویژه و تخفیفهای شما احتمالاً به وبسایت کسبوکار شما منتهی میشوند. به همین دلیل باید مطمئن شوید که وبسایت شما سریع، قابل اعتماد و کاربردی است.
برای بهبود عملکرد وبسایت خود، میتوانید یک آژانس دیجیتال با خدمات کامل برای ایجاد استراتژیهای وبسایت سفارشی برای برند شما و کمک به افزایش تعامل بازدیدکنندگان و تشویق بازدیدکنندگان وبسایت خود به انجام یک اقدام دریافت کنید.
بهینه سازی وبسایت شما ممکن است شامل ممیزی SEO، کمپینهای لینکسازی و گزارشهای تجزیهوتحلیل دقیق باشد تا به شما کمک کند دیدهشدن و رتبهبندی خود را در نتایج موتورهای جستجو افزایش دهید.
همچنین از دیگر وظایف آژانس دیجیتال مارکتینگ این است که می تواند به معنای ساده کردن منوی ناوبری وبسایت شما، قرار دادن دکمههای تماس به اقدام (CTA) به صورت استراتژیک، ایجاد یک فرآیند پرداخت ساده، اجرای گزینههای پرداخت امن و موارد دیگر برای بهبود تجربۀ کاربر و افزایش نرخ تبدیل شما باشد.
چگونه آژانس دیجیتال مناسب را برای تجارت الکترونیک خود انتخاب کنید
برای تصمیمگیری در مورد اینکه آیا یک آژانس برای کسبوکار شما مناسب است یا خیر،
- نمونهکارهای آژانس را بررسی کنید تا ببینید آیا پروژههای تجارتالکترونیکی وجود دارد که با نام تجاری شما طنینانداز شده باشد یا خیر.
- نظرات مشتریان قبلی را در وبسایت آژانس بررسی کنید.
- بررسی رتبهبندی مشتریان و نظریات مشتریان در پلتفرمهای رتبهبندی معتبر.
- بر اساس مکان یک آژانس یا قیمت معمول پروژۀ آنها تصمیم بگیرید.
البته، علاوه بر بررسی وظایف آژانس دیجیتال مارکتینگ، تصمیم شما، به نیازهای بازاریابی، ترجیحات و دامنه خدماتی که میخواهید به یک آژانس برونسپاری کنید هم بستگی دارد.
در نهایت…
استخدام یک آژانس دیجیتال مارکتینگ میتواند یک حرکت ثمربخش باشد، چه تازه، شروع به تجارتالکترونیک کردهاید و چه یک فروشگاه آنلاین موفق دارید و میخواهید مشتریان بیشتری جذب کنید. حالا میدانید که کار هر بخش و هر کارشناسِ یک آژانس دیجیتال مارکتینگ چیست.
کارشناسان یک آژانس دیجیتال مارکتینگ میتوانند در زمینۀ خدمات مختلف به شما کمک کنند. این میتواند به سادگیِ نوشتن یک دنبالۀ ایمیل برای راهاندازی محصول بعدی شما یا به اندازۀ مستندسازی و اجرای استراتژی کلی بازاریابی دیجیتال شما باشد.
در هر صورت، یک آژانس بازاریابی دیجیتال میتواند به توسعۀ تیم شما تبدیل شود تا به شما کمک کند ترافیک بیشتری را هدایت کنید، سرنخ ایجاد کنید و درآمد خود را افزایش دهید.
2 پاسخ
کلا آژانسای دیجیتال مارکتینگ جو و فضای خیلی خوبی دارن من واقعا دوست دارم توی یه شرکت دیجیتال مارکتینگ کار کنم…
آژآنس دیجیتال مارکتینگ خوبه واقعا من محیطشو و طرز برخورد هارو دوس دارم کلا دلم میخواد همچین جایی کار کنم