ابزارهای دیجیتال مارکتینگ، و بهطور کلی، ابزارهای بازاریابی، برای پیشبرد اهداف هر کسبوکاری در دنیای امروز لازم است. دیجیتال مارکتینگ، مجموعهای از تمام فعالیتهای بازاریابی است که در فضای دیجیتال، برای بازاریابیِ یک محصول یا خدمات انجام میشود. این، نهتنها شامل فعالیتهای بازاریابی آنلاین بلکه برخی از فعالیتهای سنتی هم میشود.
در این مقاله، علاوهبر بررسی تعدادی ابزار بازاریابی، برخی از مشهورترین و مهمترین ابزارهای دیجیتال مارکتینگ را هم معرفی میکنیم. بنابراین، برای یادگیری، به خواندن ادامه دهید.
ابزارهای مارکتینگ چه کمکی به کسبوکارها میکنند؟
شما نمیتوانید همیشه همه را راضی نگهدارید. با این حال، بهعنوان یک بازاریاب، این وظیفۀ شماست که سعی کنید و از ابزارهای بازاریابی کنید و کاملاً همه را به آنچه میخواهید بگویید، علاقهمند کنید.
مطمئناً، شما نمیتوانید محصول خود را به همه بفروشید، اما هر چه، کسانی که در مورد آن بیشتر بدانند و برند شما را دوست داشته باشند، بیشتر در معرض دید قرار خواهید گرفت. در بلندمدت، این بدان معناست که سرنخهای بیشتری از بین میروند و به فروشِ با ارزش تبدیل میشوند.
سخت بهنظر میرسد؟ خب، در بیشتر موارد، اینطور است. خوشبختانه، اگر نگوییم هزاران، صدها ابزار بازاریابی برای کمک به شما در هر بخش از فرآیند وجود دارد. از برنامهریزی مستقیم گرفته تا ابزارهای تبلیغاتی نمایش، و ابزارهای دیجیتال مارکتینگ، نرم افزاری وجود دارد که بهطور خاص، برای آسانکردن زندگی شما طراحی شده است.
5 ابزارهای بازاریابی ضروری برای آسانتر کردن زندگی شما
بررسی همۀ نرمافزارهای موجود میتواند بسیار دشوار باشد، بنابراین در اینجا فهرستی را برای شما جمعآوری کردیم. در این قسمت از مقالۀ بررسی و معرفی ابزاهای دیجیتال مارکتینگ، نگاهی به بهترین ابزارهای بازاریابی برای هر وظیفهای که امروزه بازاریابان با آن روبرو هستند، میاندازیم.برنامهریزی
بخش مهمی از شغل هر بازاریاب (چه آفلاین، چه آنلاین)، برنامهریزی است. این، پایهای است که همهچیز روی آن ساخته شده است، بنابراین باید مطمئن شوید که این بخش را بهدرستی انجام میدهید. ما در مورد این نوشتیم که چگونه برنامهریزی، یکی از بزرگترین مشکلات ما بود، بنابراین مجبور شدیم روش کار خود را تغییر دهیم.
یکی از این نرمافزارهای برنامهریزی، که به سازماندهی فرایندها کمک میکند، Trello (ترلو) نام دارد.
برای کسانی که آشنا نیستند، Trello اساساً یک هیئت مدیرۀ سازمان دیجیتال است که میتوانید وظایف بزرگتر را به مراحل جداگانه تقسیم کنید و مراحل را به اعضای مختلف تیم خود اختصاص دهید. در ظاهر، استفاده از آن بسیار ساده است، اما هرچه بیشتر با ابزار آشنا شوید، بیشتر متوجه می شوید که چقدر میتواند انعطافپذیر و عمیق باشد.
-
تبلیغات در رسانههای اجتماعی
اگر میخواهید جایی باشید که مخاطبان شما هستند، نوعی حضور در رسانههای اجتماعی کاملاً ضروری است. اکنون گزینهها و ابزارهای تبلیغاتی در هر پلتفرم اجتماعی اصلی هم وجود دارد، بنابراین میتوانید به طیف وسیعی از جمعیتشناسی کاملاً متفاوت دسترسی داشته باشید.
بهترین ابزار واقعاً، به این بستگی دارد که کدام شبکه برای مخاطب خاص شما بهترین است. اگر مستقیماً به مشتریان میفروشید، فیسبوک فوقالعاده است. اگر از تجارت و شغل خود میگویید، لینکدین شرط خوبی است. اگر لباس میفروشید یا چیزی بصریتر میفروشید، اینستاگرام بهترین است.
با اینحال، بهطور کلی، کدام ابزارهای بازاریابی بهتر عمل میکند و باعث میشود تبلیغات در شبکههای اجتماعی عالی باشد؟ این، موضوعی است که هر بازاریابی باید بررسی کند و ببیند از کدام ابزارهای دیجیتال مارکتینگ برای رشد کسبوکار خود استفاده کند. هر بودجهای که داشته باشید گزینههایی وجود دارد و دسترسی شما میتواند شگفتانگیز باشد.
-
نمایش ابزارهای تبلیغاتی
وقتی صحبت از تبلیغات نمایشی آنلاین بهمیان میآید، مجموعۀ کاملی از ابزارهای تبلیغاتی نمایشگر وجود دارد که به شما کمک می کنند. حتی اگر فقط بر روی تولید بنرهای تبلیغاتی تمرکز کنید، تعدادی از گزینهها میتوانند تقریباً خیرهکننده به نظر برسند.
مهمترین چیزهایی که باید در یک ابزار بازاریابی تبلیغاتی نمایشگر جستجو کنید، چیست؟
ابزار تبلیغاتی نمایشگر یا سازندۀ تبلیغات، باید استفادۀ آسان و شهودی باشد. همچنین، باید تمام تبلیغات را در HTML5 تولید کند. از آنجا، شما میتوانید ویدیو، انیمیشن و موارد دیگر را بهسرعت و بهراحتی پیادهسازی کنید. شما همچنین، باید بتوانید تعداد زیادی اندازه و ترجمۀ مختلف را بهصورت ایدهآل، تنها با چند کلیک ایجاد کنید تا بتوانید بدون هیچزحمتی تبلیغات خود را افزایش دهید.
از آنجا، ابزار باید بتواند تبلیغات شما را با حداقل سروصدا منتشر کند، و شما باید بتوانید پس از انتشار در صورت لزوم، تبلیغات خود را ویرایش کنید.
کدام ابزار تبلیغاتی نمایشگر، میتواند همۀ این کارها و بیشتر را انجام دهد؟
-
بازاریابی محتوا؛ یکی از ابزارهای بازاریابی
با ابزارهای بازاریابی محتوا، مهم این نیست که از کدام پلتفرم برای تولید آن استفاده میکنید، بلکه بیشتر به این بستگی دارد که چگونه توجه را به خود جلب میکنید.
ابزارهای تولید، به هر حال، میتوانند بهسادگی تایپکردن در اسناد Google یا حتی استفاده از یک دفترچۀ یادداشت باشند. اشتراکگذاری و اظهار نظر در مورد اسناد بسیار آسان است. این، بدان معناست که ویرایش مقالات قبل از انتشار، برای سایر اعضای تیم، سریع و کارآمد است.
مهمترین جنبۀ بازاریابی محتوا، در واقع رساندن محتوای شما به عموم مردم است. البته، میتوانید این کار را از طریق تبلیغ محتوا در کانالهای اجتماعی خود و از طریق ایمیل انجام دهید، اما یک سری ابزارهای دیجیتال مارکتینگ وجود دارد که به شما کمک میکنند تا محتوای خود را بدون هیچمشکلی در اختیار مخاطبان مختلف قرار دهید.
راهحلها و ابزارهایی وجود دارند که میتوانند به شما کمک کنند، اگر شما هم برای تولید محتوای خود وقت ندارید، اما بهدنبال استفاده از این روش بازاریابی برای ارتقای سطح کسبوکارتان هستید.
اگر برای ایجاد واقعی محتوا، نیاز به کمک دارید، به بانک بزرگی از فریلنسرها دسترسی دارید که آمادۀ نوشتن محتوای عالی مرتبط با تجارت شما هم هستند. از آنجا، انتشار در بسیاری از کانالهای مختلف، مانند وبلاگها و شبکههای اجتماعی آسان است.
-
بازاریابی ایمیلی
علیرغم آنچه ممکن است بشنوید و ببینید، بازاریابی ایمیلی، همچنان زنده است و بسیار هم زنده است. در واقع، بیش از نیمی از پاسخدهندگان به این نظرسنجی در واقع ترجیح میدهند شرکتها از طریق ایمیل با آنها تماس بگیرند تا هر روش دیگری.
در ابزار بازاریابی ایمیلی باید به دنبال چه چیزهایی باشید؟ خب، خیلی چیزها را باید در نظر گرفت:
یک آدرس IP خصوصی برای غلبه بر مسدود شدن فیلترهای هرزنامه ضروری است. همچنین، یک ابزار ایجاد ساده اما انعطافپذیر، میتواند به صرفهجویی در زمان زیادی کمک کند، و همچنین، به شما امکان میدهد یک موضوع و لحن خاصی با ایمیلهای خود ایجاد کنید.
علاوه بر این، ایدۀ خوبی است که برخی از دستورالعملهای کلی را در استراتژی ایمیل خود ذکر کنید. این مورد، که از ابزارهای دیجیتال مارکتینگ هم محسوب میشود، باید شامل این واقعیت باشد که شما همیشه قبل از شروع به ارسال ایمیل به کاربر، نیاز به اجازه دارید، و یک خطمشی سختگیرانه در مورد تعداد دفعات ارسال ایمیل در هفته یا ماه. شما نمیخواهید افراد را با ایمیلهای فراوان اسپم کنید، چون کاری که آنها میکنند، لغو اشتراکشان است.
حالا که به ابزارهایی برای بازاریابی پرداختیم، خوب است از تعداد از مهمترین و رایجترین ابزارهای بازاریابی دیجیتال هم بگوییم.“بهترین و کاملترین آموزش دیجیتال مارکتینگ با معین فرجی”
رایجترین ابزارهای دیجیتال مارکتینگ
-
گوگل آنالیتیکس
گوگل آنالیتیکس، یک ابزار دیجیتال مارکتینگ قدرتمند است که میتواند به شما در تصمیمات بازاریابی متعدد کمک کند. شما بهراحتی میتوانید تجارت الکترونیک خود و همچنین، اهدافی را که میتواند به حفظ شرکت شما در مسیر درست کمک کند، ردیابی کنید. با استفاده از بینشها و تحلیلهای بیشمار دادهای که Google Analytics که ارائه میکند، برای بازاریابان آسان است که مسیرهایی را که باید با تغییرات و تغییرات وبسایت انجام دهند، درک کنند. تنها کاری که باید انجام دهید این است که گوگل آنالیتیکس را روی سایت خود نصب کنید و آماده کار شوید.
ویژگیهای گوگل آنالیتیکس:
- اطلاعاتی در مورد ترافیک وبسایت شما ارائه میدهد که بر اساس دستگاهها، محصولات، صفحات و موارد دیگر تقسیم میشود.
- به شما اجازه میدهد معیارها، ابعاد و داشبورد خود را برای دسترسی آسان به دادهها و اطلاعات ایجاد کنید.
- به شما کمک میکند مخاطب هدف خود را به روشی بهتر درک کنید. بهروزرسانیهای بیدرنگ دربارۀ مشتریان وبسایت خود، از جمله صفحاتی که در حال حاضر در حال کاوش هستند، دریافت خواهید کرد. این، میتواند به شما کمک کند تا با ارائۀ تجربۀ شهودی به مشتریان، صفحۀ فرود خود را جذابتر کنید.
- به شما این امکان را میدهد که اطلاعاتی دربارۀ نحوۀ عملکرد کسبوکار کشف کنید.
- به شما اجازه میدهد با کمک ابزارهای گزارشدهی مختلف، بینشها را به اشتراک بگذارید.
- به شما این امکان را میدهد که دادهها را مطابق با نیازهای تجاری، سازماندهی و تجسم کنید.
آخرین اما نه کماهمیت، گوگل آنالیتیکس با هزاران ویژگی و قابلیتها، توانایی ایجاد گزارشهای سفارشی و داشبورد ارائه میشود.
-
تبلیغات گوگل؛ یکی از مهمترین ابزارهای دیجیتال مارکتینگ
تبلیغات گوگل، تقریباً برای هر کسبوکاری کار میکند. فرقی نمیکند کوچک، متوسط یا بزرگ باشد. در حالی که بسیاری از بازاریابان فکر میکنند که تبلیغات گوگل بسیار گران است، یکی از قدرتمندترین ابزارهای دیجیتال مارکتینگ است که میتواند به کسبوکار شما کمک کند تا به ارتفاعات جدیدی دست یابد.
ویژگیهای گوگل ادز:
- افزایش بازدید از وبسایت
- تماسهای مشتریان را از طریق دکمۀ کلیک به تماس افزایش دهید
- ورود به مغازههای خود را افزایش دهید
-
Canva Business
اگر در کار بازاریابی دیجیتال هستید، نیاز به یک ابزار طراحی با کیفیت را درک خواهید کرد که میتواند به شما در ایجاد پستهای شبکههای اجتماعیِ مهم و موارد دیگر در بازاریابی کمک کند. Canva یکی از ابزارهای دیجیتال مارکتینگ طراحی برجسته است که به شما امکان میدهد کمپینهای بازاریابی مؤثری را از طریق محتوای بصری ایجاد کنید که میتواند در وبلاگها، وبسایتها، رسانههای اجتماعی و سایر سیستم عاملهای شما به اشتراک گذاشته شود. محتوای بصری، ستون فقرات هر کمپین بازاریابی دیجیتال است. برای جذب پایگاه مشتریان هدف، باید پستهای قانعکنندهای طراحی کنید.
ویژگیهای Canva:
- کنوا، به شما امکان ویرایش پستها و ایجاد نمودار یا هر نوع دیگری از محتوای تصویری را میدهد.
- این ابزار، دارای قالبهای متعددی است. کنوا، بهعنوان یکی از ابزهای دیجیتال مارکتینگ، دارای یک کتابخانۀ عظیم از تصاویر استوک، طرحها، عکسها، وکتورها و نمادها است که میتوانید از آنها برای ایجاد هر نوع محتوای بصری برای کمپین بازاریابی خود استفاده کنید.
- این امکان را به شما میدهد تا از میان مجموعۀ عظیمی از طرحها، مانند کارت پستال، بروشور، جلد سیدی، جلد کتاب، کاغذ دیواری، گواهی، رزومه، جلد مجله، سربرگ، بنر وبلاگ، گرافیک ارائه، کارت، بروشور، پوستر، ارائه، و لوگو انتخاب کنید.
- و نیز، محتواهایی مخصوص شبکههای اجتماعی را تولید کنید.
-
MailChimp (میلچیپ)
MailChimp یک ابزار تبلیغات اجتماعی و ایمیل مارکتینگ است که برای هماهنگی و خودکارسازی کمپینهای بازاریابی دیجیتال طراحی شده است. این، یکی از بهترین ابزارهای دیجیتال مارکتینگ است که میتوانید برای بهبود کمپینهای خود و ردیابی ترافیک ایجاد شده بهدست آورید. علاوهبر این، میلچیپ، برای کمپینهای ایمیلی بسیار کارآمد است و با استفاده از آن میتوانید با مخاطبان خود درگیر شوید. MailChimp نامی مشهور در دنیای ابزارهای بازاریابی و بازاریابی ایمیلی است.
ویژگیهای MailChimp:
محتوای بهتری را با ابزارهای طراحی آسان برای استفاده ایجاد میکند.
- برای ایجاد طرحهای سفارشی، از دستیار مجهز به Ai-powered استفاده کنید.
- ایمیلهای شخصیسازیشده ایجاد کنید و با استفاده از اتوماسیون بازاریابی، تا 6 برابر سفارش بیشتری دریافت کنید.
- ابزارهایی برای دریافت بینش و تجزیهوتحلیل در یک مکان فراهم میکند.
- همچنین، این ابزار از ابزارهای دیجیتال مارکتینگ است که یک طرح رایگان برای بازاریابان کوچک ارائه دهید.
-
Yoast SEO
احتمالاً نام Yoast SEO را شنیدهاید. این، یکی از محبوبترین و پرکاربردترین افزونههای وردپرس است که به بازاریابان دیجیتال کمک میکند تا وبسایتهای خود را برای عملکرد بهتر در نتایج جستجو بهینه کنند.
Yoast SEO به جزئیاتی کمک میکند که وردپرس نمیتواند کار زیادی انجام دهد: برای ارسال نقشۀ سایت، مدیریت کلمات کلیدی، ایجاد محتوا و استفاده از ابزارهای وبمستر، از جمله جنبههای دیگر.
ویژگیهای Yoast SEO:
این ابزار از ابزارهای دیجیتال مارکتینگ، دارای ویژگیهای فراوانی است که به بهینهسازی وبسایت شما کمک میکند.
- شامل تجزیهوتحلیل محتوای داخلی، مدیریت توضیحات، کلمات کلیدی متا، قطعههای غنی، ویژگیهای اجتماعی، نقشههای سایت XML، و همچنین ویژگیهایی برای مدیریت محتوای تکراری.
- به شما امکان میدهد محتوای بهتری برای کمپینهای بازاریابی دیجیتال خود بنویسید. این افزونه، به شما امکان دسترسی به متا باکس Yoast SEO را میدهد تا توضیحات متا و عنوان متا را برای محتوای خود اضافه کنید. علاوهبر این، نیازی به نصب یک افزونۀ شخص ثالث برای نقشههای سایت XML ندارید.
- بهطور خودکار نقشههای سایت XML را برای وبسایتها تولید میکند و آنها را به موتورهای جستجو ارسال میکند.
بهترین بخش، این است که میتوانید از فید RSS خود در برابر سرقت ادبی و خراشهای محتوا محافظت کنید. این، از شما در برابر کپی کردن محتوای شما بهوسیلۀ وبسایتهای دیگر و انتشار آن بهعنوان مال خود محافظت میکند.
در نهایت…
برنامۀ شما برای بازاریابی هرچه که باشد، یک دنیای کامل (وب گسترده) از ابزارها برای آسان کردن زندگی شما وجود دارد. همۀ این نرمافزارها، از برنامهریزی تا انتشار، از استفاده از انواع ابزارهای دیجیتال مارکتینگ گرفته، تا همهچیز در این بین، برای آسان کردن زندگی ما و پیشرفت کسبوکار ما طراحی شدهاند.
اینها، همیشه کمک میکنند که آزمایش کنیم که کدامیک، برای ما بهتر کار میکنند. و خوشبختانه اکثر آنها گزینۀ آزمایشی رایگان را هم دارند.
یک پاسخ
آنالیتیکس مهم ترین ابزار دیجیتال مارکتینگه به نظر من