هوش مصنوعی اینستاگرام و دنیای متفاوت اکسپلورها! احتمالاً برای شما هم سوال شده است که اینستا از کجا میداند علاقۀ من چیست و دقیقاً همان پستهایی را به من نشان میدهد که من دوست دارم؟! باید بگوییم، که اینستاگرام، دقیقاً همان محتواهایی را به شما پیشنهاد میدهد که شما خواهان آن هستید!
تمام این دقت و ریزبینی در انتخاب مرتبطترین پست و محتوا برای نمایش و پیشنهاد به شما، زیرِ سر هوش مصنوعی اینستاگرام است. این هوش مصنوعی در اینستاگرام است که رفتار شما و کاربران دیگر را تشخیص میدهد و طبق علاقۀ شما پیش میرود.
در این مقاله از آموزش تخصصی اینستاگرام، شما را با هوش مصنوعی اینستاگرام آشنا میکنیم و از اثری که هوش مصنوعی، بر پیج شما میگذارد، خواهیم گفت. برای یادگیری بیشتر در این زمینه، به خواندن ادامه دهید.
هوش مصنوعی اینستاگرام چیست؟
یادگیری زبان ماشین و هوش مصنوعی، اهمیت خاصی در تمام جنبههای فنی زندگی ما دارد. در دنیای دیجیتال و فناوری هم، هوش مصنوعی (یا همان Artificial intelligence)، نقش مهم و برجستهای را ایفا میکند. وجود هوش مصنوعی در رسانههای اجتماعی، بهخصوص در اینستاگرام، سبب ایجاد برتریهایی فوقالعاده شده است. هوش مصنوعی اینستاگرام، به طور گستردهای در قسمتهایی از آن، مانند اکسپلور اینستاگرام، استفاده میشود.
برای اینکه شما بتوانید از هوش مصنوعی اینستاگرام، درک درستی پیدا کنید، ادامۀ این مطلب را همراه ما باشید. به شما میگوییم که اینستاگرام، چگونه میتواند بهترین انتخاب را برای محتوای شما داشته باشد.“پیشنهاد مطالعه: اکسپلور اینستاگرام چیست و چطور کار میکند؟
اینستاگرام چگونه از هوش مصنوعی برای تعدیل محتوا استفاده میکند؟
اینستاگرام، محتوایی (اعم از پستها، ویدئوها، استوریها و نظرات) را حذف میکند که دستورالعملهای انجمن خود را نقض میکند. گاهی، محتوایی وجود دارد که اگرچه دستورالعملهای انجمن را نقض نمیکند، اما توهینآمیز، نامناسب یا بیاحترامی به شخص یا گروههایی تلقی میشود.
اینستاگرام، به جای حذف کامل آنها از پلتفرم، دسترسی خود را به صفحۀ کاوش (اکسپلور) کاهش میدهد. دستورالعملهای انجمن اینستا، مواردی را که در برنامه مجاز است و همینطور، مواردی را مجاز نمیدانند، تنظیم میکند و به اینستاگرام کمک میکند تا مکانی امنتر برای همه در سراسر جهان باشد.
اینستاگرام از ترکیبی از هوش مصنوعی و بازبینهای انسانی استفاده میکند تا تصمیم بگیرد که آیا محتوا مغایر با دستورالعملهای جامعه است یا خیر.
هوش مصنوعی اینستاگرام، چگونه بهترین محتوا را به شما پیشنهاد میکند؟
اینستاگرام، هر روز و هر ساعت، در حال تحلیل پیج کاربرانش است، تا بهترین و مرتبطترین پستها، استوریها و پیجها را به آنها نشان و پیشنهاد دهد. اما به راستی، برای انتخاب محتوایی درست و مرتبطِ با ما، هوش مصنوعی اینستاگرام، چه فاکتورهایی را در نظر میگیرد؟!
3 فاکتور که هوش مصنوعی اینستاگرام، پیج کاربران را بررسی میکند:
- کاربران اینستا، به دیدن چه پیجهایی علاقه دارند؟
- کاربران، از چه نوع محتوایی خوششان میآید و لذت میبرند؟
- با چه محتوا و پیجهایی تعامل برقرار میکنند و درگیر میشوند؟
البته، مزیت پلتفرم اینستاگرام این است که به کاربرانش اجازۀ این را میدهد که دربارۀ موضوعات گوناگون، عکسهای متنوعی را اشتراک بگذارند.و درست، در همین زمان هست که الگوریتم هوش مصنوعی اینستاگرام هم، شروع به تجزیهوتحلیل دادهها میکند و از انتشار موارد و موضوعات زیر پیشگیری میکند:
- محتوای تنفرآمیز
- محتوای خطرناک
- محتوای افراطی گرایانه
البته در مقایشه با پلتفرم یوتیوب، اینستاگرام، خیلی خوب توانسته از انتشار محتواهای نامناسب جلوگیری کند ولی همچنان، مانند رسانههای اجتماعی دیگر، مشکلاتی در انتشار محتوا دارد:
- اطلاعات نادرست و محتواهای تنفرآمیز در اینستا هم، مانند شبکههای اجتماعی دیگر منتشر میشود.
- عملکرد فالو کردن در اینستاگرام، باعث این میشود که دنبالکنندگان، به سمت نگرشهای خاص و حتی افراطی دربارۀ موضوعاتی مانند “تبلیغات منفی علیه واکسن” بروند و جذب شوند و تاثیرات منفی و انکارناپذیر آن، ناخودآگاه روی آنها دیده شود.
اینها، نمونههایی از مواردی است که میتوانند سبب ایجاد مسائل سیاسی بشوند و بنابراین، در اینجاست که هوش مصنوعی اینستاگرام به کار میآید و نقشی مهم و اساسی را برای پیشگیری از انتشار این گونه موارد در اینستاگرام ایفا میکند.
اینستاگرام از چه الگوریتم یادگیری ماشینی استفاده میکند؟
اینستاگرام از الگوریتم K-Nearest Neighbor یا KNN استفاده میکند. یکی از سادهترین الگوریتمهای یادگیری ماشینی که بیشترین اتفاقات را در فعالیت کاربر در پلتفرم یا میانگین یک عنصر در مجموعه داده لایهای را پیدا میکند.
اینستاگرام، با استفاده از الگوریتم KNN میتواند پیشبینی کند که کاربرش، به چه نوع محتوایی علاقهمند است و پستهای مرتبط با آن علاقه را به او پیشنهاد کند.
دو اصل اساسی ML این تصمیمات پس از انتخاب را تنظیم میکند. شباهت مبتنی بر جاسازی و شباهت مبتنی بر اتفاق.
هر دوی این تکنیکها، برای تعیین ترتیب کلمات استفادهشده در متن کار میکنند و میزان مرتبط بودن آنها را میسنجند. اینستاگرام، از تکنیکهای مشابهی برای بررسی شباهت دو حساب کاربری در برنامه استفاده میکند.
این، روش کار هوش مصنوعی اینستاگرام، و کلید یافتن حساب و محتوای مناسب و پیشنهاد آنها به مخاطبان مناسبی است که ممکن است به آن علاقهمند باشند.“پیشنهاد مطالعه: آموزش اینستاگرام از صفر تا صد”
هوش مصنوعی چگونه در مورد محتوا تصمیم میگیرد؟
تیمهای هوش مصنوعی در اینستاگرام، با ایجاد مدلهای هوش مصنوعی شروع میکنند که میتوانند محتوای داخل یک پست را تشخیص دهند و سپس در مورد اقدامی که باید انجام شود تصمیم میگیرند. برای مثال، میتوان یک مدل هوش مصنوعی ساخت، تا ببیند آیا یک پست اینستا دارای عناصر گرافیکی یا برهنگی است یا خیر! و هزاران مورد دیگر که میتوان برای آنها، از AI در اینستاگرام استفاده کرد.
اگر عنصر برهنگی پیدا کند، ممکن است تصمیم بگیرد آن محتوا را به طور کامل حذف کند یا اگر آن را حاوی برهنگی ندید ولی نامناسب تشخیص داد، آن را از صفحۀ کاوش یا همان اکسپلور خارج کند و یا دسترسی آن را برای کاربران محدود میکند. گاهی اوقات، هوش مصنوعی اینستاگرام نمیتواند در مورد یک پست تصمیم بگیرد و ممکن است آن را به تیم بررسی ارسال کند تا محتوا را بررسی کرده و در مورد آن تصمیمگیری کنند.
فناوری هوش مصنوعی، از هر تصمیمی درس میگیرد. با هزاران تصمیمی که هر روز گرفته میشود، فناوری یاد میگیرد و در طول زمان بهتر میشود.
برای برنده شدن در بازی اینستاگرام، به عنوان یک برند یا اینفلوئنسر جدید، یک راه هوشمندانه، مدلسازی حسابهای موفق در جایگاه خود است.
شما می توانید با استفاده از نمایشگر پروفایل اینستاگرام و بیوگرافی آنها، تصاویر پروفایل آنها را مدلسازی کنید و سپس با الهام گرفتن از کارهایی که آنها در پروفایل خود انجام میدهند، برای خود، محتوا ایجاد کنید.
بخش بعدی این مقاله که از هوش مصنوعی اینستاگرام میگوید، انواع الگوریتمهای ML را بررسی میکند که به تنظیم محتوا در اینستاگرام و سایر شبکههای اجتماعی کمک میکنند.
چگونه هوش مصنوعی و ML تجربه کاربر را در اینستاگرام افزایش میدهند؟
یکی از رایجترین تصورات غلط در مورد اینستاگرام این است که از یک الگوریتم استفاده میشود تا تجربۀ کاربری در اپلیکیشن را افزایش دهد. دیگر، اشتباهتر از این نمیتواند باشد.
در واقعیت، اینستاگرام به الگوریتمها، واجد شرایط و رویههای مختلف یادگیری ماشین متکی است تا بفهمد چه چیزی برای یک کاربر بهتر است. به طور کلی، اینستا تجربۀ کاربر را افزایش میدهد.
یک کاربر معمولی، به خوبی با فرآیند فنی پشت الگوریتمها آشنا نیست، در حالی که یک مغز تکنیکی که با هوش مصنوعی اینستاگرام آشناست، خبر از پشتپردۀ اینستا دارد.
الگوریتمهای یادگیری ماشینی اینستاگرام، بر اساس فعالیتهای کاربران و تعامل با محتوا به تدبیرها و بینشهایی میپردازند.
تیمهای توسعه در اینستاگرام، به طور مداوم در حال کار هستند، تغییرات کوچکی را در این الگوریتمها ایجاد میکنند و مرتبطترین پستها و ایدههایی را پیشنهاد میکنند که ممکن است یک کاربر دوست داشته باشد.
Instagram ، یک الگوریتم جداگانه دارد که تصمیم میگیرد کدام محتوا را در فید خانگی کاربر نشان دهد.
به طور مشابه، الگوریتمهای یادگیری ماشینی سفارشی برای فید صفحه اکسپلور (کاوش)، فید Stories و صفحه فید Reels و غیره وجود دارد.
همۀ این الگوریتمهای مختلف، به ایجاد پیشنهادات سفارشی برای یک کاربر اینستا کمک میکنند.در این قسمت، برخی از روشهایی که اینستاگرام، امروزه از دادههای بزرگ و هوش مصنوعی استفاده میکند، آورده شده است.
کاوش صفحه و عملکرد جستجو در اکسپلور
با استفاده از برچسبها و اطلاعات ترند، کاربران اینستاگرام میتوانند عکسهایی را برای یک فعالیت، موضوع یا رویداد خاص پیدا کنند، یا تجربیات، رستورانها و مکانهای پرطرفدار در سراسر جهان را کشف کنند. این ابزارهای جستجو که با برچسبگذاری فعال میشوند، به کاربران اینستاگرام کمک میکنند تا چیزهای مورد علاقه را در میان میلیونها تصویرِ آپلود شده، کشف کنند.
تبلیغات هدفمند
برای ارزشمند ساختن دادههایی که اینستاگرام با استفاده از هوش مصنوعی جمعآوری میکند، باید بینش مشتریان را از آن استخراج کند. اینستاگرام، با ارزیابی اولویتهای جستجو و بینش تعامل کاربران خود، میتواند تبلیغات را به شرکتهایی بفروشد که میخواهند به پروفایل مشتری خاص خود برسند و ممکن است بیشتر علاقهمند به دریافت پیام بازاریابی خاصی باشند.
از آنجایی که در حال حاضر، متا، با 1.8 میلیارد کاربر، مالک اینستاگرام است، با استفاده از هوش مصنوعی اینستاگرام، شبکۀ قدرتمندی از اطلاعات تحلیلی دارد. این شبکۀ تحلیلی، برای کمک به هدف قرار دادن تبلیغات بر اساس آنچه مردم دوست دارند، چه کسانی را دنبال میکنند و با آنها تعامل دارند، و چه چیزی را ذخیره میکنند، پایهریزی شده است.
افزایش تجربه کاربری
برای اطمینان از اینکه کاربران در پلتفرم ارزش پیدا میکنند، برای اینستاگرام مهم است که به آنها نشان دهد چه چیزی را دوست دارند. با افزایش حجم محتوا، یافتن محتوایی که هر کاربر مرتبط بداند، به طور تصاعدی چالش برانگیزتر میشود.
هنگامی که اینستاگرام فید خود را از ترتیب زمانی معکوس، به نمایش پستهایی تغییر داد که به اعتقاد آنها کاربران دوست دارند و به اشتراک میگذارند، الگوریتمهای یادگیری ماشینی برای کمک به مرتبسازی اطلاعات و یادگیری بهتر در طول زمان برای هر کدام از موارد با ارزشتر و مرتبطتر به کار گرفته شدند. به این ترتیب، این، هوش مصنوعی اینستاگرام بود که با توجه به علایق شما، به شما محتواهایی را پیشنهاد میکرد و به نمایش میگذاشت.
فیلتر هرزنامه
همانطور که پیشتر هم گفتیم، اینستاگرام، از هوش مصنوعی برای مبارزه با هرزنامهها استفاده میکند. فیلتر هرزنامه، قادر است پیامهای جعلی را از حسابهای نوشتهشده به 9 زبان، از جمله انگلیسی، روسی، چینی، عربی و غیره حذف کند. هنگامی که پیامها شناسایی شدند، به طور خودکار حذف میشوند. اینستاگرام، از الگوریتم هوش مصنوعی DeepText متا استفاده میکند که میتواند زمینۀ یک پیام را، تقریباً به خوبیِ انسان درک کند.“پیشنهاد مطالعه: چطور اینستاگرام خود را سئو کنیم؟ بهینه سازی اینستاگرام در نهایت..
دادهها و تحلیل دادهها، مسئله این است. ما هر چقدر هم از AI بگوییم، که در اینستاگرام به کمک من و شمای کاربر میآید تا هر چه را دوست داریم، سریع در اختیارمان قرار دهد؛ باز باید به زیرکی خود اینستاگرام هم اشاره کرد. همهچیز در رسانههای اجتماعی و در دنیای دیجیتال، به دادهها و آنالیز آنها ختم میشود. هوش مصنوعی اینستاگرام هم، به این منظور آمده است؛ تا کار بررسی جامعههای مختلف را برای افراد حقیقی و حقوقی، برندها، دولتمردان و سیاستمداران هموارتر کند.
البته، اینها که گفتیم، لزوماً بد نیستند؛ به هر حال، هر بررسیای در هر علمی، به داده نیاز دارد، و این نیاز در اینستاگرام، با وجود هوش مصنوعی و یادگیری ماشین، امکانپذیر است. نظر شما چیست؟