چرخه عمر یک بیزینس چیست؟

به اشتراک گذاری

چرخه عمر بیزینس یا همان چرخه حیات کسب وکار، پیشرفت یک کسب‌وکار در مراحل مختلف در طول زمان است. ممکن است گاهی اوقات، چرخه عمر کسب و کار را با بیش از چهار مرحله مشاهده کنید، چون برخی از مراحلِ پیچیده‌تر به دو مرحله تقسیم می‌شوند. به عنوان مثال، مرحلۀ اولیه یا راه‌اندازی، اغلب به مراحل توسعه و راه‌اندازی تقسیم می‌شود. و معمولاً به پنج مرحله تقسیم می‌شود: راه‌اندازی، رشد، تکان، بلوغ و افول.

در این مطلب از آموزش دیجیتال مارکتینگ قصد داریم به مراحل چرخه عمر بیزینس بپردازیم. با ما همراه باشید.

چرخه عمر بیزنس چیست؟ چرخه عمر کسب‌وکار چیست؟

چرخه عمر کسب و کار، به مراحلی اشاره دارد که یک کسب‌وکار در طول زمان طی می‌کند: راه‌اندازی، رشد، بلوغ، و افول/تجدید. این چهار مرحلۀ چرخۀ عمر بیزنس، نشان‌دهندۀ تکامل مالی یک کسب‌وکار موفق است. هر مرحله، مدت زمان متفاوتی دارد و نقاط عطف و شاخص‌های منحصربه‌فردی دارد.

4 مرحله و فاز چرخه عمر کسب و کار

فاز اول: راه‌اندازی کسب‌وکار

هر شرکتی فعالیت خود را به عنوان یک تجارت و معمولاً با عرضۀ محصولات یا خدمات جدید آغاز می‌کند. در مرحلۀ راه‌اندازی، فروش کم است، اما به آرامی (و امیدواریم به طور پیوسته) در حال افزایش است. کسب‌وکارها با تبلیغ مزیت‌های نسبی و ارزش‌های پیشنهادی خود، بر بازاریابی برای بخش‌های مصرف‌کنندۀ هدف تمرکز می‌کنند. با این حال، از آنجایی که درآمد کم است و هزینه‌های اولیۀ راه‌اندازی بالا است، کسب‌وکارها در این مرحله، مستعد ضرر و زیان هستند.

در واقع، در کل چرخۀ عمر کسب‌وکار، چرخۀ سود، از چرخۀ فروش عقب است و یک تاخیر زمانی بین رشد فروش و رشد سود ایجاد می‌کند.

در نهایت، جریان نقدی در مرحلۀ راه‌اندازی که یکی از چهار مرحله از چرخه عمر بیزینس هست، هم منفی است، اما حتی از سود هم پایین‌تر است. این، به دلیل سرمایه‌گذاری هزینه‌های اولیۀ راه‌اندازی است که ممکن است در سود کسب‌وکار منعکس نشود اما مطمئناً در جریان نقدی آن منعکس می‌شود.

فاز دوم: رشد

در مرحلۀ رشد، شرکت‌ها رشد سریع فروش را تجربه می‌کنند. از آنجایی که فروش به سرعت افزایش می‌یابد، کسب‌وکارها پس از عبور از نقطه سربه‌سر، شروع به مشاهدۀ سود می‌کنند. با این حال، از آنجایی که چرخۀ سود، هم‌چنان از چرخۀ فروش عقب است، سطح سود به اندازۀ فروش، بالا نیست. در نهایت، جریان نقدی در مرحلۀ رشد، مثبت می‌شود، که نشان‌دهندۀ یک جریان نقدی اضافی است.

فاز سوم: تکان دادن

در طول مرحلۀ خروج، فروش هم‌چنان افزایش می‌یابد، اما با سرعت کمتر، معمولاً به دلیل نزدیک شدن به اشباع بازار یا ورود رقبای جدید به بازار. اوج فروش در مرحلۀ ترک فروش، اگرچه فروش هم‌چنان، در حال افزایش است، اما سود، در مرحلۀ تکان دادن شروع به کاهش می‌کند. این رشد در فروش و کاهش سود، نشان‌دهندۀ افزایش قابل توجه هزینه‌ها است. در نهایت، جریان نقدی افزایش می‌یابد و از سود فراتر می‌رود.

فاز چهارم: بلوغ

وقتی کسب‌وکار بالغ می‌شود، فروش به آرامی شروع به کاهش می‌کند. حاشیۀ سود، کمتر می‌شود، در حالی که جریان نقدی، نسبتاً راکد باقی می‌ماند. با نزدیک شدن به بلوغ شرکت‌ها که یکی از مراحل مهم چرخه عمر کسب و کار است، مخارج سرمایۀ عمده، تا حد زیادی پشت سر کسب‌وکار است و بنابراین، تولید وجه نقد بیشتر از سود در صورت سود و زیان است.

با این حال، توجه به این نکته مهم است که بسیاری از کسب‌وکارها چرخۀ عمر بیزنسِ خود را در این مرحله، با اختراع مجدد خود و سرمایه‌گذاری در فناوری‌های جدید و بازارهای نوظهور افزایش می‌دهند. این به شرکت‌ها اجازه می‌دهد تا خود را در صنایع پویای خود قرار دهند و رشد خود را در بازار تازه کنند.

فاز پنجم: زوال

در مرحلۀ نهایی چرخه حیات کسب و کار، فروش، سود و جریان نقدی، همگی کاهش می‌یابد. در این مرحله، شرکت‌ها شکست خود را در تمدید چرخه عمر بیزینس خود، با سازگاری با محیط کسب‌وکار در حال تغییر می‌پذیرند. شرکت‌ها، مزیت رقابتی خود را از دست می‌دهند و در نهایت، از بازار خارج می‌شوند.

مراحل چرخه عمر محصول چیست؟

چرخه عمر محصول، زمانی است که از توسعه، به زوال نیاز دارد. به بیان ساده، چرخه عمر یک محصول، از زمان تصور تا زمانی که از بازار حذف می‌شود، انجام می‌شود.

تامین مالی بذر در چه مرحله‌ای از چرخه زندگی تجاری اتفاق می‌افتد؟

تامین مالی اولیه، نوعی تامین مالی است که برای کمک به کسب‌وکارها، محصولات و خدمات آن‌ها استفاده می‌شود. به این ترتیب، تأمین مالی بذر معمولاً مورد نیاز است و در مرحله اول یا در مرحلۀ توسعه، مورد استفاده قرار می‌گیرد.

چرخه عمر چه تأثیری بر یک تجارت کوچک دارد؟

کسب‌وکارها، از هر نوع یا اندازه‌ای، تحت تأثیر یک چرخۀ زندگی قرار می‌گیرند. این، بدان معناست که اگر یک کسب‌وکار کوچک بتواند در صورت تولید محصول یا ارائۀ خدمات به مشتریان خود، رشد و بلوغ را تجربه کند. هم‌چنین، می‌تواند رو به زوال باشد، به این معنی که اگر به چالش‌ها به درستی رسیدگی نشود، کسب‌وکار ممکن است، شکست بخورد.“پیشنهاد مطالعه: تکنیک های رشد کسب و کارهای کوچک” در نهایت…

همان‌طور که مشاهده کردید، چهار مرحله اصلی در چرخه زندگی تجاری وجود دارد. با این حال، از آنجایی که آنها از نظر مدت زمان، پیچیدگی و نقاط عطف متفاوت هستند، برخی از این مراحل، گاهی اوقات در مجموع، بیش از پنج مرحله تجزیه می‌شوند. به عنوان مثال، مرحلۀ راه‌اندازی نیازمند مراحل خاصی از نظر توسعۀ ایده، کسب بودجه و راه‌اندازی کسب‌وکار است.

صرف نظر از اینکه با چند مرحله از چرخه عمر بیزینس کار می‌کنید، به انواع مختلفی از نرم‌افزارها نیاز دارید تا به شما در انجام این کار کمک کنند. خوش‌بختانه، شما ابزارهای عالی در دسترس دارید که به شما در اجرا و مدیریت کسب‌وکارتان کمک می‌کند. ثبت و تجزیه و تحلیل دقیق داده‌های مالی شما بسیار مهم است و ابزارهایی مانند Google Sheets یا Microsoft Excel کمک بزرگی هستند.

همان‌طور که تجارت شما رشد می‌کند، مدیریت داده‌های شما می‌تواند زمان‌بر و تکراری شود. با استفاده از ابزاری مانند Layer، می‌توانید بدون زحمت، داده‌های خود را در قالب‌ها و مکان‌های مختلف همگام‌سازی کنید. علاوه‌بر این، می‌توانید کارهای تکراری را خودکار کنید و به‌روزرسانی‌ها را برنامه‌ریزی کنید و در وقت ارزشمند و گران‌بهای خود صرفه‌جویی کنید.

شما به راحتی می‌توانید دسترسی به داده‌های خود را مدیریت کنید، وظایفی را تعیین کنید و پیشرفت را نظارت کنید و به طور خودکار، گزارش‌ها را با تیم خود و سایر افراد علاقه‌مند به اشتراک بگذارید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

به مشاوره فنی یا جلسه خصوصی با تیم آنالیز معین فرجی نیاز دارید ؟

به مشاوره فنی یا جلسه خصوصی با تیم آنالیز معین فرجی نیاز دارید ؟

مطالب اخیر