[vc_row][vc_column][vc_column_text]مهارت های دیجیتال مارکتینگ را چقدر میشناسید؟ آیا بازاریابی دیجیتال، برای شما هم یک شغل رویایی است. صنعت دیجیتال، بسیار گسترده است و برای تازهواردان یا بازاریابهایی که بهدنبال یافتن جایگاه خود هستند، میتواند دشوار باشد.
از دانستن بهترین ابزارهای تجزیه و تحلیل داده تا تسلط بر سئو و بازاریابی محتوا، اگر توجه خود را بر روی حوزههایی که برای یک کسبوکار مهم است متمرکز نکنید، میتوانید با چیزهای زیادی دستوپنجه نرم کنید.
در این مقاله، در مورد پیش نیاز دیجیتال مارکتینگ و مهارت های بازاریابی دیجیتال صحبت کردیم. اگر شما هم مایلید بدانید، پس به خواندن ادامه دهید.
دیجیتال مارکتر کیست؟؟
با مثالِ این آگهی جذب نیرو شروع میکنیم: «به یک نیروی هنرمندِ طراح، تحلیلگر، آشنا به علم ریاضی و آمار، خلاق، ایدهپرداز و توانا در مدیریت مسائل نیازمندیم.» شما این آگهی را برای هر شغلی ببینید، تعجب خواهید کرد؛ به جز یک بازاریاب دیجیتال.
در بین همۀ موقعیتهای شغلی، خیلی کم هستند مشاغلی مانند بازاریابی دیجیتال، که نیازمندِ طیف گستردهای از مهارتها باشد.
بهطور کلی، یک بازاریاب دیجیتال مسئول استفاده از انواع کانالهای دیجیتال، برای تولید سرنخ و ایجاد آگاهی از برند بیزنس است. کانالهای دیجیتال عبارتند از: وبسایت شرکت، شبکههای اجتماعی مانند فیسبوک، اینستاگرام، توئیتر و یوتیوب، موتورهای جستجو مانند گوگل و بینگ، بازاریابی ایمیلی، تبلیغات نمایشی آنلاین، و وبلاگها.
او ممکن است یک روز به سراغ خرید فالوور فیک برود و بعد از آنکه از این کار نتیجه نگرفت، بهدنبال یک آموزش اینستاگرام از صفر تا صد باشد. همۀ این تلاشهای او در مسیر کشف پیش نیاز دیجیتال مارکتینگ است.[/vc_column_text][/vc_column][/vc_row][vc_row][vc_column][vc_single_image image=”17788″ img_size=”full” alignment=”center”][/vc_column][/vc_row][vc_row][vc_column][vc_column_text]فراتر از این، یک دیجیتال مارکتر همچنین باید از تجزیهوتحلیلهای قابل اندازهگیری برای شناسایی نقاط ضعف و یافتن راههایی برای بهبود عملکرد در این کانالها استفاده کند. در این نقش، شما میتوانید مسئولیت تمام جنبههای استراتژی دیجیتال یک شرکت را بر عهده داشته باشید یا فقط روی یکی تمرکز کنید.
امروزه اغلب کسبوکارها و مراکز فروش، از فضای فیزیکی به فضای دیجیتال مهاجرت کردهاند. با این کار، کسبوکارشان را گسترش داده و مهمتر از آن، کالاهای خود را به قشر وسیعتری از جامعه معرفی میکنند. چون اکثر شرکتها از این نوع بازاریابی در حوزۀ کاری خود استفاده میکنند، بازار کار آن هم بسیار داغ است و میان متقاضیان این شغل، رقابت شدیدی وجود دارد.
اما یک دیجیتال مارکتر، چه مهارتهایی دارد که شرکتها اینگونه بر سر یک دیجیتال مارکتر موفق، رقابت دارند.
۱۴ تا از مهمترین مهارتهای لازم برای دیجیتال مارکتینگ
بسیاری از دیجیتال مارکترها و نیز دورههای آموزشی بازاریابی دیجیتال، بر کسب مهارتهای سخت و نیزآموزش ابزارهای دیجیتال تاکید دارد. حال آنکه کسب مهارتهای نرم هم، به هماننسبت اهمیت دارد.
در شرکتها و سازمانهای کوچک، ابزارها نقش پررنگتری دارند؛ چون بخش بزرگی از مسئولیتها، از تولید محتوا تا اجرای آن در انواع رسانهها بر عهدۀ خود شخص است. هر چه مجموعه، بزرگتر، تعداد اعضای تیم بازاریابی دیجیتال و افراد همکار هم بیشتر میشود. در اینجا این، توان مدیریت، قدرت برقراری ارتباط و هماهنگی میان آنها یعنی همان مهارتهای نرم، بیشتر دیده میشود.
برای ایجاد تفاوت، تمایز و حرفهای شدن، فارغ از اندازۀ سازمان یا شرکت، بایستی هر دو مهارت سخت و نرم را در خودتان پرورش دهید. حالا، اگر اجازه بدهید، به معرفی مهارت های دیجیتال مارکتینگ بپردازیم:
1. نگاه استراتژیک
تفکر و نگاه استراتژیک، ترکیبی از تفکر مفهومی، نگاه سیستمی و فرصتطلبانه است و یکی پایهای ترین و مهمترین مهارت های دیجیتال مارکتینگ است. شما بایستی بتوانید همۀ بخشهای سازمان و نیز فرایندهای بازاریابی را بهعنوان یک کل، یا بهصورت سیستم ببینید.
در نهایت، خروجی کار، نتیجۀ این سیستم است؛ بنابراین، مراقب باشید که باید تمام آنها با هم یکپارچه و هماهنگ حرکت کنند و اگر در بخشی، تغییری صورت گرفت، تاثیرش را در این کلِ یکپارچه بسنجید.
همیشه باید فرصتهای طلایی را شناسایی کنید تا از آنها برای ارزشآفرینی به سودِ مخاطب، استفاده کنید. در این صورت، فروش و درامد مجموعۀ شما هم بالا خواهد رفت.
بهطور کلی، باید گفت تفکر و نگاه استراتژیک، هر نوع مهارتی است که شما را قادر میسازد که با یک تفکر انتقادی در حل مسائل پیچیده و برنامهریزی برای آیندۀ مجموعه، استفاده کنید. این مهارت های دیجیتال مارکتینگ، برای دستیابی به اهداف بیزنس، غلبه بر مشکلات و نیز عبور از چالشها ضروری است.
2. تفکر و نگاه طراحی و برنامهریزی
نگاه طراحی و برنامهریزی بر یافتن راهحلهای خلاقانه برای برطرفکردن دغدغۀ کاربران متمرکز است. با این تفکر، میتوانید نیاز و مسئلۀ افراد را عمیقتر و درستتر درک کنید و با طراحی فرایند، خدمت یا محصولی جدید، برای کمک به آنها گام بردارید. تفکر و نگاه طراحی، به شما اجازه و فرصت میدهد خارج از چارچوب فکر کنید و خلاقیت به خرج دهید.
این رویکرد، اصولاً با طی پنج مرحلۀ زیر بهدست میآید:
- همدلی: با مشتریان و کاربران همدلی داشته باشید و بهجای کماهمیت جلوهدادن و بیتفاوتی، سعی کنید نیاز و مشکل آنها را بفهمید.
- تعریف کردن: مشکل اصلی را بهصورت مشخص و واضح تعریف کنید.
- ایدهپردازی: خارج از کادر موجود فکر کنید و راهکار مناسب را پیدا کنید.
- آپدیت اولیه: اگر محصول، فرایند یا آپدیتی جدید را در نظر گرفتهاید، ابتدا مدل کوچک و ارزانی را بسازید تا نواقص و محدودیتهای آن را شناسایی کنید.
- آزمایش: خدمت یا محصول نهایی را باز هم آزمایش کنید و آن را بهبود ببخشید.
[/vc_column_text][/vc_column][/vc_row][vc_row][vc_column][vc_single_image image=”17789″ img_size=”full” alignment=”center”][/vc_column][/vc_row][vc_row][vc_column][vc_column_text]
3. تحلیل دادهها
یک بازاریاب دیجیتال، روزانه با حجم زیادی از دادهها، آمار و اعداد سروکار دارد. قبل از شروع هر کمپین تبلیغاتی، پارامترهای مهم در ارزیابی نتیجه را با توجهبه هدف آن کمپین تعیین میکند. سپس از ابزارهایی استفاده میکند که با کمک آنها، عملکرد و نتایج آن را اندازهگیری کند.
در حین اجرای کمپین و پس از پایان آن هم، دادۀ بهدستآمده را تحلیل و بررسی میکند. یک بررسی درست از عملکرد و نتایج انجام میدهد و در صورت لزوم، برای بهینهسازی لحظهای و طراحی کمپینهای تبلیغاتی موفق بعدی، اقدام میکند.
بنابراین، پیش نیاز دیجیتال مارکتینگ در این زمینه، استفاده از ابزارهای سنجشی و تحلیلی کاربردی، و پارامترهای قابلاندازهگیری آن حوزه است. بعد از پایان معرفی مهارت های دیجیتال مارکتینگ، این ابزارها را معرفی خواهیم کرد.
4. حل مسئله
هنر حل مسئله را میتوان یک نسخۀ قدیمی و سنتی از تفکر طراحی دانست. تفکر طراحی، یک رویکرد انسانمحور و البته تحلیلی دارد؛ ولی در حل مسئله، شما منعطف نیستید و برای حل مشکل و یافتن راهکار مناسب، از روشهای علمی و نیز ابزارها کمک میگیرید.
هنگامی که پلتفرمها و نرمافزارها آماری را در اختیار شما قرار میدهند، بایستی به بالا و پایین آمدن اعداد توجه کنید و از آنها برای طراحی چارچوبی درست و نحوۀ رفع مشکل خود استفاده کنید.
گاهی بهعنوان پیش نیاز دیجیتال مارکتینگ، لازم است برای پیروزی در کمپین خود، به این روش پایبند باشید تا در شرایط بحرانی هم، آشفته نشده و بتوانید در راستای همان مسیر خود، واکنش نشان دهید.
5. بازاریابی محتوایی
یک دیجیتال مارکتر، برای افزایش آگاهی از برند، جذب مشتری، و در آخر هم فروش و حفظِ افزایش مشتریِ فعلیِ کسبوکارها تا حدود زیادی به تولید، انتشار و بهروزرسانی محتواها متکی است.
بیراه نیست اگر بگوییم بخش زیادی از موفقیت یک کمپین، بر دوش همین قسمت کار است. از مهمترین مهارت های دیجیتال مارکتینگ، اینها هستند:
- بتواند بر اساس نیاز بیزنس، یک استراتژی اثربخش برای بازاریابی محتوایی بچیند.
- تقویم محتوایی را آماده کند.
- همۀ فرمتهای محتوایی را بشناسد.
- آگاه باشد که در هر رسانه، از کدام نوع محتوا استفاده کند.
- بداند که در هر فرمت محتوایی، برای کاربرپسند شدن و نیز بازدهی بیشتر آن، از چه نکاتی استفاده کند.
- محتواهای مختلف مانند بلاگپستها، خبرنامه، ایبوک، و.. را مطابق با تقویم محتوایی و نیز طبق پرسونای مشتری تهیه کند.
6. سئو
یکی از مواردی که بهعنوان پیش نیاز دیجیتال مارکتینگ مطرح است، دانستنِ ابزارها و روشهای تحلیل در حوزۀ دیجیتال است. بهینهسازی سایت (سئو)، از مهارت های دیجیتالمارکتینگ است که بهعنوانِ بخش مهمِ جداییناپذیر از آن یاد میشود. این استراتژی وبسایت، کسبوکار شما را در نتایج موتورهای جستجو، به جایگاه بالایی میرساند و ترافیکی ارگانیک را به سمت سایتتان روانه میکند.
با بهکارگیری تکنیکهای این رویکرد و تسلط بر آن، بازدید، نرخ تبدیل و نیز بازگشت سرمایۀ مجموعه را بالا میبرید.
البته، کارهای بسیار تخصصی و بکاند (Backend)، با تیم فنی است؛ ولی آگاهی از اینکه سئو واقعاً دارد چهکار میکند و درک کاملی از بهترین روشها برای بهینهسازی وبسایت و محتوا برای اجرای یک کمپین موفق، بسیار حیاتی است.[/vc_column_text][/vc_column][/vc_row][vc_row][vc_column][vc_single_image image=”17790″ img_size=”full” alignment=”center”][/vc_column][/vc_row][vc_row][vc_column][vc_column_text]
7. تبلیغات در گوگل
برای آنکه کسبوکار شما در نتایج جستجو، به کاربران نمایش داده شود، از تبلیغات پرداختی در موتور جستجوی گوگل هم غافل نشوید. با این شیوه، در معرض دید مشتریان هدفمند خود قرار میگیرید، ترافیک بیشتری را به شمت سایت میآورید و فروشتان را افزایش میدهید.
هزینۀ تبلیغات در گوگل، به ازای هر کلیک، محاسبه شده که شیوهای مقرونبهصرفه است؛ بنابراین، با گوگل ادز آشنا شوید و تکنیکهای تبلیغ در این بستر را هم در لیست خود قرار دهید.
توجه: خیلی مهم است که بدانید بهینهسازی سایت (سئو) و تبلیغات در گوگل، چطور در کنار هم کار میکنند تا شما بتوانید بیشترین بهره را از هر دویشان ببرید.
8. مدیریت کمپینها
یکی از مهارت های بازاریابی دیجیتال، این است که بدانید چند کمپین را میتوانید با هم و بهطور همزمان پیش ببرید؟ البته، نکات را که در زیر میآید هم در نظر داشته باشید:
- در طول اجرای هر کمیپن، همیشه باید آن را زیر نظر بگیرید تا اگر اتفاقی غیرمنتظره افتاد یا روند کمپین، مطابق انتظار پیش نرفت، با چابکی و زیرکی واکنش نشان دهید.
- بازۀ زمانی هر کمپین فرق دارد؛ یک کمپین باید در سه روز اجرا شود و کمپینی دیگر، یک بازۀ مشخص شش ماهه دارد.
- یکی از مهارت های بازاریابی دیجیتال، موکول کردن برگزاری بعضی کمپینها، به رویداد و یا مناسبتی خاص.
اگر از مهارت های دیجیتال مارکتینگ استفاده نکنید و از عهدۀ مدیریت کمپینها، بهخوبی برنیایید، در منتظر یک فاجعۀ بزرگ در نتایج آنها و رضایت بیزنسها بمانید.
تنظیمِ یک تقویم و برنامۀ منظم برای مدیریت و نظارت دقیق و درست را بهعنوان یک پیش نیاز دیجیتال مارکتینگ در نظر بگیرید و شروعبه پرورش این مهارت در خود کنید.
9. ایمیل مارکتینگ (Email Marketing)
ایمیل مارکتینگ (Email Marketing) هم یکی دیگر از مهمترین مهارت های دیجیتال مارکتینگ است که ارتباط با کاربران را حفظ کرده و موجبِ افزایشِ تعامل با آنها میشود. در فرایندهای کاری خود، حتماً بازاریابی ایمیلی را هم جای دهید و از چموخم آن سردر بیاورید:
- ابزارهای مناسب برای اجرای این نوع مهارت های بازاریابی دیجیتال
- شیوۀ استفاده از این ابزارها
- پارامترهای سنجشی مهم، مثل نرخ بازشدن صفحه و نرخ کلیک در این شیوه
- ساخت ایمیلهای شخصیسازیشده
- تکنیکهای لازم و مورد نیاز برای جلبتوجه کاربر
- محتوای متن، عنوان و کپیرایتینگهای جذاب و درگیرکننده در ایمیل
[/vc_column_text][/vc_column][/vc_row][vc_row][vc_column][vc_single_image image=”17791″ img_size=”full” alignment=”center”][/vc_column][/vc_row][vc_row][vc_column][vc_column_text]
10. کپیرایتینگ (CopyWriting)
در یک کمپین، اگر عنوان، شعار کمپین، محتوای لندینگپیج یا سناریوی محتوای بهکاررفته در کمپین، مشکلی داسته باشد، یا بهاندازۀ کافی جالب و جذاب نباشد، نتیجۀ خوبی از آن کمپین حاصل نمیشود.
تشخیص اینکه علت بازدهی پایین چیست یا چرا برای دستیابی به فروش بیشتر، به تغییر محتوا نیاز است، به عهدۀ شماست. پس، چشمان خود را تیز کنید و کپیرایتینگ و آشنایی با اصول و نکات تبلیغنویسی موثر را هم در فهرست خود قرار دهید. علاوهبر این، همیشه حواستان به تبلیغات دیگران و کپیهایی که آنها بهکاربردهاند باشد. مبادا آنها را نادیده بگیرید.
11. ویدیو مارکتینگ
در نظرسنجی آخر شرکت Wyzowl که یک شرکت سازندۀ فیلمهای تبلیغاتی است، بازاریابان محتواییِ شرکتکننده، ویدیو را یک ابزار مهم در مارکتینگ تلقی کردند.
طبق آمار منتشرشده بهوسیلۀ آنها، 87% مارکترها اعلام کردند که بازاریابی ویدئوی به آنها کمک کرده است تا بازگشت سرمایه (ROI) خوب و مثبتی داشته باشند. از ویدئو بهعنوان یکی از مهارت های دیجیتال مارکتینگ بهره ببرید، تا علاوهبر تبدیل، تعامل و رتبۀ خوبی هم برای بیزنسها رقم بزنید.
ویدئو مارکتینگ، میتواند بهعنوان یکی از مهارت های بازاریابی دیجیتال، سلاحی باارزش در جنگ تبلیغاتی باشد. اگر میخواهید با بازاریابی ویدئویی، موفق عمل کنید، باید به همۀ نکات مرتبط با آن آشنا باشید. مانند:
- روشهای مختلف انجام بازاریابی ویدیویی
- هزینههای اجرای هر کدام از آنها
- نحوۀ ساخت هر ویدیو و هزینۀ تولید آن
- نکات جالب و تاثیرگذار در ویدئوها
- کلیپ ویدئویی مناسب برای هر رسانه
12. ریتنشن مارکتینگ و مدیریت ارتباط با مشتری (CRM)
یکی دیگر از مهارت های دیجیتال مارکتینگ، نگاه دقیق و رصدِ رفتار مشتریان، و بازگرداندن آنها به مجموعه است. با ردیابی رفتار و تجربۀ خریدِ کاربران و خریداران قبلی مجموعه، به نکتههای مهمی میرسیم.
به اینترتیب، شما میتوانید به سازمانها کمک کنید تا نیازهای مشتریان فعلیشان را بهتر درک کنند و با یک هزینۀ کمتر، آنها را به خرید جدید ترغیب کنید.
دیجیتال مارکترهای حرفهای همیشه در تلاشند:
- با تکنیکهای جدید بازاریابی بازگشتی آشنا شوند
- مهارتهایشان را در نظارت دقیق و مدیریت ارتباط با مشتری، گسرتش دهند
- تجربۀ کاربری بهتری برای کاربر بیافرینند.
- برای حفظ مشتری و خرید دوباره او، استراتژی مناسبی طراحی کنند.
13. بازاریابی مبتنی بر شبکههای اجتماعی
سوشال مدیا، یک فضای بینظیر برای گفتگو و تعامل کسبوکارها با مخاطبانشان محسوب میشود. بازاریابان دیحیتالی میتوانند از این مزیت، برای منتقلکردن پیام درست به مخاطب درست استفاده کنند و با مهارت های دیجیتال مارکتینگ، یک هویت برند قوی ایجاد کنند.
برای این کار، نیاز دارید الگوی رفتاری هر پلتفرم و کاربران آن را شناخته و در تولید محتوا و نیز طراحی فرایندهای مارکتینگ خود بهکار ببرید. از دیگر مهارت های دیجیتال مارکتینگ که در فضای شبکههای اجتماعی بهکار شما میآید، میتوان به موارد زیر اشاره کرد:
- تولید محتوای مناسب در صفحاتِ شبکههای اجتماعی کشبوکار
- شیوههای مختلف تبلیغات در فضای سوشالمدیا
- ابزارهای مختلف مدیریت صفحه و تبلیغات
- چگونگی دستیابی به مخاطبان هدف در هر بستر اجتماعی
- استفاده از هشتگهای مناسب
- تدوین استراتژی موثر برای حضور در هر شبکۀ اجتماعی
- آمادهکردن یک تقویم برای تولید محتوا در هر بستر
- موجسواری هوشمندانه در این پلتفرمها
14. بازاریابی پیامکی
یکی از مهارت های بازاریابی دیجیتال، که نقش مهمی در استراتژیهای چند کانالۀ دیجیتال مارکتینگ دارد، بازاریابی پیامکی است. پیش نیاز دیجیتال مارکتینگ، نگاه دقیق به هدفِ بازاریابی است. در روند جذب مشتری بالقوه، ثبتنام، یا حفظ مشتری فعلی، با ارسال پیامک، شرایط ویژه یا پیشنهادهای خاص ویا اخبار را به اطلاع اون میرسانید.
اگر در زمان درست، محصول یا پیشنهادی درست را پیش روی کاربر قرار دهید، احتمال تبدیل او را دوبرابر میکنید. از تفکر درست در فرایندها و روند کاری خود، با تشخیص بهموقع، از این مهارت های دیجیتال مارکتینگ، به نفع مجموعۀ خود استفاده کنید.
دیجیتال مارکتر باید با چه ابزارهایی آشنا باشد؟
برای کمک به یک دیجیتال مارکتر، ابزارهای مختلفی وجود دارد که با استفاده از آنها میتواند برای شناخت مشتری، طراحی، اندازهگیری، اجرا و حتی تحلیل نتایج استفاده کند. او با به کارگیری این ابزارها و مهارت های دیجیتال مارکتینگ، انجام کار را برای خود راحتتر میکند و نیز استراتژیهای آگاهانهتر و با بازدهی بیشتری را میتواند طراحی کند.
بعضی از مهمترین ابزارهای دیجیتال مارکتینگ و حوزۀ کاربری آنها در زیر آمده است:
- سئو (بهینهسازی) و آنالیز صفحات سایت: گوگل آنالیتیکس، گوگل سرچ کنسول، جیتی متریکس،SEMrush ، Ahrefs و گوگل تگ منیجر و Keyword Tool
- بهینهسازی نرخ تبدیل (CRO): گوگل اپتیمایز و هاتجر
- مدیریت محتوا: وردپرس
- تبلیغات در گوگل: گوگل ادز
- مدیریت شبکههای اجتماعی
- تحلیل اپلیکیشنها: فایربیس، متریکس
- تولید محتوای بصری: کانوا، اینشات، ادوبی پریمیر، فتوشاپ
- بازاریابی ایمیلی و پیامک: نجوا، میل چیمپ، میلرلایت، سندینبلو
- تحلیل دادهها: گوگل استودیو، گوگل شیت، اکسل
- مدیریت ارتباط مشتریان: هاباسپات
مهمترین پیش نیاز دیجیتال مارکتینگ چیست؟
پیش نیاز دیجیتال مارکتینگ چیست؟ قبل از اینکه وارد دنیای بازاریابی دیجیتال شوید، لازم است جواب این سوال را بدانید. در بالا، از مهارتهای مختلف بازاریابی دیجیتالی برای شما گفتیم، اما شاید بتوان اصلیترین لازمۀ حضور شما در فضای دیجیتال مارکتینگ را خود شما دانست.
بله، شما باید به خودتان رجوع کنید و ببینید تا چه حد سرسخت و پیگیر هستید. هر کدام از مهارتهایی را که به آنها اشاره کردیم، دوباره مرور کنید و از خود بپرسید من اصلاً علاقهای به هیچکدامشان دارم؟ حوزۀ علاقه و مهارتی را که استعدادش را دارید بیابید و از آموزش در آن زمینه، شروعبه کار کنید. و با کسب مهارت های لازم برای دیجیتال مارکتینگ، در بازار کار این حوزه بدرخشید!
در نهایت…
در این مطلب، مهارت های دیجیتال مارکتینگ و ابزارهای کاربردی آن را به شما معرفی کردیم. توصیه میکنیم برای شروع کار، از هر کدام از این مهارتها دانش اولیهای داشته باشید و بهمرور، هر یک را تقویت کنید.
مهارتهای مربوط به بازاریابی دیجیتال را باید با علم و تجربه، بهمرور کسب کنید تا بتوانید بهعنوان یک دیجیتال مارکتر، به کسبوکارها کمک کنید. پس، دستبه کار شوید و مهارتهای خود را بالا ببرید.[/vc_column_text][/vc_column][/vc_row]
یک پاسخ
توی دیجیتال مارکتینگ باید پیگیر باشید