جذب مشتری از طریق هایلایت اینستاگرام، موضوعی نیست که بخواهید آن را نادیده بگیرید. بسیاری از مخاطبان صفحۀ اینستاگرام شما، مشتریان بالقوهای هستند که با دیدن هایلایتهای صفحۀ شما، اقدام به خرید میکنند. اما چطور و با چه روشهایی میتوان از هایلایت اینستاگرام، برای جذب مشتری استفاده کرد؟
غمتان نباشد! ما امروز اینجاییم تا با هم ماهیت هایلایت اینستا را بهتر بشناسیم و تکنیکهای جذب مشتری از طریق هایلایت اینستاگرام را یاد بگیریم. بیایید برویم.
خب، اول یک یادآوری از تعریف هایلایت اینستاگرام و نحوۀ ساختن آن داشته باشیم؛ با اینکه میدانیم خیلی از شماها میدانید.
هایلایت اینستاگرام چیست؟ | هایلایت استوری اینستاگرام چیست؟
یکی از بهترین و کاربردیترین قابلیتهای اینستاگرام که در طول زمان به آن اضافه شد، قایلیت هایلایت آن است. هایلایت استوری اینستاگرام که به سادگی به عنوان هایلایت اینستاگرام هم شناخته میشود، مجموعهای از تصاویر، ویدئوها و پستهایی است که در گذشته در استوری اینستاگرام خود پست کردهاید. این مجموعههای سرپرستیشده، اغلب به عنوان «آلبوم» نامیده میشوند و این آلبومها معمولاً دستههای مختلف موضوعات هستند.
خلاف استوریهای اینستاگرام که پس از 24 ساعت ناپدید میشوند، هایلایتهای اینستاگرام به طور دائم در نمایۀ اکانت شما فعال میشوند و به شما امکان میدهند هر زمان که بخواهید محتوا را به آنها اضافه یا از آنها حذف کنید. این آلبومها، درست در زیرِ بخش بیوگرافیِ نمایۀ شما و بالای فید معمولی شما قرار دارند.
اگر صفحۀ ما باز است و در دستۀ بیزنسی، یا کریتور هست، باید به فکر جذب مشتری از طریق هایلایت اینستاگرام خود باشید. چون ماندگاری بعضی از محتواها، برای صفحۀ شما ضروری است.“پیشنهاد مطالعه: آموزش ساخت و حذف هایلایت اینستاگرام”
استفاده از هایلایت اینستاگرام برای جذب مشتری بیشتر
یک راه موثر و کاربردی در جذب مشتری، ایجاد هایلایتهای مناسب اینستاگرام است. هنگامی که شخصی وارد پروفایل اینستاگرام شما میشود، فوراً متوجه چند چیز میشود: بیوگرافی، تصاویر فید شما، و نکات برجسته (هایلایت) استوری شما – که مورد آخر، یک ویژگی است که اغلب نادیده گرفته میشود و جایگاه اصلی در نمایۀ صفحۀ شما را اشغال میکند.
بخش هایلایت خود را به عنوانِ یک کتابِ نگاه برای مشتریان بالقوۀ محلی خود در نظر بگیرید تا آن را مرور کنند. آنها میتوانند نمونههایی از آنچه شما ارائه میدهید، توصیفات مشتری، و تصاویر سبک زندگی مربوط به مکانی که شما زندگی یا سفر میکنید، ببینند.
برای جذب مشتری از طریق هایلایت اینستاگرام، مطمئن نیستید که در مورد چه مواردی هایلایت بسازید؟ استراتژی محتوای خود و آنچه را که مخاطبان شما برای تماشا، به صفحۀ شما میآیند، در نظر بگیرید. سپس، به دستههایی فکر کنید که میتوانید آنها را به نکات هایلایت استوری اینستاگرام تبدیل کنید، مانند:
- آنچه در این هفته در انبار است
- جشنوارهها و رویدادهای محلی
- نظرات مشتریان
- راهنمای مکان برای منطقۀ محلی شما
همانطور که استوریها را در صفحۀ خود به اشتراک میگذارید، مواردی را اضافه کنید که به نکات برجستۀ شما یعنی هایلایتهای شما مرتبط هستند. به زودی، مجموعهای از بهترین محتوای خود را خواهید داشت که همیشه قابلمشاهده است. برای مثال، صفحۀ Chicago.explore، هایلایتهای استوری اینستاگرام خود را به فعالیتهایی تقسیم میکند که دنبالکنندگانش از آن لذت میبرند و بر اساس مناطق شهر با هم گروهبندی میشوند.
9 روش برای جذب مشتری از طریق هایلایت اینستاگرام
در اینجا، چند راه را بیان میکنیم که با آنها میتوانید مشتریهای خود را از طریق هایلایت اینستاگرام جذب کنید. از این نکات، برای بازاریابی خدمات یا محصولات خود استفاده کنید:
-
نمایش محصولات و خدمات:
اولین گام در تبلیغ، نمایش محصولات/خدمات برای تبلیغ کسبوکار و تعامل با مشتریان است. با استفاده از هایلایتهای اینستاگرام، میتوانید محصولات یا خدمات خود را در دستههای مختلفی سازماندهی کنید. دستهبندی هایلایتها، مشتریان را راهنمایی میکند و مسیریابی برای رسیدن به هدف آنها و حتی اهداف شما را برای آنها آسانتر میکند. هنگامی که مشتریان میتوانند به سرعت محصولات را در قسمت هایلایتها بررسی و مشاهده کنند و بدون نیاز به جستجو یا جستجو در وبسایت، اطلاعات کافی را دریافت کنند، توجه آنها را به خود جلب کردهاید.
دریافت اطلاعات در قسمت هایلایتهای سازمانیافته، برای مخاطب آسانتر است. اگر صفحۀ شما در حوزهای از بلاگری است، میتوانید با یک هایلایت “دربارۀ من” یا “من (me)” خودتان را معرفی کنید و به مخاطبان اولیه و بعدی خود بشناسانید. این مخاطبان بعدی، آنهایی هستند که از طریق هشتگها، اکسپلور و یا پیشنهادهای اینستا (Suggestions) به پیج شما میرسند. به افرادی هم فکر کنید که با به اشتراک گذاشتن، یا استوری کردن پست شما، مخاطبان و دنبالکنندگان جدیدی را به صفحۀ شما اضافه میکنند.
شما باید خود را به بهترین نحو، در یک رشتهاستوری معرفی کرده و سپس، هایلایت کنید تا بماند. جذب مشتری از طریق هایلایت اینستاگرام، حتماً که برای صفحات فروشگاهی اینستا نیست؛ شما هم میتوانید اگر محصول یا خدمتی در حوزۀ کار بلاگری خود دارید، آن را هایلایت کنید تا به خوبی در اول پیج شما دیده شود و بازخورد مثبت بگیرد.
اگر آنلاینشاپ دارید، میتوانید فروشگاه اینستاگرام خود را در قسمت هایلایت تگ کنید تا کاربران شما بتوانند به صفحۀ فروشگاه هدایت شوند. مجموعههای فصلی، محصولات جدید، فروش یا سایر تبلیغات باید از طریق دستهها و هایلایتهای جداگانه به نمایش گذاشته شوند تا توجه بیشتری را به خود جلب کنند. اینگونه، جذب مشتری از طریق هایلایت اینستاگرام اتفاق میفتد.
-
نمایش نظرات مشتریان:
شما باید در صفحۀ خود نشان دهید که مشتریان، چقدر از محصولات و خدمات شما راضی هستند. افکار و نظرات آنها بر نحوۀ مشاهدۀ خریداران بالقوۀ محصولات و خدمات شما تأثیر میگذارد. دیدن مشتریانِ خوشحال در هایلایت، منجر به جذب مشتری از طریق هایلایت اینستاگرام میشود و تصمیم خرید را برای خریداران آسانتر میکند. مشتریان، قدردان خواهند بود و اعتماد مخاطبان به محصولات یا خدمات شما افزایش خواهد یافت. این را میتوان با به اشتراک گذاشتن نظرات نوشته شده، استوریها، عکسها یا ویدئوهای واکنشهای مشتریان و نظرات دربارۀ محصولات یا خدمات شما انجام داد.
به واکنشهایی که مشتری به محصول یا خدمت شما دارد و برای آن محتوا تولید میکند، UGC میگویند. این موضوع، بسیار در جذب مشتری موثر است.
-
تبلیغات رویدادها:
هر زمان که میزبان رویدادی مرتبط با محصولات یا خدمات خود هستید، مشخص کنید. این، نهتنها مشتریان جدید را جذب میکند، بلکه به ایجاد و تقویت روابط شما با مشتریان فعلی کمک میکند. با تبلیغ در هایلایت، اطلاعات بیشتر از استوریهای اینستا که پس از 24 ساعت، حذف و ناپدید میشوند، در دسترس خواهند بود. شما میتوانید مشتریان و خریداران بالقوۀ خود را با قرار دادن هایلایت با جزئیات رویداد، مکان، زمان، تاریخ و هدف علاقهمند کنید.
علاوهبر این، در جذب مشتری از طریق هایلایت اینستاگرام، با استفاده از ویژگیهایی مانند نظرسنجی، میتوانید علاقۀ شرکتکنندگان بالقوه را بسنجید و بر اساس آن رویدادهای خود را تهیه کنید.
-
سؤالات متداول:
شما با ایجاد هایلایت سؤالات متداول، میتوانید به مخاطبان خود کمک کنید محصول، برند یا خدمات شما را بهتر درک کنند. این، برای بازاریابی آنها ضروری خواهد بود. اگر مخاطب یا مشتریان علاقهمند برای یافتن پاسخ به سؤالات اساسی تلاش میکنند و باید قبل از یافتن آن پاسخها، هایلایتها را طی کنند، این برای کسبوکار شما مفید نخواهد بود. راهحلهای سوالات اولیه و متداول که به راحتی در دسترس هستند، مخاطب را علاقهمند نگه میدارد و نشاندهندۀ توجه شما به مشتریان بالقوه است.
همچنین، میتوانید از برچسبهایی مانند “سؤال” یا “هر چیزی از من بپرسید” تا به افرادی که هایلایت شما را مشاهده میکنند، اجازه دهید سؤال بپرسند و آنها را به سؤالات متداول خودتان اضافه کنند.
-
محتوای آموزشی و اطلاعاتی/منابع:
برای ایجاد اعتبار و اعتماد برای محصول یا خدمت خود، با داشتن منابع، محتوای آموزشی، نکات و آموزش برای استفاده از آنها، هایلایت ایجاد کنید. به عنوان مثال، اگر محصول شما نیاز به مونتاژ داشته باشد، این هایلایت میتواند بسیار مفید باشد. این به ایجاد اعتماد در محصول شما کمک میکند و یک فرصت بازاریابی عالی خواهد بود. شما همچنین، با جذب مشتری از طریق هایلایت اینستاگرام، هم میتوانید و هم خودتان ترغیب میشوید پشت سر هم به اشتراک بگذارید.
صحنهها یا اطلاعات عمیق در مورد عملکرد، نام تجاری یا خدمات محصول، به مشتریان، این ایده را میدهد که چگونه به وجود آمده است و پس از خرید چه انتظاراتی باید داشته باشند.
-
تعامل با مخاطب/پیروان:
برای ایجاد اعتماد و رابطه با مخاطب/پیروان، ضروری است که بدانید خریداران/مشتریان فعلی یا بالقوۀ شما در مورد محصول، برند یا خدمات شما چه فکری میکنند. این، برای اهداف بازاریابی شما بسیار مهم است. تعامل، تنها راه برای جمعآوری این اطلاعات است. برای بهتر شدن جذب مشتری از طریق هایلایت اینستاگرام میتوانید از استیکرها، نظرسنجیها و سؤالات، از جمله برجستهسازی تعاملی در اینستاگرام خود استفاده کنید.
هنگامی که با مشتریان خود ارتباط برقرار میکنید و با آنها تعامل میکنید و نظرات آنها را درک میکنید، میتوانید نیازهای آنها را برآورده کنید و محصول یا خدمات خود را بهطور موثرتری بازاریابی کنید. علاوهبر این، مشتریان احساس ارزشمندی و شنیدن صدایشان را خواهند کرد.
-
تبلیغات/تخفیفها را به اشتراک بگذارید:
ارائۀ تخفیف یا هدایا یکی از موثرترین راهها برای بازاریابی محصولات و افزایش فروش شما است. این نکات برجسته یا همان هایلایت استوری اینستاگرام، باعث دیدهشدن بیشتر برند شما میشود.
-
معرفی تیم خود:
در حالی که شبکههای اجتماعی برای تبلیغات، موثر هستند، معرفی اعضای تیم خود به مشتریان، به شما این امکان را میدهد که این رابطۀ فروشنده/خریدار را برقرار کنید. مشتریان همیشه در مورد یک محصول یا خدمات و کارمندان کنجکاو هستند، بدانند چه افرادی پشت این برندها هستند. از طریق هایلایت اینستاگرام، میتوانید روابط آنلاین شخصی بیشتری ایجاد کنید که برای بازاریابی محصول یا خدمات شما مفید است. کارمندانی که دربارۀ تجارب خود با محصول، برند، شرکت یا خدمات شما صحبت میکنند، بر دیدگاه و تفکر مخاطب در مورد محصولات شما تأثیر میگذارند.
-
کمپین بازاریابی را مختصر نگه دارید:
ما در عصری زندگی میکنیم که تولیدکنندگان محتوا در قالب کلیپهای 30 ثانیهای تا 2 دقیقهای داستان میگویند و مردم آنقدر انتخاب دارند که اگر آنچه را که در چند ثانیۀ اول میبینند، دوست نداشته باشند، اسکرول میکنند. در حالی که هایلایتهای اینستا به شما این امکان را میدهد که در هر هایلایت، استوریهای زیادی را آپلود کنید، ضروری است که آن را مختصر نگه دارید. چند ثانیۀ اول هایلایت شما، باید توجه بیننده را به خود جلب کند. اینطوری، جذب مشتری از طریق هایلایت اینستاگرام سریعتر اتفاق میفتد و او از صفحۀ شما به این زودیها خارج نمیشود.
در نهایت…
هایلایتهای اینستاگرام، میتواند به افزایش آگاهی از برند (Brand Awareness) و جذب مشتری کمک کند. استفاده از ترفندهایی برای جذب هایلایتهای اینستاگرام به شما کمک میکند مشتریان وفادار ایجاد کنید و برند خود را ارتقا دهید. بهتر است از مناسبترین تکنیکهای جذب مشتری از طریق هایلایت اینستاگرام برای مخاطبان هدف، مشتریان و برند خود استفاده کنید تا از قافلۀ بازاریابی از طریق هایلایت اینستاگرام عقب نمانید. اینطور نیست؟!
یک پاسخ
البته که داشتن هایلایت خوب هم مشتری میاره و هم اعتماد