دیجیتال مارکتر کیست؟

به اشتراک گذاری

[vc_row][vc_column][vc_column_text]دیجیتال مارکتر، عبارتی که امروزه، زیاد می‌شنوید. این روزها خیلی از افراد، در کنار نام خود، از عبارت دیجیتال‌مارکتر یا کارشناس دیجیتال مارکتینگ استفاده می‌کنند. طبیعی است با توجه‌به اهمیت و ضرورت بازاریابی اینترنتی و فراگیری آن، فضای کار برای افراد علاقه‌مند وجود دارد.

از طرفی، با گسترش دسترسی به اینترنت، روز به روز به تعداد کاربران آن هم اضافه می‌شود. و همین موضوع، بازاریابی دیجیتال را هم گسترش داده است و بسیاری می‌پرسند، چگونه دیجیتال مارکتر شویم؟

خب، بازاریابی، زمانی موفق است که با مخاطب خود، در زمان و مکان درست و مناسب، ارتباط برقرار کنید. این یعنی باید با مخاطبان خود در جایی مواجه شوید که وقت بیش‌تری صرف می‌کنند؛ و این جا، همان اینترنت است. در این مقاله، قصد داریم بدانیم یک بازاریاب دیجیتال کیست و چگونه دیجیتال مارکتر شویم و از بستر اینترنت، برای بازاریابی خود بهره می‌برد.

 

فهرست مطالب این مقاله:

  • بازاریابی دیجیتال به چه معنی است؟
  • دیجیتال مارکتر کیست؟
  • مهارت های دیجیتال مارکتر
  • شرح وظایف کارشناس دیجیتال مارکتر
  • چگونه دیجیتال مارکتر شویم؟
  • نگاهی به بازار کار دیجیتال مارکتر

 

دیجیتال مارکتینگ به چه معنی است؟؟

امروزه همۀ افراد، با اینترنت سروکار داشته و کم و بیش با کسب‌وکارهای اینترنتی هم آشنایی دارند. کسب‌وکارهای اینترنتی امروزی، به‌مانند شرکت‌های تجاری قدیمی، به شخصی نیاز دارند که امور بازاریابی شرکت را انجام دهد.

عبارت دیجیتال مارکتینگ، تشکیل شده از دو واژۀ «دیجیتال» و «مارکتینگ» که با ترجمۀ تحت‌الفظی آن، به «بازاریابی دیجیتال» می‌رسیم. البته این نکته را هم در نظر بگیرید که «بازاریابی دیجیتال» با «بازاریابی سنتی» تفاوت زیادی دارد، ولی در هر دو، هدف یکسان است و بازاریاب، برای افزایش فروش سازمان یا شرکت تلاش می‌کند.

 

تعریف دیجیتال مارکتینگ

دیجیتال مارکتینگ یک تعریف ساده دارد که با این تعریف، با این حرفه آشنا می‌شوید.

«بازاریابی دیجیتال، یعنی استفاده از ابزارهای دیجیتال برای برقراری ارتباط با مخاطبان، بازاریابی و فروش خدمات و محصولات و در نهایت، متقاعد کردن مخاطبان برای انجام یک اقدام.»

باید گفت بازاریابی دیجیتال، همۀ روش‌های بازاریابی را شامل ‌می‌شود که در آن از اینترنت برای بازاریابی استفاده می‌کنند. در ادامۀ این نوشتار، در بخش وظایف کارشناس دیجیتال مارکتینگ به این روش‌ها می‌پردازیم.[/vc_column_text][/vc_column][/vc_row][vc_row][vc_column][vc_single_image image=”17782″ img_size=”full” alignment=”center”][/vc_column][/vc_row][vc_row][vc_column][vc_column_text]

دیجیتال مارکتر کیست؟

امروزه کسب‌وکارهای اینترنتی در تلاشند تا مشتریان بیش‌تری را جذب کرده و فروش خود را افزایش دهند. به همین دلیل، همۀ آن‌هایی که شما به‌عنوان کسب‌وکار موفق می‌شناسید، در تیم‌شان یک کارشناس دیجیتال مارکتینگ حرفه‌ای دارند. او مهارت‌های زیادی را آموخته؛ از آموزش اینستاگرام گرفته تا تحلیل داده‌های مختلف، به‌خوبی آگاه است.

او می‌داند دایرکتر اینستاگرام کیست و چه نقشی در بازاریابی دارد. کارشناس دیجیتال مارکتینگ، به‌نوعی نقش رهبر را در بازاریابیِ یک شرکت دارد. هماهنگی و ایجاد ارتباط، بینِ متخصص سئو، بازاریاب محتوا و بازاریاب سوشال مدیا (شبکه‌های اجتماعی) بر عهدۀ دیجیتال مارکتر است.

البته نکته‌ای که وجود دارد، این است که بسته‌به وسعت یک سازمان یا شرکت، این نقش‌ها ممکن است کم و زیاد شوند. به‌عنوان مثال، بعضی شرکت‌های بزرگ  هستند که به‌جای یک کارشناس محتوا، یک تیم محتوا دارند که هر کدام‌شان، نقش‌های ریز‌تری را به‌عهده دارند.

 

2 نوع مهارت یک دیجیتال مارکتر موفق

شما برای آن‌که تبدیل به یک بازاریاب دیجیتال شوید، باید دارای یک‌سری ویژگی‌ها و مهارت‌هایی باشید. دو نوع مهارت برای بازاریاب دیجیتال، می‌توان در نظر گرفت؛ مهارت‌های نرم و مهارت‌های سخت.

 

  1. مهارت‌های نرم یا شخصیتی بازاریاب دیجیتال

برای تبدیل شدن به یک بازاریاب دیجیتال، بایستی چند ویژگی شخصیتی داشته باشید تا حل مسائل برای‌تان آسان‌تر شود و با روش‌ها و ایده‌های جالب‌توجهی، به‌درستی، وظایف دیجیتال مارکتر بودن را انجام دهید. این مهارت‌های نرم عبارتند از:

  • کنجکاوی: به‌عنوان یک بازاریاب دیجیتال، همواره باید از موارد مختلف در حوزۀ کاری خود سردربیاورید.
  • سرسختی: سرسخت و مقاوم باشید و از روبه‌رو شدن با مشکلات نترسید.
  • مشتاق به یادگیری: یک بازاریاب دیجیتال، نسبت‌به یادگیری مشتاق است، خوب گوش می‌دهد و موارد لازم را به‌خوبی یاد می‌گیرد.
  • انعطاف‌پذیری: به‌عنوان یک بازاریاب دیجیتال، باید خودتان را با شرایط، وفق دهید نگذارید شرایط بر شما غالب شود. مشتریان خودتان را شناسایی کرده، و سازوکاری اتخاذ کنید که مشتری‌پسند باشد.
  • توانایی انجام چند کار: قابلیت مالتی تسکینگ بودن را یاد بگیرید. این موضوع، برای بازاریابان دیجیتال، مانند سوخت موشک در هنگام سرعت گرفتن است.
  • احترام به افکار و ایده‌های افراد: به ایده‌ها و افکار افراد دیگر احترام بگذارید و موضوعات را از نگاه و نظر آن‌ها هم بررسی کنید. مطمئن باشید این روش، شما را به ایده‌های بکری می‌رساند.
  • تعامل داشتن: سعی کنید تعامل داشته باشید. درست است که شغل شما، آنلاین است، ولی شما در نهایت، یک مارکتر هستید و کار اصلی یک مارکتر هم، تعامل با مشتریان است.
  • صداقت: با صداقت و راستی، جایگاهی خود را در محیط کار و هم‌چنین بین مشتریان و مراجعین خود بالاتر می‌برید.
  • نداشتن غرور کاذب: به‌عنوان یک دیجیتال مارکتر، اگر چیزی را نمی‌دانید، شجاع باشید و بگویید «من نمی‌دانم». قطعاً بسیاری از موضوعات در جهان وجود دارد که شما نمی‌دانید و بایستی یاد بگیرید. بنابراین همواره در حال آموزش و یادگیری باشید.
  • تعادل بین کار و تفریح: اصول کاریِ قوی‌ای داشته باشید، به‌طوری که به‌صورت فرسایشی هم کار نکنید. زمانی را هم برای لذت بردن و تفریح هم بگذارید، تا کار کردن هم برای شما لذت‌بخش‌تر بشود.

 

  1. مهارت‌های سخت یک بازاریاب دیجیتال

مهارت‌های سختِ بازاریاب دیجیتال، مهارت‌های حرفه‌ای اوست و لزوماً سخت، به‌معنای طاقت‌فرسا نیستند. این‌ها مهارت‌هایی هستند که شما را به یک متخصص در کارتان تبدیل می‌کند.

  • جست‌وجو کردن را بلد باشید. شما باید بتوانید در موتورهای جستجو و سایت‌های مختلف، و نیز شبکه‌های اجتماعی، جستجو کنید.و حتی بتوانید در زمان کم‌تری به آن‌چه جستجو کرده‌اید برسید. با این مهارت، قطعاً در کار خود سریع‌تر پیشرفت می‌کنید.

 

  • کار با برنامۀ اکسل را یاد بگیرید. اکسل، برای جدول‌بندی کارهای شما، فعالیت‌ها و هزینه‌ها، بودجه و مواردی مانند این‌ها، نرم‌افزاری فوق‌العاده است. هم‌چنین شما از طریق برنامۀ اکسل، می‌توانید آمارهای‌تان را تحلیل کنید و نمودارهایی را برای خود و مشتریان‌تان نمایش دهید.

 

  • در بازاریابی دیجیتال، یک موضوع مهم، تحقیق و جمع‌آوری داده‌ها است. داده‌ها همیشه از اهمیت بسیار بالایی برخوردار بوده‌اند و به دنیای امروز، به داده‌ها بیش‌تر از هر چیزی واکنش نشان می‌دهد. بنابراین سعی کنید داده‌محور باشید و روش‌های تحقیق و جمع‌آوری داده‌ها را یاد بگیرید.

 

  • گوگل آنالیتیکس را که یکی از ابزارهای مهم سئو و بازاریابی دیجیتال هست، و داده‌های بسیاری را در اختیار شما قرار می‌دهد، بشناسید. بدانید چطور آمار وب‌سایت‌ خود را تحلیل کنید و یا یا چطور نرخ تبدیل و شاخص‌های عملکرد دیگر خود را رصد کنید. با استفاده از این ابزار، یک نمای کلی از فعالیت‌ خود دارید.

 

  • خوب است قابلیت استفاده از لااقل یکی از ابزارهای سئو را داشته باشید. در میان این ابزارها، گوگل آنالیتیکس، ابزارهای تحقیق کیوردها (کلمات کلیدی) و کنسول گوگل در اولویت آگاهی شما قرار دارند.

 

  • میزان تاثیرگذاری و عملکرد خود را هم باید بتوانید تحلیل کنید. این البته به خودتان بستگی دارد که تاثیر فعالیت‌ خود را چطور بررسی می‌کنید. تعداد مشتریان؟ تعداد مشترکان خبرنامه؟ بازدید وب‌سایت؟ نرخ تبدیل، انتخاب این‌ به خودتان بستگی دارد.

 

  • یک دیجیتال مارکتر موفق، از ارتباطات آنلاین غافل نمی‌شود و می‌تواند از ابزارهای مختلف، برای برگزاری جلسات و رویدادها بهره ببرد. پس، بدانید که همیشه،س مهارت‌های ارتباطی و تعاملی اهمیت ویژه‌ای دارند.

 

  • یک بازاریاب دیجیتال، بایستی بتواند عملکرد صحیح و غلط را از هم تشخیص دهد. پس اگر جایی دیدید راه را اشتباه رفته‌اید، برگردید و یا طوری آن را عوض کنید که کم‌تر ضرر کنید.

 

  • از ابزارهای کراولر (Crawler) استفاده کنید تا سایت خود را رصد کرده و از نظر ایندکس‌شدن و دیده‌شدن در موتورهای جست‌وجو مطمئن شوید.

 

  • کد نویسی یا درک کدها، شاید چندان مهارت خاصی برای یک بازاریاب دیجیتال نباشد و بیش‌تر مخصوص برنامه‌نویس‌ها باشد ولی اگر به‌عنوان یک بازاریاب دیجیتال، از کد زنی هم سردربیاورید، قطعاً ایده‌های نابی به سراغ‌تان می‌آید. و می‌دانید چطور واز چه روشی آن‌ها را عملی کنید.

[/vc_column_text][/vc_column][/vc_row][vc_row][vc_column][vc_single_image image=”17783″ img_size=”full” alignment=”center”][/vc_column][/vc_row][vc_row][vc_column][vc_column_text]

شرح وظایف دیجیتال مارکتر

تا این‌جا، تا حدودی متوجه شدید که به چه کسی بازاریاب دیجیتال می‌گویند، ولی در ادامه می‌خواهیم از وظایف دیجیتال مارکتر بگوییم. یک بازاریاب دیجیتال، موظف است به کمک کانال‌های رایگان و پولیِ‌ بازاریابی دیجیتال، «جذب لید» (Lead Generation) یا همان مشتری‌های احتمالی و نیز افزایش آگاهی از برند (Brand Awareness) را رقم بزند.

این کانال‌ها شامل ‌سایت شرکت، رتبه‌بندی سایت به‌ وسیلۀ موتورهای جست‌وجو، شبکه‌های اجتماعی، تبلیغات و موارد مشابه دیگر می‌شوند.

معمولاً یک بازارایاب دیجیتال برای هر کانال، شاخص «عملکرد کلیدی» یا همان KPI (Key Performance Indicator) در نظر می‌گیرد تا عملکرد شرکت را در هر کانال بررسی کند. به‌عنوان مثال، بازاریاب دیجیتالی که در حوزۀ سئو کار می‌کند «ترافیک طبیعی» (به انگلیسی Organic Traffic) وب‌سایت را تحلیل و بررسی می‌کند.

امروزه، بازاریابی دیجیتال نقش و جایگاه بسیار مهمی در کسب‌وکارها دارد و شرکت‌ها و سازمان‌های بزرگ، یا کوچک، بسته‌به نوع کار و فعالیت‌شان، یک شخص یا یک گروه را برای جایگاه به کار می‌گیرند تا وظایف دیجیتال مارکتر را انجام دهند. اگر هم‌چنان می‌پرسید که چگونه دیجیتال مارکتر شویم، باید وظایف این حوزۀ کاری را هم بدانید. در زیر به مواردی از آن اشاره می‌کنیم:

 

کارشناس بازاریابی محتوا

کارشناسان بازاریابی محتوا (کانتنت مارکتینگ)، تولیدکنندگان محتوای دیجیتال هستند. این افراد، بیش‌تر مسئول پیگیری تقویم انتشار محتوای وبلاگ هستند و محتوای ویدئویی را هم مدیریت می‌کنند. کارشناسان کانتنت مارکتینگ، معمولاً با بخش‌های دیگر شرکت، به‌طوری همکاری می‌کنند که محصولات، خدمات و کمپین‌های تبلیغاتی، هر کدام بتوانند در کانال‌های بازاریابی به‌خوبی پوشش داده شوند.

KPI (Key Performance Indicator) اصلی کارشناس کانتنت مارکتینگ را می‌توان مواردی مانند مدت‌زمانی که برای هر صفحه صرف‌شده، ترافیک کلی وبلاگ، و نیز تعداد مشترک‌های (Subscribers) کانال‌های ویدئویی دانست.

مدیر سئو

KPI مدیر سئو، ترافیک ارگانیک و طبیعی است. به‌صورت خلاصه می‌توان گفت مدیران سئو، موجب رتبه‌بندی وب‌سایت در گوگل می‌شوند. این افراد، اغلب با تولیدکنندگان محتوا در ارتباط هستند تا محتوای تولیدشدۀ آن‌ها را به رتبۀ مناسبی در گوگل برسانند.

مدیر رسانه‌های اجتماعی

هنگامی که بررسی می‌کنیم چگونه دیجیتال مارکتر شویم و چه وظایفی در این حوزۀ کاری داریم، به یکی از نقش‌های مهم بازاریاب دیجیتال یعنی مدیریت رسانه‌های اجتماعی می‌رسیم. نقش مدیر رسانه‌های اجتماعی، به‌سادگی از روی عنوانش پیداست. این‌که از چه رسانۀ اجتماعی برای سازمان یا شرکت استفاده شود، به میزان زیادی به نوع حوزۀ کاری سازمان یا شرکت بستگی دارد.

در میان همۀ این موارد، این مدیران بازاریابی شبکه‌های اجتماعی (سوشال مدیا مارکتر منیجر)، تقویم انتشاری را برای محتوای تصویری و متنی سازمان مشخص می‌کنند. ضمن این‌که، ممکن است کارمندانی هم برای گسترش استراتژی انتشار مطالب به‌کار بگیرند.

بنابراین، KPI اصلی یک مدیر رسانه‌های اجتماعی را می‌شود در تعداد دنبال کننده‌ها (یا همان فالوئرها)، میزان اشتراک‌گذاری محتوا، و تاثیرپذیری یا (همان (Impression خلاصه کرد.

هماهنگ‌کنندۀ اتوماسیون بازاریابی

 این عبارت، یعنی «هماهنگ‌کنندۀ اتوماسیون بازاریابی» (یا همانMarketing Automation Coordinator) در انتخاب نرم‌افزار بازاریابی نقش دارد که در نهایت، موجب می‌شود کل گروه از رفتار مشتریان خود مطلع شوند و از این طریق، میزان رشد بیزنس اندازه‌گیری می‌شود. نکته این‌جاست که خیلی از عملیات بازاریابی ممکن است به‌صورت جدا از هم کار کنند، بایستی شخصی باشد که این فعالیت‌های دیجیتال را هماهنگ و آن‌ها را در کمپین‌های جداگانه گروه‌بندی و بعد، عملکرد هر کمپین را تحلیل کند.

چگونه دیجیتال مارکتر شویم؟

دیدیم که وظایف دیجیتال مارکتر چیست، حالا می‌خواهیم بدانیم چطور به یک متخصص بازاریاب دیجیتال تبدیل شویم. قدم اول این است که بدانیم آیا این حوزۀ کاری و وظایف آن، برای ما مناسب هست یا خیر. بازاریابی هم، مانند مشاغل دیگر، چالش‌های خاص خودش را دارد و ما در جایگاه یک دیجیتال مارکتر باید با این چالش‌ها آشنا شویم.

برای این‌که ببینید از پس این نقش برمی‌آیید، شاید لازم است از یک تست MBTI هم کمک بگیرید، تا نقاط ضعف و قوت خود را بشناسید و ببینید آیا مناسبِ انجام وظایف دیجیتال مارکتر هستید.

در سازمان و شرکت‎های بزرگ که به‌جای یک شخص، یک گروه بازاریاب دیجیتال دارند وظیفۀ بازاریاب دیجیتال مارکتینگ، اغلب انجام هماهنگی میان قسمت‌های مختلف و نیز طراحی کمپین‌های گوناگون است. ولی در بعضی شرکت‌ها به علت نداشتن بودجۀ کافی سعی می‌کنند یک کارشناس دیجیتال مارکتر استخدام کنند که همه‌‌فن حریف باشد تا همۀ وظایف مارکتینگ را به او بسپارند.

هر چند که این کار، چندان توصیه نمی‌شود اما ما به عنوان کسی که می‌خواهیم بدانیم چگونه دیجیتال مارکتر شویم، خوب است این گونه شرکت‌ها را هم بشناسیم.

نکته‌ای که وجود دارد این است که حتی دیجیتال مارکترهای حرفه‌ای هم در اول کارشان، یک کارشناس خبره و همه‌فن حریف بوده‌اند و بعد از گذشت مدت زمانی، در یک شاخۀ اصلی، فعالیت خود را شروع کرده‌اند. البته این که کارشناس دیجیتال مارکتر همه‌فن حریف باشید، یک مزیت هم دارد و آن، پی بردن به علاقۀ اصلی‌تان است.

وقتی وظایف دیجیتال مارکتر، حوزه‌ه‌های مختلفی را شامل می‌شود، مطالعات شما افزایش یافته، به زمینۀ مورد علاقۀ خود بهتر پی می‌برید.

نگاهی به بازار کار دیجیتال مارکتر

‌سرعت روبه‌رشد نفوذ تکنولوژی‌های دیجیتال، سبب شده بسیاری از افراد به شغل بازاریابی دیجیتال علاقه‌مند شوند و بپرسند چگونه دیجیتال مارکتر شویم؟ درخواست‌ها برای شغل بازاریابی دیجیتال زیاد شده؛ به‌طوری که آمارها نشان می‌دهد که در پنج سال آتی، تقاضا برای جذب کارشناس بازاریابی دیجیتال، 27% افزایش یابد. با وجود وضعیت بد اقتصادی در کل دنیا، تقاضا برای راه‌اندازی کسب‌وکارهای دیجیتال، رو به افزایش است.

به همین دلیل اگر فردی، مهارت‌های خود را در زمینۀ بازاریابی دیجیتال گسترش دهد، می‌تواند کسب‌وکار آنلاین خود را به بهترین نحو راه‌اندازی کند. هم‌چنین می‌تواند به‌عنوان عضو گروه بازاریابی دیجیتال هم فعالیت داشته باشد.

 

در نهایت…

دنیا، دنیای دیجیتال است و بازاریابی هم، دیجیتالی شده؛ پس اگر کسب‌وکاری دارید و می‌خواهید فروش محصولات و خدمات خود را افزایش دهید، بهتر است از همین حالا به‌فکر باشید. این یک طرف ماجراست. طرف دیگر آن، افرادی هستند که به این حوزۀ کاری علاقه دارند.

اگر از یادگیری لذت می‌برید و انگیزه و اشتیاق زیادی به رونق کسب‌وکارها در بستر دیجیتال دارید، تبریک می‌گویم؛ شما می‌توانید به‌عنوان یک دیجیتال مارکتر کار خود را شروع کنید.[/vc_column_text][/vc_column][/vc_row]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

به مشاوره فنی یا جلسه خصوصی با تیم آنالیز معین فرجی نیاز دارید ؟

به مشاوره فنی یا جلسه خصوصی با تیم آنالیز معین فرجی نیاز دارید ؟

مطالب اخیر