تکنیک های رشد کسب و کارهای کوچک

به اشتراک گذاری

[vc_row][vc_column][vc_column_text]رشد کسب وکار، این‌روزها دغدغۀ بسیاری از صاحبان مشاغل کوچک است. افرادی که با کشف استعداد و علاقۀ خود در یک حوزۀ خاص، شروع‌به کار کرده‌اند، به امید آن‌که در بحبوحۀ رقابت شدید در بازار و صنعت، به فروش، درآمد و جایگاه مطلوب و روبه‌رشدِ خود برسند. مدیریت کسب وکارهای کوچک هم دست‌کمی از مدیریت کسب‌وکارهای بزرگ ندارد.

بسیاری از کسب وکارهای کوچک، خانگی هستند و برای رشد خود از شبکه‌های اجتماعی کمک می‌گیرند و در این راه، با آموزش اینستاگرام، از این پلتفرمِ بسیار مهم و گسترده استفاده می‌کنند، اما راهِ رشد بیزنس‌های کوچک، به سادگیِ حضورِ صِرف در شبکه‌های اجتماعی نیست. در این نوشتار، از کسب وکارهای کوچک می‌گوییم و روش‌های رشد آن؛ با ما همراه باشید.

 

تعریف کسب وکار کوچک چیست؟

در تعریف یک کسب وکار کوچک، باید گفت که آن، یک شرکت مستقل یا خصوصی هست که کارکنان کمتر یا درآمد کمتری نسبت‌به سایر مشاغل در صنعت خاص یک تجارت دارد. به‌طور کلی، شما می‌توانید یک کسب وکار کوچک را با کمتر از 500 کارمند و حتی کم‌تر از آن (با حتی تعداد ده کارمند) تعریف کنید.

از آن‌جایی که این مشاغل، نسبت‌به مشاغل بزرگ، سود کم‌تری تولید می‌کنند، یک کسب وکار کوچک می‌تواند به منابع حمایتی بیش‌تری از طرف دولت، دسترسی داشته باشد.[/vc_column_text][/vc_column][/vc_row][vc_row][vc_column][vc_single_image image=”17831″ img_size=”full” alignment=”center”][/vc_column][/vc_row][vc_row][vc_column][vc_column_text]کسب وکارهای کوچک با فعالیت‌های محلی هم ممکن است محصولات یا خدمات تخصصی را متناسب‌با نیازهای جامعۀ خود، همراه با ایجاد مشارکت‌های مشترک یا حمایت‌های مالی برای تلاش‌ها یا رویدادهای جامعه ارائه دهند.

مدیریت کسب و کارهای کوچک

اگر بخواهیم یک کسب وکار کوچک را به چیزی تشبیه کنیم، بهترین مثال برای آن، بذری است که آن را می‌کاریم و برای به ثمر رسیدن آن بذر، شروع‌به رسیدگی و نگهداری از آن می‌کنیم. رشد کسب وکارها هم، مشابهِ همین است؛ باید برای طی‌کردن و تسریع در مراحل رشد کسب وکار خود، ملزومات آن را فراهم کرد. یکی از ابتدایی‌ترین و مهم‌ترین ملزومات رشدِ Smal Business ها، داشتن استراتژی رشد است.

 

استراتژی رشد کسب وکار کوچک

صاحبان کسب وکارهای کوچک، مخصوصاً کسب وکارهای کوچک خانگی، با هدف رشد و ماندگاری در حوزۀ تجارت خود، وارد عرصۀ رقابت می‌شوند. یک استراتژی رشد، می‌تواند به سادگی، روش‌ها و اقداماتی را بیان کند که برای رشد کسب وکار کوچک خانگی و سایر بیزنس‌های کوچک از مرحله‌ای به مرحلۀ دیگر انجام شوند.

رشد، برای هر فردی، معنی متفاوتی دارد. برخی، آن را بالا رفتن فروش و درآمد خود می‌دانند، درحالی که بعضی دگر، آن را به‌عنوان تاسیس یک شعبۀ دیگر و یا گسترش بازارِ کسب‌وکار خود تعریف می‌کنند.

مهم نیست که رشد بیزنس‌های کوچک، و حتی رشد کسب وکار کوچک خانگی، چگونه تعریف می‌شوند؛ در هر حال، برنامه‌ای که برای مراحل رشد کسب وکار خود در نظر دارید، بایستی بر اساس تحقیقات بازارِ بیزنس شما باشد.

برای موفقیت در مراحل رشد بیزنس کوچ خود، باید ساختار آن کسب وکار، خدمات یا محصولی را که اراده می‌دهید بررسی کنید و مخاطب‌های هدف خودتان را در نظر بگیرید. هم‌چنین بایستی نمودار اهداف‌تان را برای رشد بیزنس خود در مراحل مختلف ترسیم کنید.

از جمله موارد دیگر برای موفقیت در مراحل رشد کسب وکار، که باید به آن بپرداید، جدول زمانی برای اندازه‌گیری پیشرفت و داشتن استراتژی‌های رشد کسب وکارهای کوچک و نیز، سیستم‌سازی کسب وکار کوچک است.

با کمک این موارد، می‌توان به موفقیتِ رشد کسب وکار کوچک خانگی هم کمک کرد.

اغلب شرکت‌های بزرگ، مخصوصاً در حوزۀ دیجیتال مارکتینگ، روزی، یک کسب وکار کوچک بوده‌اند و یک‌شبه به جایگاه امروز خود نرسیده‌اند. اگر به پیدایش و مراحل رشد بیزنس بزرگی مانند آمازون، نگاه کنید می‌بینید که در طول زمان، از مرحله‌ای به مرحلۀ دیگر کامل شده‌اند و به آن‌چه، اکنون از آن‌ها یاد می‌شود رسیده‌اند.

 اغلب Small Business ها، ده فاکتور اصلی رشد را معمولاً در برنامۀ خود دارند، که هر کدام، چالش‌ها و فرصت‌های خاصی دارند. ممکن است در برنامۀ مراحل رشد کسب وکار کوچکی، هر ده فاکتوری که بیان می‌کنیم وجود داشته باشد، در حالی که، در بعضی دیگر، بنابر نوع حوزه و صنعتِ آن کسب وکار کوچک، و عوامل دیگر در مثلاً رشد کسب وکار کوچک خانگی، فقط چند فاکتور، تجربه شود.

 

10 فاکتور اصلی رشد کسب وکارهای کوچک

بعد از شناسایی مرحلۀ رشد فعلیِ بیزنس کوچک خود، وقت آن است که با انتخابِ استراتژی‌های رشد کسب وکار مناسبی، به مرحلۀ بعد بروید. در این‌جا، به 10 عامل اصلی رشد کسب وکارهای کوچک می‌پردازیم:

 

1. برای رشد کسب وکار خود، امتیاز مالی را نگهدارید

شما به‌عنوان کسی که صاحب بیزنس کوچکی است، باید از روندهای مالیِ روزانه، هفتگی و ماهانۀ کسب وکار خود اطلاع دقیق باشید و جریان نقدینگیِ خود را حفظ کنید. اگر چنین مهارت‌های مالی ندارید، با استخدام یک حسابدار و سپردنِ مسائل مالی کسب‌وکارتان به او، در جریان امور قرار بگیرید و از رشد بیزنس خود مطمئن شوید.[/vc_column_text][/vc_column][/vc_row][vc_row][vc_column][vc_single_image image=”17832″ img_size=”full” alignment=”center”][/vc_column][/vc_row][vc_row][vc_column][vc_column_text]

 2. برای رشد بیزنس خود، هدف‌گذاری کنید

بخش مهمی از موفقیت و رشد بیزنس شما، حتی رشد کسب وکار کوچک خانگی باشد، به تعیینِ اهداف کسب وکار شما بستگی دارد. اهداف شما باید در راستای برنامه‌ریزی مداوم شما در جهت رشد کار شما باشد.

به‌عنوان مثال، یکی از مراحل رشد کسب وکار خود را این‌گونه هدف‌گذاری کرده‌اید که ترافیک وبلاگ یا وب‌سایت خود را به میزانی مشخص، افزایش دهید. این ترافیک وب بیش‌تر، به افزایش فروش و یا وفاداری مشتریان شما کمک می‌کند.

 

3. برای رشد بیزنس، از بازایابی با درصد خروجی بالا استفاده کنید

یک بازاریابیِ ناکارآمد، به‌آسانی منجر به هدر دادن پول می‌شود. برای رشد بیزنس کوچک خود، بهتر است از استراتژی‌های بازاریابیِ کم‌بودجه اما با تاثیرِ بالا را پیدا کنید. ولی پیش از این‌که آن‌ها را اجرا کنید، یک یا دو تاکتیک بازاریابی جدید را تست کنید و ببینید که کدام عملکرد، بهترین است.

شبکه‌های اجتماعی، یک راه و روش عالی، کم‌هزینه و کم‌خطر، برای تبلیغ کسب وکارهای کوچک محسوب می‌شوند. فیسبوک، اینستاگرام، توییتر و لینکدین، ابزاهای مناسب و خوبی برای حضور اجتماعی و جلب‌نظر دیگران برای رشد کسب وکار شما هستند.

 

4. بر ترندها و تغییرات بازار نظارت کنید

هر کسب وکار کوچکی که دارد، باید بدانید رویدادها و تغییرات در سطح جهانی، بر آن تاثیرگذار است. بنابراین، بهتر است با ترندها و مسائل روزِ بازار و صنعت خود همراه و در جریان باشید. گاهی باید، به حوزه‌های نه‌چندان مرتبطِ زمینۀ کاری بیزنس خود سر بزنید. تاثیر آن‌ها را هم، حتی در رشد کسب وکار کوچک خانگی خود دست‌کم نگیرید.

 

5. مهارت‌های فروش خود را تقویت کنید

یکی از دلایل رشد بیزنس‌های کوچک، فروش خوب آن‌هاست. شما ممکن است یک شرکت، با فقط یک نیروی کار داشته باشید، یا شرکتی با یک تیم را مدیریت کنید، در هر حال، بایستی روی بهتر شدن فروش خود تمرکز کنید. ابتدا، اهداف و ماموریت تجاری خود را واضح، مشخص کنید. بعد، برای این‌که کسب وکار کوچک شما رشد کند، زمینه‌هایی را که در آن مهارت، تخصص و برتری دارید مشخص کنید. بعد از آن، لیست افرادی را که به آن‌ها نیاز دارید، آماده کنید.

 

نکته: مواردی که برای افزایش مهارت فروش گفته شد، در رشد کسب وکار کوچک خانگی هم تاثیر دارد.

 

6. بهترین شیوه‌های رشد بیزنس را پیدا کنید

سعی کنید دانش خود را به‌روز نگه‌دارید. هر کدام از مراحل رشد کسب وکار خود را مستندسازی کنید، تا با این شفافیت‌سازی، دیگران هم اهداف شما به‌روشنی درک کنند و مقصود شما را از ارائۀ خدمات کسب‌وکاری‌تان بدانند. این ارتباط موثر، آزمایش، نظارت و تایید بررسی‌ها از جانب شما، باعث می‌شود همه‌چیز به‌خوبی اجرا شود.

 

7. ضعف‌های مدیریتی خودتان را بشناسید

شما باید به‌عنوان صاحب یک کسب وکار، برای موفقیت در کسب وکار کوچک خود، تصور واضح و درستی از تواناهایی خود داشته باشید. تیپ شخصیتی خود را بشناسید، منابع خود را مدیریت نمایید، و در زمینه‌هایی که صعف دارید، از افراد متخصص کمک بگیرید.

رشد شخصی و شخصیتی شما، نقش مهمی در رشد کسب وکار شما دارد. به‌عنوان مثال، اگر شما در فروش محصول، عالی هستید، ولی در حوزۀ حسابداری، تجربه و استعدادی ندارید، بهتر است روی فروش محصول یا خدمات، تمرکز کنید و فرد دیگری به اعداد و ارقامِ حسابداری رسیدگی کند.

نکته: اگر مدیر یک کسب وکار کوچک خانگی هستید، قطعاً به فکر گسترش کار خود، در میان رقبای‌تان هستید. پس چه خوب است که شما هم برای رشد کسب وکار کوچک خانگی خود، به‌سراغ شناخت و حل ضعف‌های مدیریتی‌تان بروید.[/vc_column_text][/vc_column][/vc_row][vc_row][vc_column][vc_single_image image=”17833″ img_size=”full” alignment=”center”][/vc_column][/vc_row][vc_row][vc_column][vc_column_text]

 8. طرحی جامع از کسب وکار را ارائه دهید

نکات ضرروی و مهم یک ارائۀ تجاری را بیاموزید، چرا که یک ارائۀ قدرتمند تجاری، به بهبود عملکرد بیزنس کوچک شما کمک می‌کند.

یک ارائۀ قوی، گاه، می‌تواند با بیان یک جملۀ حکیمانه باشد، که مخاطبان خود را مجذوب کنید. البته نکته‌ای هم هست و آن این‌که، متن ارائۀ شما نباید شامل جزئیات بی‌ربط و پراکنده‌ای باشد، بلکه اطلاعات ضروری و مرتبط، باید در آن گنجانده شود.

 

9. به کارمندان خود انگیزه بدهید

کارمندان با انگیزه و بااستعداد، به رشد بیزنس کمک می‌کنند. به‌عنوان مدیر یک کسب وکار کوچک، به موارد و مسائلی که به گارکنان، انگیزه می‌دهدو باعث تشویق آن‌ها به کار می‌شود، توجه کنید.

صرف‌نظر از سابقه یا موقعیت آنها، به نظرات و پیشنهادهای کارکنان خود گوش دهید. گاهی، بهترین ایده‌ها از زبان کسانی جاری می‌شود که در دلِ ماجرا و مشکلِ بیزنس هستند. یک کسب وکار کوچک، با داشتن روحیۀ مشارکت و تعامل‌پذیری، به‌خوبی رشد خود را تضمین می‌کند.

 

10. برای رشد بیزنس خود، زمانی را برای استراحت بگذارید

راه‌اندازی یک کسب وکار کوچک، کار دشواری است. گاهی، بهترین راه برای رشد Small Business ها و زند‌شدن اشتیاق برای ادامۀ کار، رفتن به یک تعطیلات است. با صرف زمانی برای استراحت، مغز، تازه‌سازی می‌شود و به خوبی می‌تواند با چالش‌های رشد کسب وکار کوچک خانگی و یا رشد هر نوع بیزنس کوچک دیگری روبه‌رو شود.

 

حال، که از فاکتورهای رشد بیزنس‌های کوچک صحبت کردیم، خالی از لطف نیست، با رازهای رشد سریع کسب وکارهای کوچک، از زبان رهبران مشهور چند بیزنس جهانی آشنا شویم.[/vc_column_text][/vc_column][/vc_row][vc_row][vc_column][vc_single_image image=”17834″ img_size=”full” alignment=”center”][/vc_column][/vc_row][vc_row][vc_column][vc_column_text]

13 راز برای رشد سریع کسب وکار کوچک شما

هیچ فرمول مطمئنی برای موفقیت فوری وجود ندارد، اما می‌توانید با این نکات از موسسان استارت‌آپ‌ها، رشد بیزنس کوچک خود را تقویت کنید.

‌هنگامی که برای اولین‌بار کسب وکار خود را راه‌اندازی می‌کنید، هدف اصلی شما این است که برند خود را ایجاد کنید و شروع به رشد کنید. متأسفانه، این، یک‌شبه اتفاق نمی‌افتد. رشد، یک فرآیندِ مداوم است که مستلزمِ کارِ سخت، صبر و فداکاری است. هیچ گام یا راه مخفی خاصی برای پیشی‌گرفتن از سایر مشاغل در صنعت یا دست‌یابی به موفقیت فوری وجود ندارد.

با این‌حال، راه‌های اثبات‌شده‌ای برای رسیدن به نقاط عطف رشد وجود دارد که می‌تواند یک کسب وکار را به موفقیت برساند. نکاتی که در زیر می‌آید، نکته‌هایی هستند که رهبران مشاغل کوچک در سطح جهانی، برای تسریع رشد، بیان می‌کنند:

 

  1. افراد مناسب را استخدام کنید

قبل از این‌که بتوانید در مورد مسیر رشد شرکت خود فکر کنید، باید کارکنانی قوی داشته باشید تا به شما در رسیدن به اهداف‌تان کمک کنند.

کریستین لانگ، مدیرعامل و یکی از بنیان‌گذاران ارائه‌دهندۀ نرم‌افزار تجاری  Tradeshift، می‌گوید: «استخدام بهترین افرادی که می‌توانید، راهی مطمئن برای تضمین رشد سریع است.» همه چیز به داشتن تیم مناسب بستگی دارد.

با کارمندان سخت کوشی که همۀ تلاش خود را به موفقیت شرکت شما اختصاص داده شده‌اند، سبب می‌شود کسب وکار شما، برای رشدِ مداوم مجهزتر شود. علاوه‌براین، واگذاری وظایف به تمرکز بر کارهای مهم، زمان و انرژی شما را آزاد می‌کند و به شما این امکان را می‌دهد که بهترین عملکرد خود را داشته باشید و فرهنگ کار مشترک را پرورش دهید.

 

  1. تمرکز بر منابع درآمد ثابت

بیل ریلی، کارآفرین تعمیر خودرو مستقر در ویسکانسین آمریکا، می‌گوید: «به‌جای تلاش برای جذب مشتریان جدید، توجه خود را به مشتریان اصلی که در حال حاضر دارید معطوف کنید.» او گفته است: «می‌توانید این کار را با اجرای یک برنامۀ ارجاع یا وفاداری مشتری یا امتحان‌کردن استراتژی‌های بازاریابی بر اساس رفتارهای خرید قبلی، برای تشویق مجدد تجارت انجام دهید.»

این تمرکز بر بازار مستقر شما به‌ویژه اگر در تلاش برای دریافت بودجه هستید مهم است.

ریلی گفت: «در گذشته، ما هدف تجاری خود را برای تبدیل‌شدن به یک امتیاز را برجسته می‌کردیم، که با بانک‌ها هم‌خوانی نداشت. ما یاد گرفتیم که تاکید کنیم که بازار بزرگی برای کاری که انجام می‌دهیم وجود دارد. این می‌تواند علاقۀ یک بانک‌دار را برانگیزد، زیرا آنها به بازگشت سرمایه بیش‌تر از آرزوهای تجاری شما اهمیت می‌دهند.»

 

نکته: با اجرای یک برنامۀ وفاداری مشتری یا امتحان استراتژی‌های بازاریابی بر اساس سابقۀ خرید مشتریان، پایگاه مشتری فعلی خود را به حداکثر برسانید.

 

  1. خطرات خود را کاهش دهید

ریسک، بخشی اجتناب‌ناپذیر از شروع و رشد یک کسب وکار است. کنترل همه‌چیز، غیرممکن است، اما راه‌های زیادی برای محدودکردن تهدیدات داخلی و خارجی برای شرکت و رشد آن وجود دارد. یکی از منابع مهم برای کمک به شما در انجام این کار، ارائه‌دهندۀ بیمۀ کسب وکار شماست.

مایک دی هتر، معاون توسعۀ محصول در Travelers گفت: «کسب وکارهای کوچک، باید رشد خود را مدیریت کنند تا از اختلالاتی که می‌تواند تجارت را متوقف کند، جلوگیری کنند. به‌عنوان مثال، «سرقت داده‌های کارکنان، سوابق مشتریان و طرح‌های محصول می‌تواند یک کسب وکار کوچک را از بین ببرد و هزینه‌های قابل‌توجهی ایجاد کند و اعتماد و وفاداری مشتری را از بین ببرد. خط‌مشی هر صاحب کسب‌وکاری، نقض اطلاعات یا سایر ضررهای سایبری را پوشش نمی‌دهد. کسب وکارهای کوچک باید با جستجوی محصولات بیمه‌ای که به بهبودی آنها کمک می‌کند، آماده شوند، از جمله آن‌هایی که هزینه‌های اصلاح و دعاوی را پوشش می‌دهند.»

همان‌طور که کسب‌وکار کوچک شما رشد می‌کند، ممکن است فضا یا تجهیزات اضافه کنید، محصولات یا خدمات جدید ایجاد کنید، یا رد پای عملیات و توزیع خود را افزایش دهید، بنابراین DeHetre توصیه می‌کند که به‌طور دوره‌ای، خط مشی خود را بازبینی کنید تا مطمئن شوید که پوشش مناسبی دارید.

او گفت: «فراموش‌کردن این مرحله در بحبوحۀ گسترشِ سریع، آسان است، اما نمی‌خواهید متوجه شوید که پوشش خود را در زمانی که بیش‌تر به آن نیاز دارید بیش‌تر کرده‌اید.»

 

  1. سازگار باشید

 

یکی از ویژگی‌های مشترک بسیاری از استارت‌آپ‌های موفق، توانایی تغییر جهت سریع در پاسخ به تغییرات بازار است. کریستین لانگ گفت که یک رویکردِ چابک برای توسعه، هم در محصول و هم در شرکت شما، به رشد سریع‌تر شما کمک می‌کند.

لانگ به Business News Daily گفت: «با اجازه دادن به خود برای تطبیق و تغییر سریع، می‌توانید رویکردهای مختلف کسب‌وکار را آزمایش کنید و دریابید که چه چیزی بهتر عمل می‌کند. این به شما اجازه می‌دهد که شکست بخورید، خود را پشت سر بگذارید و ادامه دهید.»

کریس کورنل، بنیان‌گذار و مدیر عامل  Manhead Merchandise، گفت که شرکت او سازگاری را در گسترش پایگاه مشتریان خود فراتر از تمرکز اولیه خود بر کالاهای موسیقی، کلیدی یافته است.

او گفت: «به گرایش‌های فرهنگ پاپ کنونی نگاه کنید تا فرصتی برای تبدیل شدن به بخشی از جنبش در صورت معقول شدن وجود داشته باشد. «در دوران شهرت اینترنتی، ما به دنبال گسترش افق‌های خود فراتر از صنعت موسیقی بودیم. ما با “پادشاه فرهنگ پاپ” و سگ معروف اینستا، داگ پاگ، همکاری کردیم تا وسایل جدید او را عرضه کنیم. با درک میزان دسترسی و محبوبیت داگ، توانستیم کالاهای او را به سطح بالاتری برسانیم و مدل کسب و کار خود را فراتر از گروه‌های موسیقی بسط دهیم.»

 

  1. بر تجربۀ مشتری خود تمرکز کنید

ادراکات مشتریان، می‌تواند باعث ایجاد یا شکست کسب‌وکار شما شود. تجارب و محصولات با کیفیت را ارائه دهید، و آنها به سرعت از شما در رسانه‌های اجتماعی ستایش خواهند کرد. آن را خراب کنید، و آنها حتی سریع‌تر به دنیا خواهند گفت. رشد سریع، بستگی به این دارد که مشتریان فعلی و بالقوۀ خود را از تجربۀ خود راضی کنید.

دی هتر گفت: «در مقایسه با شرکت‌های بزرگ، کسب وکارهای کوچک زیرک هستند و اغلب بهتر می‌توانند نیازهای مشتریان خود را ببینند، پیش‌بینی کنند و به آنها پاسخ دهند. موفق‌ترین کسب‌وکارهای کوچک از این مزیت، با ارائۀ محصولات و خدمات جدید و نوآورانه به بازار سریعتر و توسعه و پرورش روابط بلندمدت با مشتری استفاده می‌کنند.»

دنیس تانجلوف، رئیس و مدیرعامل گالری جواهرات Astro، با این موضوع موافق است. او گفت که گوش‌دادن به مشتریان و دادنِ آنچه می‌خواهند به آنها بسیار مهم است.

برای این منظور می‌توانید از نرم‌افزار مدیریت ارتباط با مشتری، برای درک بهتر مشتریان خود کمک بگیرید.

تانجلوف هم‌چنین گفت: «پیشنهادات خود را متنوع کنید تا بتوانید به بهترین‌شکل، سلیقۀ در حال تغییر مشتریان را برآورده کنید.»

در حالی که تعامل با مخاطبان شما بسیار مهم است، شخصی‌سازی تجربه می‌تواند این رابطه را تقویت کند.

 

نکته کلیدی: کسب وکارهای کوچک، می‌توانند به‌سرعت با نیازهای مشتریان سازگار شده و به آن‌ها پاسخ دهند. این چابکی، می‌تواند به آنها، نسبت‌به مشاغل بزرگ برتری بدهد.

 

  1. روی خودتان سرمایه‌گذاری کنید

در مراحل اولیۀ کسب وکار خود، احتمالاً حاشیۀ سودِ بسیار ناچیز (یا اصلاً بدون سود) خواهید دید، بنابراین هر پولی که به‌دست می‌آورید باید مستقیماً به رشد شما کمک کند.

لانگ گفت: «توانایی یک استارت‌آپ برای سرمایه‌گذاری روی خود، به تسریع رشد کمک می‌کند.» «در آن سال‌های اولیه، بسیار مهم است که مطمئن شوید، هر درآمدی را به شرکت هدایت می‌کنید. برای رشد سریع، سرمایه‌گذاریِ زودهنگام و سنگین بسیار مهم است.»

اگرچه ممکن است وسوسه‌انگیز باشد که تمام سود خود را به جیب بزنید، اما بهتر است روی رشد کسب وکار خود سرمایه‌گذاری کنید تا بتوانید بعداً از مزایای بیش‌تری بهره‌مند شوید. تعیین کنید که کدام بخش از کسب وکار شما، نیاز به توجه بیش‌تری دارد: به‌عنوان مثال، آیا باید کارگران بیش‌تری را استخدام کنید، تلاش‌های بازاریابی خود را گسترش دهید یا بودجه بیش‌تری را تامین کنید؟ هنگامی که یک منطقۀ حیاتی را پیدا کردید که نیاز به بهبود دارد، از آن منطقه حمایت مالی کنید.

 

  1. همیشه از قبل فکر کنید

در حالی که چابکی، یک ویژگی مهم برای یک استارتاپ است، برنامه‌ریزی قدم بعدی خود – با پیش‌بینی تمام سناریوهای ممکن – بهترین راه برای ثابت‌ماندن و ایمن‌ماندن در حین تکامل مراحل رشد کسب‌وکار شماست.

فکر کردن به آینده، توصیۀ گسترده‌ای است، اما می‌تواند به‌سادگیِ بررسی همۀ قراردادهای در حال انجام باشد، مانند مقایسه نرخ‌ها با بهترین پردازنده‌های کارت اعتباری و دیدن این‌که آیا می‌توانید برای معاملۀ بهتری مذاکره کنید یا خیر.

 

  1. خدمات مشتری خود را تقویت کنید

یکی دیگر از روش‌های عالی برای تسریعِ مراحل رشد کسب وکار شما، تمرکز بر ارائۀ خدمات برتر به مشتریان است. وقتی از انتظارات مشتریان فراتر می‌روید، آنها احتمالاً به دوستان، خانواده و فالوورهای خود در مورد کسب وکار شما می‌گویند. اگر شما یک کسب وکار کوچک خانگی هم دارید، می‌توانید به مشتریان خود، تخفیف ارائه دهید و برای اطمینان از رضایت مشتری از محصول یا خدمات خود، پیگیر شوید. ارائۀ چنین خدمات عالی به مشتری، به تسریع رشد کسب وکار کوچک خانگی شما کمک می‌کند.

 

  1. روی شبکه‌های اجتماعی تمرکز کنید

یکی دیگر از روش‌های رشد بیزنس‌های کوچک، ایجاد پروفایل در تمام پلتفرم‌های اصلی رسانه‌های اجتماعی (اینستاگرام، فیس‌بوک، توییتر و غیره) است. یک نمایۀ فعال، به شما این امکان را می‌دهد که تجارت خود را بهتر بازاریابی کنید و با مشتریان بالقوۀ بسیار بیش‌تری تعامل داشته باشید.

وقتی کسب وکار شما حسابی دارد که به‌طور منظم در پلتفرم‌های اصلی، به‌روز می‌کنید، مصرف‌کنندگان می‌توانند کسب‌وکار شما را راحت‌تر پیدا کنند و احتمالاً کسب‌وکار شما را با دوستان خود به اشتراک می‌گذارند. هم‌چنین، تجربۀ جذاب‌تری برای مخاطبان خود ایجاد خواهید کرد و به آنها کمک می‌کند تا با برند شما ارتباط بیش‌تری داشته باشند و اعتماد را تقویت کنید.

 

  1. در رویدادها و ایونت‌ها شرکت کنید

رویدادهای شبکه‌ساز، به شما این امکان را می‌دهد که با افراد هم‌فکر خود، ارتباط برقرار کنید. بسیاری از آنها دیدگاه‌ها و بینش‌های منحصر‌به‌فردی دارند که می‌تواند در رشد کسب وکار شما کمک‌تان کند. ارتباطات و روابطی که از شرکت در رویدادهای شبکه‌ساز به‌وجود می‌آید، می‌تواند برای سال‌های آینده مفید باشد.

 

  1. مسئولیت اجتماعی شرکتی را تمرین کنید

بسیاری از مردم و مصرف‌کنندگان، می‌خواهند از کسب‌وکارهایی که علاقۀ زیادی به دلایلی دارند که دنیا را به مکانی بهتر تبدیل می‌کنند، خرید کنند. چه به تحقیقات سرطان کمک مالی کنید یا از یک سازمان غیرانتفاعی مانند یک پناهگاه بی‌خانمان‌ها حمایت کنید، به‌دنبال راه‌هایی باشید که به‌طور معناداری در اهداف مورد حمایت خود مشارکت کنید و آن را با مشتریان خود به اشتراک بگذارید.

شما می‌توانید حمایت خود را به‌صورت عمومی از جوامع محروم ابراز کنید، به سازمان‌های مختلف کمک مالی کنید، وقت خود را به جمع‌آورندگان کمک کنید و محصولات پایداری را برای کمک به محیط زیست ارائه دهید. راه‌های زیادی برای مسئولیت‌پذیری اجتماعی به‌عنوان یک تجارت وجود دارد. تعدادی را پیدا کنید که برای شما کار می‌کنند و از آن طریق می‌توانید موثر باشد.

 

  1. میزبانی رویدادهای محلی

در حالی که شرکت در رویدادها، راهی عالی برای رشد شبکۀ شماست. میزبانی رویدادهای خود در جامعۀ شما حتی سودمندتر است، چه اجرای یک جمع‌آوری کمک مالی، ارائۀ معاملات منحصربه‌فرد در تعطیلات، یا حمایت مالی از یک تیم ورزشی محلی. ایجاد یک تجربۀ منحصربه‌فرد برای مشتریان خود، باعث تقویت روابط شخصی بیش‌تر با آنها می‌شود.

اگر رویدادهایی را در منطقه خود میزبانی کنید، و یا حامی مالی (اسپانسر) آن‌ها شوید، آگاهی از برند را افزایش می‌دهید و به جامعۀ خود نشان می‌دهید که برای رفاه آن‌ها سرمایه‌گذاری کرده‌اید. وقتی به آنها متعهد باشید، آنها احساس وفاداری بیش‌تری نسبت‌به تجارت شما خواهند داشت.

 

  1. در مورد رقبای خود تحقیق کنید

در حالی که این ممکن است باعث رشد فوری نشود، تحقیق در مورد رقبای شما یکی از مهم‌ترین گام‌های اولیه در راه‌اندازی کسب وکار شما است. از خود بپرسید رقبای شما چه کسانی هستند، چه کاری انجام می‌دهند (که شما انجام نمی‌دهید) که برای آنها مفید است و چگونه می‌توانید کسب وکار خود را از آنها متمایز کنید.

پاسخ به این سؤالات، به شما کمک می‌کند تا استراتژی مراحل رشد کسب‌وکارِ مولدتری را شکل دهید و حوزه‌هایی از کسب‌وکار خود را که برای شکوفایی نیاز به توجه بیش‌تری دارند، تعریف کنید.

 

در نهایت…

به دور و برتان نگاه کنید، اغلبِ کسب وکار بزرگی را که می‌بینید، زمانی یک کسب وکار کوچک بوده‌اند، و با طی مراحل رشد کسب‌وکار، به جایگاه امروزشان رسیده‌اند.

پس به کسب‌وکار کوچک خود افتخار کنید و هرگز آن را دست‌کم نگیرید. در این مطلب، روش‌ها و نکاتی بیان شده است که در رشد کسب وکار کوچک شما نقشی پررنگ دارند. با تلاش در به‌کارگیری این نکات، و کمی صبر و حوصله، ‌موفقیت و رسیدن به نتایج مطلوب را در کسب وکار کوچک خود خواهید دید.

 [/vc_column_text][/vc_column][/vc_row]

3 پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

به مشاوره فنی یا جلسه خصوصی با تیم آنالیز معین فرجی نیاز دارید ؟

به مشاوره فنی یا جلسه خصوصی با تیم آنالیز معین فرجی نیاز دارید ؟

مطالب اخیر